2023
Det inte så dolda budskapet i Uppenbarelseboken
December 2023


”Det inte så dolda budskapet i Uppenbarelseboken”, Vägledning för de unga, dec. 2023.

Kom och följ mig

Uppenbarelse

Det inte så dolda budskapet i Uppenbarelseboken

Förutom profetiorna om Jesu Kristi andra ankomst innehåller Uppenbarelseboken även ett kraftfullt budskap om frid och tröst.

Bild
Jesus Kristus

Jag står vid dörren och knackar, av J. Kirk Richards

En del säger att de är rädda för Jesu Kristi andra ankomst. Krig, hungersnöd, sjukdom – profetiorna innehåller en del illavarslande tecken. Men de berättar också om spännande händelser och gudomliga löften. Så förutom att upplysa oss om tecknen på Kristi andra ankomst ger profetiorna oss också stor tröst.

Det gäller sannerligen Uppenbarelseboken, till exempel, som skrevs av aposteln Johannes. Den innehåller många profetior om Kristi andra ankomst och har även några av de mest trösterika verserna i skrifterna. Här är några tröstande budskap från Uppenbarelseboken.

Du kan höra Frälsarens röst och öppna dörren

Till de heliga på Johannes tid – och till oss – sa Frälsaren:

”Se, jag står vid dörren och knackar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig” (Uppenbarelseboken 3:20).

Frälsaren vill närma sig dig (se Läran och förbunden 88:63). Han ropar på dig. Du kan öppna dörren och släppa in honom när som helst.

Du kan finna skydd

I Uppenbarelseboken befaller Herren: ”Gå ut från [världen], mitt folk, så att ni inte deltar i hennes synder och drabbas av hennes plågor” (Uppenbarelseboken 18:4). De här plågorna är svåra, men de är reserverade för dem som älskar ogudaktighet och inte försöker undfly den.

Närma dig Herren och hans folk. Lämna världen bakom dig. Du kan finna sinnesfrid och beskydd i Sions trygga hamn.

Bild
Jesus Kristus med en ung kvinna

Du kan övervinna världen

I Uppenbarelseboken finner du underbara löften från Herren till hans heliga som övervinner världen (se särskilt Uppenbarelseboken 2–3). De här eviga välsignelserna är till för dem som ingår förbund med Gud och håller dem. Herren sammanfattade de här välsignelserna:

”Den som segrar ska få detta i arv, och jag ska vara hans [eller hennes] Gud, och han [eller hon] ska vara min son [eller dotter]” (Uppenbarelseboken 21:7).

Johannes berättar inte bara vad välsignelserna är utan också hur man kan ta emot dem. Det är ”genom Lammets blod och genom [ditt] vittnesbörds ord” (Uppenbarelseboken 12:11). För att övervinna världen kan du lita på Jesu Kristi nåd och utöva tro på honom. Som president Russell M. Nelson har lärt:

”Att övervinna världen innebär verkligen inte att bli fullkomlig i detta liv, och inte heller att era problem dunstar bort som genom trolleri – för det gör de inte. Och det innebär inte att ni inte fortfarande gör misstag. Men att övervinna världen innebär faktiskt att er motståndskraft mot synd ökar. Era hjärtan mjuknar när er tro på Jesus Kristus ökar. Att övervinna världen innebär att komma att älska Gud och hans älskade Son mer än man älskar någon annan eller något annat” (”Övervinn världen och finn ro”, generalkonferensen i oktober 2022 [Liahona, nov. 2022, s. 96–97]).

Du kan förbereda dig

Ett tydligt budskap i Uppenbarelseboken är att Jesus Kristus ska komma tillbaka – och att du kan förbereda dig för det genom att tro på Jesus Kristus, omvända dig, ingå och hålla förbund och hålla ut intill änden. Med den här förberedelsen kommer försäkran om att du inte behöver vara rädd för hans ankomst. I stället kan du minnas den största trösten för hans heliga:

”Och han ska torka alla tårar från deras ögon. Döden ska inte finnas mer, och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga, för det som förr var är borta” (Uppenbarelseboken 21:4).

Med en sådan tröst och förvissning kommer du att känna för att säga samma sak som Johannes säger i slutet av sin bok: ”Kom, Herre Jesus” (Uppenbarelseboken 22:20).