2009
Spørgsmål og svar
December 2009


Spørgsmål & svar

»Mine forældre er ikke medlemmer af Kirken. Hvordan kan jeg fortælle dem om evangeliet uden at såre dem?«

Husk på befalingen: »Ær din far og din mor« (2 Mos 20:12). Du kan godt respektere deres ønske, samtidig med at du bringer evangeliet ind i dit hjem. Du kan for eksempel bede dine forældre om at hjælpe dig med Personlig fremgang eller Pligt mod Gud, så de kan se, hvilke programmer Kirken har. Du kan invitere venner fra Kirken hjem og tale med dem om evangeliet. Det kunne give dine forældre mulighed for at spørge til din tro. Men det allervigtigste er at fortælle dine forældre, hvor taknemlig du er for dem og evangeliet.

Når du fornemmer, at tiden er inde, kan du under bøn indbyde dine forældre – uden at lægge pres på dem – til at bede sammen med dig, til at gå med i kirke eller til en aktivitet eller til at afholde familieaften. Hvis de ikke har lyst, så respektér det. Selv om de ikke er parate til at modtage evangeliet nu, kan de blive det senere. Bed til og håb på, at den dag kommer.

Se altid efter det gode i dine forældre. Når du viser dem din kærlighed, holder du mulighedernes dør åben. Stræb efter at efterleve evangeliet, så godt du kan. Måske bliver dine forældre mere interesserede, når de ser dit gode eksempel og de velsignelser, som evangeliet giver dig.

Brug Liahona-plakater

Inden jeg blev døbt i 2006, var jeg kommet i en anden kirke, hvor min familie kom. I begyndelsen var jeg bange for at tale med min familie om Kirken, fordi jeg frygtede at blive afvist. Men da jeg begyndte at hænge plakater fra Liahona op rundt omkring i huset, spurgte resten af familien: »Hvad skal det billede forestille? Hvad betyder det?« Disse spørgsmål gjorde det lettere at tale om, hvad Kirken kan tilbyde familien. På den måde blev min yngste lillesøster døbt, og nu, mens jeg er på mission, skriver mine forældre om, hvor meget de holder af at komme i Kirken.

Ældste Almeida, 20, São Paulo Øst-missionen i Brasilien

Efterlev evangeliet

Lad din opførsel vise dine forældre, hvor meget Kirken betyder for dig, og hvilken forandring den har skabt i dit liv. Som en hjælp til at gøre det, bør du følge generalautoriteternes råd, deriblandt at efterleve evangeliet. Vær vedholdende i dine egne bønner, dit skriftstudium, din overværelse af Kirkens møder, din efterlevelse af budene og de standarder, der findes i Til styrke for de unge, din målsætning og i at være lydhør over for Helligånden. Du kan også bede og faste for dine forældre og bede Ånden om at vejlede dig. Derudover mener jeg, at du skal give udtryk for din kærlighed til dem.

Andrew B., 14, Nevada i USA

Tal kærligt

Min far er ikke medlem, og det har til tider været vanskeligt, men jeg har lært noget af det. For det første, når jeg taler kærligt til ham, ikke nedladende, er det vanskeligt for ham at afvise det, jeg siger. Min far kan fornemme min kærlighed, selv om vi ikke altid er enige. For det andet er evangeliet enkelt. Vi skal ikke få det til at se mere indbydende ud eller ændre på det. Fremsæt de enkle sandheder. Og til sidst skal du huske på, at vi er kaldet til at være vidner om Kristus.

Paige I., 19, Utah i USA

Vanskeligt, men ikke umuligt

Jeg ville bede Gud om at lægge de rette ord i munden på mig, når jeg talte med mine forældre, så jeg ikke kom til at såre dem. Jeg ville også bede om at have hans Ånd med mig, så de kan fornemme min oprigtighed og kærlighed. Jeg ville vise dem et skriftsted fra Bibelen, der understøtter Mormons Bog. Jeg ville også fortælle om mine oplevelser og følelser. Jeg ville sige, at evangeliet, Guds kærlighed og bøn bringer os tættere på den åndelige fred, som vi alle ønsker. Herrens værk er vanskeligt, men ikke umuligt. Stol på Ånden.

Jonathan E., 19, Veracruz i Mexico

Forklar, hvordan du har det

Hvis du er bange for at tale om evangeliet, så begynd med at fortælle dem, hvordan du har det, når du beder og læser i skrifterne. Forklar, at du har et vidnesbyrd, og forklar, hvorfor du holder af evangeliet. Når du sætter det i perspektiv, kan de forstå det, og så bliver de ikke såret.

Madison N., 14, Illinois i USA

En forandring i hjertet

Du kan være et godt eksempel for dine forældre, når du efterlever evangeliets standarder og holder alle budene, især visdomsordet, og viser din kærlighed og lydighed gennem dine handlinger. Det kan få dem til at bemærke din adfærd og føre dem ind i Herrens kirke. Jeg tror fuldt og fast på, at du i dine personlige bønner kan bede din himmelske Fader om at blødgøre deres hjerte.

Sharmila S., 18, Karnataka i Indien

Vær et eksempel

I 1 Tim 4:12 lærer Paulus os: »Lad ingen ringeagte dig, fordi du er ung, men vær et forbillede for de troende i tale, i adfærd, i kærlighed, i troskab, i renhed.« At være et godt eksempel åbner døren for dine forældres konvertering. Det skaber den rette atmosfære og giver mulighed for at bære vidnesbyrd om evangeliet. Når man er troende, men ikke er frygtsom og viser et godt eksempel, kan det få dem til at ændre deres mening, hvilket er til velsignelse for dem selv og dig.

Ældste Tonumaipea, 20, Cauayan-missionen i Filippinerne