2023
Deel wat je lief is
Juli 2023


‘Deel wat je lief is’, Voor de kracht van de jeugd, juli 2023.

Deel wat je lief is

Je liefde voor het evangelie, voor anderen en voor de Heer stelt je in staat om het evangelie te delen.

Afbeelding
Jezus Christus, origami, smartphone, naald en draad, brug, Boek van Mormon

Met dat doel, Yongsung Kim, Havenlight.com

Toen ik als jonge zendeling in de Britse Zending diende, bezocht ik voor het eerst de rivier de Ribble in Preston (Engeland). Daar had apostel en zendeling Heber C. Kimball in juli 1837 de eerste bekeerlingen tot de herstelde Kerk van Jezus Christus buiten Noord-Amerika gedoopt.

Ik stond op een brug over de rivier en overpeinsde wat daar had plaatsgevonden toen de Geest over mij kwam en op indringende wijze getuigde van Jezus Christus en zijn herstelde evangelie.

Mijn zending was een allesbepalend keerpunt in mijn leven. Tegenwoordig denk ik vaak na over de vreugde die mij ten deel is gevallen doordat ik een groot deel van mijn leven het evangelie van Jezus Christus heb mogen delen. Ik kan niets belangrijkers bedenken.

De noodzaak om het evangelie te delen

Stel je voor dat je ten tijde van zijn opstanding een discipel van Jezus Christus was geweest. Wat zou het geweldig zijn geweest om Hem te zien en zijn boodschap te horen!

De indrukwekkende boodschap van de herrezen Heer was een uitnodiging en gebod om zijn evangelie te delen. Hij zei: ‘Ga dan heen, onderwijs al de volken’ (Mattheüs 28:19), en ‘Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen’ (Markus 16:15).

President Russell M. Nelson heeft gezegd dat ‘de behoefte aan het evangelie van Jezus Christus nog nooit zo groot [is] geweest. […] Het is onze heilige taak om de macht en vrede van Jezus Christus te delen met allen die willen luisteren en God in hun leven willen laten zegevieren.’1

De Heer heeft je nu nodig

Je leeft in een unieke en cruciale tijd – de laatste bedeling vóór de wederkomst van Jezus Christus. De profeet Joseph Smith heeft geprofeteerd dat vóór de wederkomst van de Heer ‘Gods waarheid moedig, nobel en onafhankelijk voorwaarts [zal] gaan, totdat zij in elk werelddeel is doorgedrongen, elke streek heeft bezocht, elk land heeft overspoeld en in elk oor heeft geklonken, totdat Gods oogmerken zijn bereikt en de grote Jehova zegt dat het werk is volbracht.’2

Wie gaat hiermee helpen? Jij!

Je hoeft geen voltijdzendeling te zijn om het evangelie te delen. De Heer heeft jou nu nodig om zijn vreugdevolle, eeuwige evangelie in woord en daad uit te dragen, als onderdeel van je levensstijl en wie je bent.

Richt je op liefde

De belangrijkste reden om het evangelie te verkondigen, is dat de Heer het van ons vraagt. Soms kan dat moeilijk zijn, maar ik beloof je dat je daarin geleid zult worden – als je je maar richt op de Heer Jezus Christus en hoeveel jij van Hem houdt, en Hij van jou.

Afbeelding
vergrootglas boven een afbeelding van Jezus Christus

Hij is verrezen, Greg Olsen

Jouw liefde voor het evangelie, voor anderen, en het allerbelangrijkste, jouw liefde voor de Heer, stellen je in staat om zijn goddelijke uitnodiging om zijn evangelie te delen, te aanvaarden.

Houd van het evangelie

De Heer heeft gezegd: ‘Leer van Mij’ (Leer en Verbonden 19:23; Mattheüs 11:29). Hoe meer je het evangelie onderzoekt en over Jezus Christus en zijn heilige zending als Heiland en Verlosser te weten komt, hoe meer je liefde voor het evangelie zal toenemen.

Je deelt je liefde voor het evangelie door ernaar te leven. De apostel Paulus heeft gezegd: ‘Wees een voorbeeld voor de gelovigen in woord, in wandel, in liefde, in geest, in geloof en in reinheid’ (1 Timotheüs 4:12). Mensen staan vaak open voor het evangelie omdat ze een goede ervaring met een lid van de kerk hebben gehad. Leef alsjeblieft niet in geestelijke camouflage. ‘Laat [je] licht zo schijnen’ (Mattheüs 5:16) en laat anderen zien dat het evangelie een belangrijk deel uitmaakt van wie je bent en wat je doet.

Houd van anderen

Denk aan je vrienden. Deel je je favoriete films, muziek en gerechten met ze? Deel je je talenten en hobby’s? Misschien vraag je je af hoe ze op het evangelie zullen reageren als je ze erover vertelt. Dat weet je alleen als je het probeert. President Nelson heeft gezegd: ‘Iedereen verdient de kans om met het herstelde evangelie van Jezus Christus kennis te maken.’3

Stel je liefdevol open voor vrienden, familie, buren, klasgenoten en anderen, en bedenk dat ze je broeders en zusters en geliefde kinderen van je hemelse Vader zijn. Dat maakt het makkelijker voor je om ze over het evangelie te vertellen.

Houd van de Heer

Als leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen is onze boodschap voor de wereld dat Jezus Christus leeft! Hij heeft het ieder van ons mogelijk gemaakt om verlost en verhoogd te worden.

Je zult de liefde van de Heer voor jou voelen als je denkt aan alles wat Hij voor jou heeft gedaan. Je ziel zal zich met liefde voor Hem vullen, en je zult niet anders kunnen dan anderen vertellen over de geweldige waarheden die jij van Hem hebt ontvangen.

Groot zal je vreugde zijn

Mijn inspirerende geestelijke ervaring als jonge zendeling op de brug over de Ribble heeft mij de eeuwige vreugde gegeven die Hij heeft beloofd aan hen die het evangelie delen (zie Leer en Verbonden 18:15).

Als apostel van de Heer Jezus Christus ben ik er nu nog meer van overtuigd dat het evangelie delen vreugde geeft, en een diepzinnige uiting is van onze liefde voor het herstelde evangelie, voor Gods kinderen en voor de Heer.

Afbeelding
Quentin L. Cook met jongeren

Ouderling Cook spreekt met jongeren die op 15 januari 2020 uit het gebied van de vulkaan de Taal in Batangas (Filipijnen) zijn geëvacueerd.

Ik getuig dat je, als je de uitnodiging van de Heer aanvaardt en deelt waar je van houdt, Hem helpt om zijn kerk op te bouwen en de wereld op zijn wederkomst voor te bereiden, wanneer ‘Hij zal heersen als Koning der koningen en […] Heer der Heren’.4 Ik bid dat je Hem je hele leven zult volgen en zijn evangelie zult delen.