2023
Kolme opetusta Joseph Smithin teinivuosilta
Syyskuu 2023


”Kolme opetusta Joseph Smithin teinivuosilta”, Nuorten voimaksi, syyskuu 2023.

Kolme opetusta Joseph Smithin teinivuosilta

Katso, mitä voit oppia profeetan kokemuksista 200 vuotta sitten.

Kuva
Nuori mies

Onko sinusta koskaan tuntunut, että menneiden aikojen ihmisiin on vaikea samaistua? He elivät niin kauan sitten – voivatko he tosiaan opettaa sinulle mitään elämästäsi? Kyllä! Joseph Smith on hieno esimerkki. Siinä vaiheessa kun hän oli 18-vuotias, hän oli oppinut muutamia asioita vastausten saamisesta rukoukseen ja suhteestaan taivaalliseen Isäänsä. Nuo opetukset voivat auttaa sinua tänä päivänä.

Opetus 1: Joskus vastausten saaminen vie aikaa.

Vastaukset rukoukseen eivät aina tule nopeasti. Odottaminen ei ole helppoa – varsinkaan kun internetissä on tarjolla nopeita vastauksia miltei jokaiseen kysymykseen.

Jos sinusta tuntuu, että kestää kauan, ennen kuin Jumala vastaa sinulle, et ole yksin. Joseph Smith oli 12-vuotias, kun häntä alkoivat askarruttaa ”tärkeääkin tärkeämmät huolet [hänen] kuolemattoman [sielunsa] hyvinvoinnista”1. Hän painiskeli seuraavien kahden vuoden ajan kysymysten kanssa, jotka koskivat hänen henkilökohtaista kelvollisuuttaan ja maailman jumalattomuutta. Hänen piti kaksi vuotta pohtia, tutkia pyhiä kirjoituksia ja tarkastella niitä kysymyksiä, ennen kuin Jumala ja Jeesus Kristus ilmestyivät hänelle pyhässä lehdossa.

Sama pätee meihinkin. Kun meillä on kysymys, saattaa kestää päiviä, kuukausia tai jopa vuosia, ennen kuin saamme vastauksen. Mutta ei se mitään. Työ, jota teemme odottaessamme, on välttämätöntä. Muista, mitä vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Siementä on ravittava ja meidän täytyy odottaa, että se kypsyy.”2

Kuva
Joseph Smith lukemassa Jaakobin kirjettä

Opetus 2: Jumala tuntee meidät nimeltä.

Ennen kuin Joseph oli 18-vuotias, Isä Jumala, Jeesus Kristus ja enkeli Moroni olivat käyneet hänen luonaan. Varsin vaikuttavaa! Ja kaikki nämä jumalalliset olennot tunsivat Josephin nimeltä. He tunsivat hänet henkilökohtaisesti!

Jumala tuntee sinutkin henkilökohtaisesti. Sinä olet Hänen lapsensa, ja Hän tuntee sinut nimeltä. Jumala opetti luomistöistään tämän totuuden: ”Kaikki on luettu minulle, sillä ne ovat minun ja minä tunnen ne” (Moos. 1:35).

Osasyy siihen, miksi Josephilla oli luottamusta tehdä se, mitä häntä pyydettiin tekemään, oli se, että hän ymmärsi olevansa Jumalan lapsi ja että Jumala tuntee hänet henkilökohtaisesti.

Kuva
Joseph Smith pyhässä lehdossa

Opetus 3: Kun teemme parannuksen, me avaamme mielemme hengellisille kokemuksille.

Yksi Josephin tärkeimpiä vaikuttimia mennä pyhään lehtoon oli tehdä parannus synneistään. Samasta syystä hän rukoili sinä yönä, jolloin enkeli Moroni ilmestyi hänelle, nimittäin ”anteeksiantoa kaikista synneistäni ja mielettömyyksistäni” (JS–H 1:29). Tämä opettaa meille kaksi asiaa:

Ensiksi, jos olemme tehneet virheitä, meidän ei pidä ajatella, ettemme ole kelvollisia rukoilemaan. Joseph oli syyllistynyt ”synteihin ja mielettömyyksiin”, mutta hän tiesi silti voivansa rukoilla ja saada anteeksiannon.

Toiseksi, kun teemme parannusta, me voimme tuntea Hengen voimakkaammin. Kuten vanhin Jörg Klebingat seitsemänkymmenen koorumista on selittänyt: ”Hengellinen luottamus kasvaa, kun vapaaehtoisesti ja iloiten teette – – parannuksen – – synneistä.”3

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut, että parannus auttaa meitä tulemaan enemmän Vapahtajan kaltaisiksi. Kun teemme parannuksen, me avaamme taivaan ovet. ”Teemme valinnan kasvaa hengellisesti ja saada iloa – iloa lunastuksesta Hänessä.”4

Jos siis sinun pitää tehdä parannus jostakin, tee se! Se paitsi tuo sinulle rauhaa ja auttaa sinua tulemaan enemmän Vapahtajan kaltaiseksi, se myös auttaa sinua tuntemaan Hengen voimakkaammin ja saamaan vastauksia rukouksiin.

Joseph Smith eli kauan sitten, mutta hänen teini-ikäisenä oppimansa asiat voivat silti auttaa sinua tänä päivänä. Se on jälleen yksi syy olla kiitollinen profeetta Joseph Smithistä.