Nuorten voimaksi
Tavoittele valoa!
Tammikuu 2024


”Tavoittele valoa!”, Nuorten voimaksi, tammikuu 2024.

Tule ja seuraa minua

Mormonin kirjan nimisivu; Mormonin kirjan johdanto

Tavoittele valoa!

Mormonin kirja tuo elämääsi valoa ja voimaa, jotka opastavat sinua tulevina haasteellisina ja jännittävinä aikoina.

Kuva
Nuori nainen jättikokoisten pyhien kirjoitusten välissä

Kuvitus Gabriele Cracolici

Lapsena pidin kovasti Mormonin kirjan kertomuksesta Jeredin veljestä. Saatoin nähdä hänen kokemuksensa mielessäni kuin elokuvana. Tuntui miltei kuin asiat olisivat tapahtuneet sitä mukaa kun luin niistä.

Herra käski Jeredin veljeä rakentamaan laivoja, jotta hän voisi perheineen ylittää valtameren ”lupauksen maahan” (ks. Et. 2:9). Mutta laivat olivat pimeitä. Koska Jeredin veli ei halunnut matkustaa pimeässä, hän pyysi Herralta apua. Herra kysyi häneltä: ”Mitä sinä tahdot minun tekevän?” (Et. 2:23.)

Suurta uskoa osoittaen Jeredin veli vei vuoren huipulle 16 kiveä ja rukoili. Hän pyysi Herraa koskettamaan kiviä, ”että ne voivat loistaa pimeässä” (Et. 3:4). Sitten Herra ojensi kätensä ja kosketti sormellaan kutakin kiveä antaen niihin valon. Olen koko elämäni ajan kuvitellut, kuinka Herra kosketti niitä kiviä.

Aivan kuten Jeredin veljelle annettiin valoa, Herra Jeesus Kristus tuo valoa sinulle. Hän on ”maailman valo ja elämä” (3. Nefi 11:11). Kutsun sinua: Tavoittele valoa! Mormonin kirjan tutkiminen vahvistaa uskoasi Jeesukseen Kristukseen ja auttaa sinua pysymään yhteydessä Hänen valoonsa.

Opas ja valo

Olen lukenut Mormonin kirjan ja tuntenut monta kertaa todistuksen siitä, että se on totta. En ole koskaan epäillyt sitä. Kun en tunne Henkeä, kun olen hengellisesti hieman epävireessä, koen pimeyden tunnetta. Mutta kun luen Mormonin kirjaa, valo tulee takaisin. Joskus riittää, että luen vain yhden jakeen, jotta voin jälleen tuntea valon, mutta kun luen sen, tunnen aina valoa.

Se, että valo voittaa pimeyden, on minulle todellista. Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Kun rukoillen tutkitte Mormonin kirjaa joka päivä, te teette parempia valintoja – joka päivä.”1 Tämä johtuu siitä, että Mormonin kirja lisää uskoasi Jeesukseen Kristukseen. Se tuo valoa ja voimaa. Sen opetukset opastavat sinua tulevina haasteellisina ja jännittävinä aikoina.

Valon tunteminen

Minulle on siunaus palvella presidentti Nelsonin rinnalla. Kun profeetta astuu huoneeseen, huone tuntuu heti valoisammalta. Hän tuo mukanaan Kristuksen valon.

Joskus on vaikeaa olla varma siitä, tunteeko Kristuksen valoa. Sitä ei näe fyysisillä silmillä. Se tulee hengellisinä tunteina. Se on tunne siitä, mikä on oikein ja mikä väärin sekä mikä on todellista ja mikä virheellistä (ks. Moroni 7:13–19).

Aina kun päätät olla enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltainen, vaellat Kristuksen valossa. Mormonin kirjan lukeminen vahvistaa sitä valoa.

”Tietenkin se on totta!”

Uskon vilpittömästi, että kun pyhissä kirjoituksissa sanotaan: ”Muistakaa, muistakaa” (Hel. 5:12), se tarkoittaa, ettei meidän pitäisi vain muistaa Jeesusta Kristusta tai muistaa, että me tunsimme kerran Hänen valonsa. Meidän täytyy tuntea Hänen valonsa nyt ja tuntea sitä yhä uudelleen. Sen eräs nuori mies, Eric, huomasi lukiessaan Mormonin kirjaa ensimmäisen kerran.

Muutettuaan uudelle paikkakunnalle ja aloitettuaan lukion Ericillä oli vaikeuksia koulussa, ja hänestä tuntui, että hän ei sopinut joukkoon. Hän alkoi myös miettiä, oliko hänellä todistusta.

”Aloin ensimmäistä kertaa elämässäni lukea vakavasti Mormonin kirjaa”, Eric sanoi. ”Luin ja rukoilin joka päivä.”

Kun Eric rukoili ja kysyi taivaalliselta Isältä, onko Mormonin kirja totta, hän oli varma, että saisi vastauksen, mutta mitään ei tapahtunut.

Jonkin ajan kuluttua kävellessään kotinsa takana olevan metsikön läpi Eric kysyi uudelleen. Tällä kertaa hän sai vaikutelman, aivan kuin taivaallinen Isä olisi kysynyt häneltä: ”Eric, mitä elämässäsi on tapahtunut sen jälkeen kun aloit lukea Mormonin kirjaa ja rukoilla joka päivä?”

Eric mietti, kuinka hän oli saanut hyviä ystäviä ja menestyi paremmin koulussa. Hänen huomaamattaan Mormonin kirja oli tuonut valoa ja voimaa hänen elämäänsä.

Sitten se tapahtui.

”En kuullut ääntä”, Eric sanoi, ”mutta Henki täytti sydämeni, kun mieleeni tulivat nämä sanat: ’Tietenkin se on totta!’ Minut valtasi pakahduttava rauhan, ilon ja varmuuden tunne. Tiesin, että olin viimein saanut vastauksen.”2

Kulje eteenpäin valossa

Mormonin kirja todistaa ensimmäiseltä sivultaan viimeiselle, että ”Jeesus on Kristus”3 ja opettaa meille, mitä meidän on tehtävä saadaksemme ”rauhan tässä elämässä ja iankaikkisen pelastuksen tulevassa elämässä”4.

Kun tutkit Mormonin kirjaa, toivon sinun tuntevan, että se on kirjoitettu sinua varten. Mormonin kirjan opit sekä Nefin, Lehin ja Sarian, Abinadin, Alman, Amulekin, Abisin, Moosian poikien ja monien muiden urhoolliset esimerkit kohottavat ja opastavat sinua. Ne antavat sinulle voimaa olla parempi Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi ja johdattavat sinua vaeltamaan luottavaisena Hänen valossaan.

Todistan, että Mormonin kirja on kallisarvoinen ja varma todistus siitä, että Jeesus Kristus elää ja on meidän lohdun, toivon, rauhan, ilon ja valon lähteemme. Rukoilen koko sydämestäni, että tavoittelet sitä valoa, joka löytyy Mormonin kirjasta, pääset lähemmäksi Jeesusta Kristusta ja tunnet Hänen valoaan ja rakkautensa lämpöä enemmän kuin koskaan aiemmin.

Kuva
tyttö jättikokoisen muistikirjan ja lyijykynän kanssa