2008
Lisäideoita yhteiseen tuokioon tammikuu 2008
Tammikuu 2008


Lisäideoita yhteiseen tuokioon tammikuu 2008

Seuraavassa on yhteiseen tuokioon lisää ideoita, joita Alkeisyhdistyksen johtohenkilöt voivat käyttää tammikuun 2008 Liahonassa julkaistujen yhteisen tuokion ohjeiden lisäksi. Nämä ideat liittyvät oppiaiheeseen ”Jo taivaassa alkoi elämäni tää” sekä ohjeisiin ja tehtäviin, jotka ovat tämän lehden lasten osion sivuilla Y4–Y5.

  1. Kysy lapsilta, mitä tarkoittaa se, että on uskollinen. Ehdota teonsanoja, jotka kuvaavat uskollisuutta, kuten seurata, palvella, pitää, totella, noudattaa jne. Lukekaa yhdessä 2. Nefi 10:23. Opeta, mitä on tahdonvapaus. Keskustelkaa siitä, mitä tarkoittaa olla uskollinen todistuksessamme Jeesuksesta Kristuksesta.

    Kopioi oppikirjan Alkeisyhdistys 2 lopussa oleva peli ”Minä valmistaudun Jeesuksen tulemiseen”. Valmista 12 pientä paperinpalaa. Kirjoita kuhunkin paperiin numero käyttämällä numerot 1–6 kahteen kertaan. Taita paperit ja pane ne laatikkoon. Pelatkaa peliä siten, että pyydät lapsia tulemaan eteen, ottamaan numeron ja siirtämään merkkiä numeron osoittama määrä ruutuja. Lukekaa ruudussa oleva teksti. Jos siinä on oikea valinta, kysy, miksi se on uskollisuutta osoittava valinta. Jos siinä on väärä valinta, kysy, kuinka lapset voisivat tehdä valinnan olla uskollisia. Pelatkaa peliä niin kauan kuin aika sallii. Päätä todistamalla siitä, miten tärkeää on olla uskollinen todistuksessamme Jeesuksesta Kristuksesta.

  2. Leikkaa kuvat oppikirjan Alkeisyhdistys 1 kuvapaketin leikekuvien sarjasta kuvasta 1–1 kuvaan 1–25. Pyydä lapsia auttamaan, kun kerrot luomiskertomuksen leikekuvien avulla. Ilmaise kiitollisuutesi kauniista maailmasta, jonka Jeesus Kristus loi meille.

    Näytä Evankeliumiaiheisen kuvaston kuva 101 (Aadam ja Eeva). Auta lapsia etsimään Moos. 5:4 ja lukemaan lause: ”Ja Aadam ja Eeva, hänen vaimonsa, huusivat avuksi Herran nimeä.” Keskustelkaa siitä, mitä se tarkoittaa. Näytä oppikirjan Alkeisyhdistys 1 kuvapaketin kuva 1–34 (Aadam ja Eeva opettavat lapsiaan) ja lue Moos. 5:12. Kysy: ”Mitä Aadam ja Eeva tekivät auttaakseen lapsiaan?”

    Kysy lapsilta, kuinka heidän vanhempansa opettavat heille evankeliumia. Anna tarvittaessa muutama esimerkki, kuten olemalla hyvä esimerkki ja pitämällä perheillan. Laulakaa perheestä kertova kirkon laulukirjan tai Alkeisyhdistyksen laulu. Lausu todistuksesi siitä, että Jeesus Kristus loi maailman ja että Aadam ja Eeva olivat ensimmäiset vanhemmat maan päällä.

    Vanhemmille lapsille: Valmistele paperi, jossa on luettelo erilaisia luomisen tapahtumia kuvaavia sanoja (valo, päivä, yö, taivaankansi, kuiva maa, ruoho, puu, suurempi valo, pienempi valo jne.). Pyydä lapsia ottamaan esiin 1. Mooseksen kirjan luku 1, ottamaan selville, minä päivänä tapahtui mitäkin ja merkitsemään viite. (Esimerkki: Valo – ensimmäinen päivä, 1. Moos. 1:3–5.)

  3. Laulun esittely: ”Oon lapsi Jumalan” (Lasten laulukirja, s. 2–3). Keskity auttamaan lapsia tunnistamaan ja ymmärtämään tässä laulussa opetetut tärkeät opit. Pyydä lapsia kuuntelemaan, kun säestäjä soittaa kertosäkeen, ja nousemaan seisomaan, kun he tunnistavat laulun. Kun useimmat lapset seisovat, pyydä heitä kuiskaamaan laulun nimi. Laula lapsille kertosäe. Pyydä lapsia laulamaan kertosäe kanssasi ja kuuntelemaan teonsanoja, jotka kuvaavat sitä, mitä he haluaisivat jonkun tekevän heille. Laulakaa kertosäe, ja kirjoittakaa vastaukset tauluun (ohjaa, suojaa, kanssain kulje, näytä, opeta). Kysy: ”Kuka ohjaa meitä? Milloin voisi olla tärkeää, että joku ohjaa? Miksi haluaisitte, että joku kulkee kanssanne? Miksi haluaisitte, että joku näyttää teille tien? Mitä meidän on tehtävä, että voisimme elää jonakin päivänä taivaallisen Isämme luona?” Laulakaa kertosäe uudelleen, ja lausu todistuksesi siunauksesta, että meillä on vanhemmat, opettajat, johtajat, profeetat ja pyhät kirjoitukset, jotka näyttävät meille tien takaisin taivaallisen Isän luo.

    Kun opetat ja kertaat laulun säkeistöjä, käytä avainsanoja tai ilmaisuja, jotka auttavat lapsia muistamaan kussakin säkeistössä opetetut opit. Esimerkiksi: 1. säkeistö – siunaukset (koti ja vanhemmat); 2. säkeistö – pyhät kirjoitukset (Hänen sanansa); 3. säkeistö – lahjat; 4. säkeistö – kirkkaus.