2023
Ei kovin piilossa oleva sanoma Johanneksen ilmestyksessä
Joulukuu 2023


”Ei kovin piilossa oleva sanoma Johanneksen ilmestyksessä”, Nuorten voimaksi, joulukuu 2023.

Tule ja seuraa minua

Ilmoitus

Ei kovin piilossa oleva sanoma Johanneksen ilmestyksessä

Jeesuksen Kristuksen toista tulemista koskevien profetioiden lisäksi Johanneksen ilmestys sisältää rauhan ja lohdun voimallisen sanoman.

Kuva
Jeesus Kristus

Seison ovella ja kolkutan, J. Kirk Richards

Jotkut sanovat, että Jeesuksen Kristuksen toinen tuleminen pelottaa heitä. Sota, nälänhätä, taudit – profetiat sisältävät tosiaankin joitakin pahaenteisiä merkkejä. Mutta niissä kerrotaan myös jännittävistä tapahtumista ja jumalallisista lupauksista. Niinpä sen lisäksi, että profetiat kertovat meille Vapahtajan toisen tulemisen merkeistä, ne tarjoavat myös suurta lohtua.

Tämä pätee todellakin esimerkiksi Johanneksen ilmestykseen, jonka apostoli Johannes kirjoitti. Se sisältää monia profetioita Vapahtajan toisesta tulemisesta, ja siinä on myös joitakin kaikkien pyhien kirjoitusten lohdullisimmista kohdista. Tässä on muutamia lohdun sanomia Johanneksen ilmestyksestä.

Voit kuulla Vapahtajan äänen ja avata oven

Johanneksen ajan pyhille – ja meille – Vapahtaja sanoi:

”Minä seison ovella ja kolkutan. Jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, minä tulen hänen luokseen, ja me aterioimme yhdessä, minä ja hän.” (Ilm. 3:20.)

Vapahtaja haluaa lähestyä sinua (ks. OL 88:63). Hän kutsuu sinua. Voit avata oven ja päästää Hänet sisään milloin tahansa.

Voit löytää turvaa

Johanneksen ilmestyksessä Herra käskee: ”Lähtekää pois [maailmasta] te, jotka olette minun kansaani, ettette joutuisi ottamaan osaa hänen synteihinsä ettekä jäisi alttiiksi niille vitsauksille, joilla häntä lyödään” (Ilm. 18:4). Nämä vitsaukset ovat pahoja, mutta ne on varattu niille, jotka rakastavat jumalattomuutta eivätkä yritä välttyä siltä.

Pysy lähellä Herraa ja Hänen kirkkoaan. Jätä maailma taaksesi. Voit löytää mielenrauhaa ja turvaa Siionin suojasta.

Kuva
Jeesus Kristus ja nuori nainen

Sinä voit voittaa

Johanneksen ilmestyksestä löydät suurenmoisia lupauksia Herralta Hänen pyhilleen, jotka voittavat maailman (ks. etenkin Ilm. 2–3). Nämä iankaikkiset siunaukset ovat niitä varten, jotka tekevät liittoja Jumalan kanssa ja pitävät ne. Herra tiivisti nämä siunaukset:

”Tämä on voittajan palkinto. Minä olen hänen Jumalansa, ja hän on minun poikani [tai tyttäreni].” (Ilm. 21:7.)

Johannes kertoo sinulle paitsi sen, mitä siunaukset ovat, myös sen, kuinka voit saada ne. He voittavat, sillä ”Karitsan veri ja heidän todistuksensa [tuovat] heille voiton” (Ilm. 12:11). Voittaaksesi voit turvautua Jeesuksen Kristuksen armoon ja osoittaa uskoa Häneen. Kuten presidentti Russell M. Nelson on opettanut:

”Maailman voittaminen ei todellakaan tarkoita, että teistä tulisi täydellisiä tässä elämässä, eikä se tarkoita, että ongelmanne haihtuisivat taianomaisesti – koska ne eivät häviä. Se ei myöskään tarkoita, että te ette enää tekisi virheitä. Mutta maailman voittaminen tarkoittaa sitä, että kykynne vastustaa syntiä kasvaa. Sydämenne pehmenee, kun uskonne Jeesukseen Kristukseen kasvaa. Maailman voittaminen tarkoittaa sitä, että opimme rakastamaan Jumalaa ja Hänen rakasta Poikaansa enemmän kuin ketään tai mitään muuta.” (”Maailman voittaminen ja levon löytäminen”, lokakuun 2022 yleiskonferenssi [Liahona, marraskuu 2022, s. 96].)

Sinä voit valmistautua

Yksi selkeä sanoma Johanneksen ilmestyksessä on se, että Jeesus Kristus tulee jälleen – ja että sinä voit valmistautua siihen uskomalla Jeesukseen Kristukseen, tekemällä parannuksen, solmimalla liittoja ja pitämällä ne sekä kestämällä loppuun asti. Tämän valmistautumisen myötä tulee varmuus siitä, ettei sinun tarvitse pelätä Hänen tulemistaan. Sen sijaan voit muistaa suurimman lohdun, jonka Hän antoi pyhilleen:

Jumala ”pyyhkii heidän silmistään joka ainoan kyyneleen. Kuolemaa ei enää ole, ei murhetta, valitusta eikä vaivaa, sillä kaikki entinen on kadonnut.” (Ilm. 21:4.)

Kun sinulla on tällainen lohtu ja varmuus, haluat sanoa saman, mitä Johannes sanoo kirjansa lopussa: ”Tule, Herra Jeesus!” (Ilm. 22:20.)