2022
De Heiland kan ons verlossen
December 2022


‘De Heiland kan ons verlossen’, Voor de kracht van de jeugd, december 2022.

De Heiland kan ons verlossen

Iedereen loopt tegen problemen aan. Onze hemelse Vader heeft zijn Zoon, Jezus Christus, gegeven om je te helpen.

Afbeelding
Jezus Christus

Het licht van Christus, Regan Reichert

Heb je ooit een probleem gehad dat onoverkomelijk leek? Misschien was het een beetje je eigen schuld – of zelfs meer dan een beetje. Misschien werd het veroorzaakt door iemand om wie je geeft. Of misschien kwam het gewoon doordat we in een onvolmaakte wereld leven. Er is in dit leven geen tekort aan problemen. Soms kan dat heel, heel moeilijk zijn.

Het goede nieuws is dat we onze problemen niet alleen hoeven aan te pakken. De Heiland heeft onze zonden, ons verdriet en onze zwakheden op Zich genomen (zie Alma 7:11–13). Hij weet wat we doormaken en wat we nodig hebben. Als we op Hem vertrouwen en zijn wil aanvaarden, kan Hij ons van elk probleem verlossen.

Hij verlost ons …

Van zonde

Een jongevrouw, Thricia, voelde zich schuldig, beschaamd en onwaardig nadat ze iets verkeerds had gedaan. Ze begon naar kerkmuziek te luisteren, kerkvideo’s te bekijken en evangelietoespraken aandachtiger te bestuderen, maar de gevoelens verdwenen niet. Uiteindelijk besloot ze met haar gemeentepresident te praten. Toen ze met hem sprak, voelde ze de liefde van onze hemelse Vader en Jezus Christus voor haar. Nu is ze dankbaar dat ze dankzij de verzoening van de Heiland van haar zonden kan worden vergeven en hulp kan ontvangen om boven haar zwakheden uit te stijgen. ‘Ik houd me eraan vast dat Hij op deze reis altijd bij me is’, zegt ze.

Ieder van ons schiet tekort en zondigt. Maar de Heiland kan helpen. Hij neemt niet per se alle gevolgen van onze daden weg, maar Hij kan ons helpen als we tot onze hemelse Vader om vergeving bidden en proberen het goed te maken.

De Heiland bloedde en stierf in Gethsémané en aan het kruis voor jouw zonden. Als je ervoor kiest om je te bekeren en Hem te volgen, ‘Al waren uw zonden als scharlaken, ze zullen wit worden als sneeuw’ (Jesaja 1:18).

Afbeelding
Jezus Christus met de overspelige vrouw

Ook Ik veroordeel u niet, Eva Timothy

Van boosheid

Soms hebben we problemen door de slechte keuzes van anderen. De beste vriendin van een jongevrouw vertelde de andere meisjes in haar wijk leugens over haar. De jongevrouw was boos, wat begrijpelijk is, maar ze koos ervoor om vriendelijk te zijn, en onze hemelse Vader en de Heiland hielpen haar.

Jij bent waarschijnlijk ook weleens boos geweest. Misschien ‘leent’ je broertje weleens dingen die niet van hem zijn of plaagt je oudere zus je eindeloos. Of misschien zijn er ernstigere dingen om boos over te zijn, zoals verwaarlozing of mishandeling.

Als je boos bent, bid dan tot je hemelse Vader. Luister naar de ingevingen die je ontvangt en vertrouw op de macht van de Heiland om je te verlossen. Net zoals Hij jouw zonden op Zich heeft genomen, heeft Hij ook de prijs betaald voor de daden van anderen die ons pijn hebben gedaan. Hij kan ons helpen om onze boosheid los te laten en na verloop van tijd gemoedsrust te krijgen.

Van angst

Een nieuwe zendelingzuster was bang voor veel dingen – naar een nieuwe plek gaan, met willekeurige personen over het evangelie praten – ze had zelfs vliegangst. Ze was dus bang toen ze op een dag turbulentie hadden tijdens een vlucht. Maar op dat moment dacht ze aan de Heiland, en hoewel ze nog steeds bang was, gaf haar geloof in Hem haar een vredig gevoel. ‘Jezus Christus had de zeeën tot bedaren gebracht, dus Hij kon zeker ook mijn vliegangst tot bedaren brengen’, zegt ze.

Misschien heb je hoogtevrees, ben je bang voor spinnen of voor toespraken houden in de kerk. Of misschien ben je bezorgd over of bang voor ernstige zaken zoals ziekte, familieruzie of moeilijkheden in je woonplaats.

Wat de oorzaak van je angsten ook is, bedenk dat de Heiland je liefheeft en je begrijpt. Misschien ben je soms nog steeds bang, maar door je geloof in Jezus Christus kan Hij je stormachtige zeeën tot bedaren brengen en je verlossen van angst.

Van verdriet

Chase was erg verdrietig toen zijn ouders gingen scheiden. Op een dag was hij aan het huilen en bad hij tot zijn hemelse Vader. Toen hij bad, voelde hij zich rustig en wist hij dat Jezus Christus om hem gaf en wist wat hij doormaakte.

We hebben allemaal momenten van verdriet. Maar de Heiland nam pijnen, benauwingen, verzoekingen, ziekten en de dood op Zich ‘opdat Hij naar het vlees zal weten hoe zijn volk te hulp te komen’ (Alma 7:11–12). Hij weet precies hoe je je voelt en hoe Hij je kan helpen.

Je problemen verdwijnen misschien niet, maar Hij zal ‘de lasten verlichten die op uw schouders zijn gelegd’ en je ‘[versterken], zodat [je je] lasten met gemak [kunt] dragen’ (Mosiah 24:14–15).

Afbeelding
Jezus Christus

Hij is verrezen, Dan Wilson

Van de dood

Cherry was 12 jaar toen haar moeder overleed. Cherry was nog geen lid van de kerk en had het gevoel dat haar leven geen zin meer had. Ze voelde zich gebroken, verdrietig en alleen. Ze dacht er zelfs over om een eind aan haar leven te maken. Toen hoorde ze over het evangelie, en nu bereidt ze zich voor om zich in de tempel voor haar moeder te laten dopen. Ze weet dat we dankzij de dood en de opstanding van de Heiland allemaal op een dag zullen opstaan. De dood is niet het einde.

Een dierbare verliezen is misschien wel het moeilijkste wat ons kan overkomen. Maar de Heiland biedt ons hoop. Als we op Hem vertrouwen, kunnen we hopen op een eeuwigheid die gelukkiger is dan we ons kunnen voorstellen.

Ja, het leven zit vol problemen – kleine, grote, en problemen die te zwaar lijken om te dragen. Maar onze hemelse Vader gaf zijn Zoon als oplossing voor alle problemen. Als je ernaar streeft om Jezus Christus te volgen, zal Hij je de kracht geven om te volharden en je keer op keer verlossen.