2022
Technologie, de vergadering en jij
Oktober 2022


‘Technologie, de vergadering en jij’, Voor de kracht van de jeugd, oktober 2022.

Hulp bij het dagelijks leven

Technologie, de vergadering en jij

Je maakt deel uit van het jeugdbataljon van de Heer. En technologie kan je helpen!

Je bent vast weleens twee dingen tegengekomen die gewoon bij elkaar horen, zoals pindakaas en chocolade, of chips en dipsaus. Zo’n perfecte combinatie brengt zoveel vreugde!

Onze profeet heeft ons uitgenodigd Israël te vergaderen, om aan ‘de grootste uitdaging, het grootste doel en het grootste werk op aarde’ deel te nemen.1 Hoe zou het zijn om het werk van de vergadering van Israël met technologie te combineren?

Toen president Russell M. Nelson je vroeg om Israël te helpen vergaderen, deed hij verscheidene uitnodigingen. Laten we vijf beginselen op basis van deze uitnodigingen bekijken, met technologie in gedachten.

Afbeelding
jongen met een heel grote mobiele telefoon

Illustraties, Jarom Vogel

1 Verbinding verbreken om verbinding te leggen

Onze profeet riep ons allereerst op om een vastenperiode van zeven dagen voor sociale media te houden. Dat vond ik geweldig! Soms moeten we alles het zwijgen opleggen om echt te horen.

Als ik de tijd neem om stil te zijn, kan ik de gemoedsrust voelen die de Heilige Geest brengt. En vaak komt er een ingeving over iemand die ik namens mijn hemelse Vader moet dienen. Als je de verbinding met sociale media verbreekt zodat je contact met de Geest kunt leggen, kun je nieuwe ideeën en leiding krijgen.

Afbeelding
jongevrouw met kalender

2 Offer een beetje op om veel te geven

President Nelsons tweede uitnodiging was om ‘elke week wat tijd aan de Heer te offeren’, ‘iets op [te geven] wat je leuk vindt en […] die tijd [te gebruiken] om Israël te helpen vergaderen’.2

Als je bedenkt wat je zou kunnen opgeven, beschouw het dan ook als geven aan de Heer en zijn werk. Kun je het kijken naar de allernieuwste dansvideo opgeven en die tijd met behulp van technologie besteden aan indexeren, familiegeschiedenis, evangeliestudie of anderen vertellen wat je leert?

Ik beloof je dat wat je denkt op te offeren niets is in vergelijking met de zegeningen die je krijgt.

Afbeelding
jongeman schijnt licht met telefoon

3 Standhouden

President Nelsons volgende uitnodiging was je ‘leven met de Heer grondig onder de loep te nemen’3 om te controleren of jij je op het verbondspad bevindt. Israël vergaderen, is ook zelf dichter bij de Heiland komen!

Er is zoveel goeds op het internet. Maar het is geen geheim dat er ook veel schadelijke content is. Standhouden betekent altijd waakzaam zijn. Als je naar de ingevingen van de Heilige Geest luistert, weet je wanneer iets ongepast, beneden je waardigheid of gewoon tijdverspilling is. Vraag je hemelse Vader je er bewuster van te maken en je de kracht te geven om je ervan af te keren of het uit te zetten.

Afbeelding
jongevrouw bidt

4 Opkijken en de hand reiken

Onze profeet nodigde ons vervolgens uit om ‘dagelijks [te bidden] dat al Gods kinderen de zegeningen van het evangelie van Jezus Christus mogen ontvangen’.4 Ja, hij vroeg het je omdat je deel uitmaakt van dit grote werk, en je gebeden brengen iets goeds teweeg.

Kijk op van je telefoon en kijk naar de mensen om je heen. Kijk op naar de hemel en vraag hoe je kunt helpen. Neem dan contact met iemand op – of dat nu per videochat, sms, post, telefoontje of persoonlijk gesprek is – en maak gebruik van je gebeden en de ingevingen van de Heer.

Afbeelding
smartphone in iemands handen

5 Laat je licht schijnen

Tot slot nodigde president Nelson ons uit om ons ‘te laten zien […]. Wees anders. Laat je licht schijnen.’5 Dat geldt ook voor het gebruik van technologie! Vergeet nooit dat je een geliefd kind van hemelse Ouders bent, met een goddelijke aard en een eeuwige bestemming. Laat je licht in elke situatie schijnen.

President Nelson besloot zijn uitnodigingen door ons eraan te herinneren dat ‘jullie behoren tot de besten die de Heer ooit naar deze wereld heeft gestuurd. Jullie hebben het vermogen om slimmer en wijzer te zijn en meer invloed op de wereld te hebben dan alle voorgaande generaties!’6

Als je technologie ten goede gebruikt, zul je een belangrijk deel uitmaken van het bataljon van de Heer dat Israël probeert te vergaderen. De wereld heeft jouw goedheid en het licht van de Heer nodig! Dat is een krachtige combinatie!