2023
De overduidelijke boodschap in het boek Openbaring
December 2023


‘De overduidelijke boodschap in het boek Openbaring’, Voor de kracht van de jeugd, december 2023.

Kom dan en volg Mij

Openbaring

De overduidelijke boodschap in het boek Openbaring

Naast de profetieën over de wederkomst van Jezus Christus bevat het boek Openbaring een krachtige boodschap van vrede en troost.

Afbeelding
Jezus Christus

Ik sta aan de deur en Ik klop, J. Kirk Richards

Sommige mensen zeggen dat ze de wederkomst van Jezus Christus vrezen. Oorlog, hongersnood, ziekte – de profetieën bevatten onheilspellende tekenen. Maar er worden ook opwindende gebeurtenissen en goddelijke beloften in beschreven. De profetieën geven ons dus niet alleen de tekenen van de wederkomst, maar bieden ons ook veel troost.

Dat geldt bijvoorbeeld zeker voor het boek Openbaring, dat is geschreven door de apostel Johannes. Er staan veel profetieën over de wederkomst in, en ook enkele van de meest troostgevende Schriftuurpassages. Hier zijn enkele troostrijke boodschappen uit het boek Openbaring.

Je kunt de stem van de Heiland horen en de deur openen

De Heiland zei tegen de heiligen in de tijd van Johannes – en tegen ons:

‘Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand Mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken, en hij met Mij’ (Openbaring 3:20).

De Heiland wil tot je naderen (zie Leer en Verbonden 88:63). Hij roept je. Jij kunt de deur altijd openen en Hem binnenlaten.

Je kunt bescherming vinden

In het boek Openbaring gebiedt de Heer: ‘Ga uit [de wereld] weg, Mijn volk, opdat u geen deelhebt aan haar zonden, en opdat u niet van haar plagen zult ontvangen’ (Openbaring 18:4). Deze plagen zijn slecht, maar ze zijn voorbehouden aan mensen die goddeloosheid liefhebben en er niet aan proberen te ontkomen.

Nader de Heer en zijn volk. Laat de wereld achter je. Je kunt gemoedsrust en bescherming vinden, want Zion is een toevluchtsoord.

Afbeelding
Jezus Christus met jonge vrouw

Je kunt overwinnen

In Openbaring staan geweldige beloften van de Heer aan zijn heiligen die de wereld overwinnen (zie vooral Openbaring 2–3). Deze eeuwige zegeningen zijn bestemd voor de mensen die verbonden met God sluiten en nakomen. De Heer heeft deze zegeningen samengevat:

‘Wie overwint, zal alles beërven, en Ik zal voor hem [of haar] een God zijn en hij [of zij] zal voor Mij een zoon [of dochter] zijn’ (Openbaring 21:7).

Johannes vertelt je niet alleen wat de zegeningen zijn, maar ook hoe je die kunt ontvangen. Je ontvangt ze ‘door het bloed van het Lam en door het woord van [je] getuigenis’ (Openbaring 12:11). Om te overwinnen, vertrouw je op de genade van Jezus Christus en oefen je geloof in Hem. President Russell M. Nelson heeft gezegd:

‘De wereld overwinnen houdt zeker niet in dat u in dit leven volmaakt wordt. Ook wil het niet zeggen dat uw problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen, want dat gebeurt niet. En het betekent ook niet dat u nooit meer fouten zult maken. Maar de wereld overwinnen betekent wel dat uw weerstand tegen zonde toeneemt. Uw hart zal zachter worden doordat uw geloof in Jezus Christus toeneemt. De wereld overwinnen betekent dat u God en zijn geliefde Zoon meer liefhebt dan u iemand of iets anders liefhebt.’ (‘De wereld overwinnen en rust vinden’, algemene oktoberconferentie 2022 [Liahona, november 2022, 97].)

Je kunt je voorbereiden

Een duidelijke boodschap in het boek Openbaring is dat Jezus Christus terugkomt – en dat je je daarop kunt voorbereiden door geloof in Jezus Christus, bekering, verbonden sluiten en nakomen, en tot het einde volharden. Deze voorbereiding stelt je gerust dat je zijn komst niet hoeft te vrezen. In plaats daarvan kun je zijn ultieme troost voor zijn heiligen in gedachten houden:

‘God zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn; ook geen rouw, jammerklacht of moeite zal er meer zijn. Want de eerste dingen zijn voorbijgegaan’ (Openbaring 21:4).

Met die troost en geruststelling zul je hetzelfde willen zeggen als Johannes aan het einde van zijn boek: ‘Kom, Heere Jezus’ (Openbaring 22:20).