2022
Jeres lovede Messias
December 2022


»Jeres lovede Messias«, Til styrke for de unge, dec. 2022.

Jeres lovede Messias

Profeter lovede, at Jesus Kristus ville komme for at bringe jer glæde og håb.

Billede
Jesu fødsel

Betlehems slægter, af Kelsy og Jesse Lightweave

Julen er en vidunderlig tid på året. Når juletiden nærmer sig, ser vi frem til de smukke lys, den festlige julepynt og den lækre mad. Julen er en tid, der er fyldt med familie og venner, sange og historier og at give og modtage gaver.

Uanset hvor I bor, har de vidunderlige og unikke juletraditioner, I fejrer, en særlig stemning over sig. For julen er en fejring af en af de glædeligste begivenheder i hele verdenshistorien – vor Frelsers, Jesu Kristi, fødsel.

Profeternes budskab

Længe før Frelserens fødsel vidnede profeter om, at Jesus Kristus ville blive den lovede Messias, »den salvede«, og at hans sonoffer ville forløse verden fra synd og død og åbne døren til udødelighed og evigt liv.

Jesu Kristi liv og mission har altid været profeternes centrale budskab. Abinadi lærte os: »For se, profeterede Moses ikke … om Messias’ komme, og om at Gud skulle forløse sit folk? Jo, og endog alle de profeter, der har profeteret lige siden verden begyndte, har de ikke talt mere eller mindre om dette?« (Mosi 13:33).

I dag husker vi med taknemmelige hjerter en baby, der blev født i en ydmyg stald, svøbt og lagt i en krybbe. Hans fødsel var uendeligt betydningsfuld på grund af det, han ville opleve og gennemgå, så han ikke blot kunne frelse verden fra synd og død, men også bringe jer glæde og håb.

Profetier og løfter

Skrifterne er fyldt med vidunderlige profetier om Frelserens fødsel og løfter om, hvem han er, og hvad han ville gøre for os alle.

Billede
Adam

Adam blev befalet at ofre »et sindbillede på Faderens Enbårnes offer, han som er fuld af nåde og sandhed« (Moses 5:7). Disse ofre »[pegede] mod det store og sidste offer [af] … Guds Søn« (Alma 34:14).

Illustrationer: Apryl Stott

Billede
Esajas

Esajas profeterede: »For et barn er født os, en søn er givet os … Man skal kalde ham Underfuld Rådgiver, Vældig Gud, Evigheds Fader, Freds Fyrste« (Es 9:5).

Billede
Lehi

Seks hundrede år før Frelserens fødsel underviste Lehi om, at Gud ville oprejse »en Messias, eller med andre ord, en frelser for verden« (1 Ne 10:4).

Billede
Nefi

En engel viste Nefi et syn, hvor han »skuede … jomfruen, der bar et barn i sine arme.

Og englen sagde til mig: Betragt Guds lam, ja, selve den evige Faders Søn!« (1 Ne 11:20-21).

Billede
Kong Benjamin

Kong Benjamin underviste 124 år før Frelserens fødsel om hans vigtige mission på jorden:

»For se, den tid kommer og er ikke langt borte, da Herren den Almægtige … skal komme ned fra himlen … og skal gå omkring blandt menneskene, idet han udfører mægtige mirakler, såsom at helbrede de syge, oprejse de døde, få de lamme til at gå, de blinde til at få deres syn og de døve til at høre og helbrede alle slags sygdomme« (Mosi 3:5).

Billede
Abinadi

Abinadi erklærede: »Han er verdens lys og liv, ja, et lys, som er uendeligt, som aldrig kan formørkes; ja, og også et liv, som er uendeligt, så der aldrig mere kan være nogen død« (Mosi 16:9).

Billede
Maria og Jesusbarnet

En engel gav dette løfte til Maria: »Se, du skal … føde en søn, og du skal give ham navnet Jesus.

Han skal blive stor og kaldes den Højestes søn« (Luk 1:31-32).

Løfter opfyldt for jer

Når vi fejrer Jesu Kristi fødsel, fejrer vi også alle de profetiske løfter, som Jesus Kristus opfyldte med sin lære og forsoning.

Frelseren lærte os at elske og gøre godt mod hinanden. Han gav os befalinger, og hvis vi følger dem, kan vi føle hans fuldkomne kærlighed mere fuldt og helt samt en dag modtage evigt liv. Hans lærdomme og eksempel vejleder og styrker os i den måde, vi bør leve på.

Så bragte Jesus sit sonoffer. Han udgød villigt sit blod for vores synders forladelse (se L&P 27:2) og tilbød dermed omvendelsens gave og tilgivelsens velsignelser (se Alma 34:15-17; 42:22-24). Og ved sin forsoning gav han os udødelighedens gave. Som del af sin forsoning led Jesus Kristus også »smerter og trængsler og fristelser af enhver art« (Alma 7:11). Det gjorde han, så han personligt kunne føle og forstå vores fristelser, vores kampe, vores lidelser, og vide hvordan han kan hjælpe os.

Husk altid, at Frelseren villigt gennemlevede alt dette for jer, fordi han elsker jer. Han er jeres Frelser. Uanset hvad I står over for, så er han der for at hjælpe og styrke jer. Frelseren sagde gennem Esajas: »Frygt ikke, for jeg er med dig … Jeg styrker dig og hjælper dig« (Es 41:10).

Billede
Jesus Kristus

Som i himlen således også på jorden, af Justin Kunz

Søg Messias

Tillige med fordums og nutidige profeter fryder jeg mig over at bære vidnesbyrd om Jesu Kristi fødsel, liv, død og opstandelse. Han er den lovede Messias og har altid været og vil altid være »verdens lys og liv og håb.«1

Ligesom Moroni, vil jeg opfordre jer til »at søge denne Jesus, om hvem profeterne og apostlene har skrevet, så den nåde, der er i Gud Faderen og også i Herren Jesus Kristus og i Helligånden, som aflægger vidnesbyrd om dem, må være og forblive i jer for evigt« (Eter 12:41).

Lad os alle huske, hvad vor Frelser har gjort for os og elske og tjene ham denne jul og altid.