2005
JAG KAN OMVÄNDA MIG OCH DÖPAS
Juli 2005


SAMLINGSSTUNDEN

JAG KAN OMVÄNDA MIG OCH DÖPAS

”Han befaller alla människor att omvända sig och bliva döpta i hans namn, med fullkomlig tro på Israels Helige, annars kunna de ej bliva frälsta i Guds rike.” (2 Nephi 9:23)

Har du varit så lycklig någon gång att du klappade händerna av glädje? I Mormons bok kan vi läsa om människor som gjorde just det!

Eftersom kung Noah och hans präster inte höll buden sände Herren Abinadi för att uppmana dem att omvända sig. Abinadi undervisade dem också om Jesus Kristus. Kung Noah lät döda Abinadi. Men Alma, en av kung Noahs präster, trodde på allt som Abinadi hade sagt.

Alma ”omvände sig från sina synder och missgärningar och gick omkring i hemlighet ibland människorna och förkunnade Abinadis ord”. (Mosiah 18:1) Alma visste att detta skulle göra kung Noah arg, så Almas folk höll sig gömda.

Alma lärde folket att de kunde döpas, och att om de höll buden så skulle Gud låta dem ta del av hans ande. ”När nu folkmängden hade hört dessa ord, klappade de händer av glädje.” (Mosiah 18:11)

Dopet är det första förbundet vi ingår. Vi förnyar vårt förbund varje vecka när vi tar sakramentet. Om vi håller vårt dopförbund lovar Herren oss att vi ska få evigt liv. (Se Mosiah 18:9.)

Mitt dopförbund: Ett diorama

  1. Ta bort sidan LS4 från tidningen och klistra fast den på tjockt papper. Klipp ut den stora rektangeln.

  2. Vik rektangeln längs de streckade linjerna och klipp skåror i de nio heldragna linjerna.

  3. Klipp ut figurerna. Sätt i dopfigurens flik i skåran på dopbilden. (Se illustrationen.)

  4. Klistra fast baksidan av sakramentfigurerna vid fliken som viks ut från sakramentbilden. (Se illustration.)

  5. Klipp ut rutorna med skriftställehänvisningar och läs dem. Sätt i flikarna i de skåror som är kvar.

Förslag till samlingsstunden

  1. 1. Hjälp barnen att lära sig L&F 58:42 utantill. Återge sedan omvändelsens steg som finns i Primär 3, lektion 10: (1) ångra sig, (2) be om förlåtelse, (3) rätta till det man gjort fel, (4) inte göra om det som var fel. Rita en stor cirkel och dela upp den i fyra delar. Skriv ner en princip i varje del. Lägg cirkeln på golvet. Förbered studiefall med situationer där man behöver omvända sig. Till exempel: ”Du ser en ny flicka, men du ber henne inte vara med dig.” Be ett barn att kasta en liten sak på en av de fyra delarna, läsa upp studiefallet och säga vad han eller hon skulle göra i det steget av omvändelse. Fortsätt leken med andra barn. Läs 3 Nephi 9:22. Vittna om vilken roll Frälsarens försoning har när det gäller omvändelse.

  2. 2. Tala om Kristi dop (se Matt 3:13–17) och att vi ska följa hans exempel. (Se 2 Nephi 31:4–13.) Förklara följande: (1) Du måste vara minst åtta år . Sjung en sång eller psalm om dopet. (2) Biskopen eller grenspresidenten har en intervju med dig. Be en medlem av biskopsrådet eller grenspresidentskapet att komma och berätta om intervjun. (3) Du har på dig vita kläder. Visa några dopkläder om möjligt. (4) Dopet måste utföras av en värdig präst eller bärare av melkisedekska prästadömet. Se aktiviteten för nummer 5. (5) Du döps genom nedsänkning och kommer att täckas helt med vatten. Be en präst eller återvänd missionär komma och förklara hur ett dop utförs. (6) Du konfirmeras som medlem av kyrkan. Be några barn berätta om när de döptes och konfirmerades. (En del konfirmeras omedelbart efter dopet. Andra konfirmeras under sakramentsmötet.) (7) Du får ta emot den Helige Andens gåva. Sedan kan du få syndernas förlåtelse. Sjung en sång eller en psalm om den Helige Anden.