2021
Del den beste julegaven med andre
Desember 2021


“Del den beste julegaven med andre”, Til styrke for ungdom, des. 2021.

Del den beste julegaven med andre

Vis kjærlighet – del – inviter

Å dele den gaven Jesu Kristi evangelium er, med andre på normale og naturlige måter, er én av måtene å delta i det største arbeidet på jorden.

Bilde
Kristi fødsel

Maleri: Michael Malm

Jesu Kristi fødsel, liv, læresetninger, forsoning og oppstandelse er den største av alle julegaver. Hans evangelium gir verden glede. Din kjærlighet til Gud og andre1 gir motivasjon til å spørre deg selv: “Hvordan kan jeg med glede dele denne gaven med verden?”

Velg fra en meny

Har du noen gang vært på en restaurant hvor noen av rettene på menyen er ukjente? I 2018 gikk min hustru og jeg på en restaurant i Osaka i Japan. Menyen hadde mange alternativer, og de fleste var ukjente og fremmede for oss. En person i gruppen vår valgte calamari (blekksprut). Jeg likte ikke calamari, så jeg valgte noe annet. Alle valgte noe forskjellig fra menyen. Vi likte alle måltidene våre fordi vi alle valgte en rett som appellerte til oss.

Å dele evangeliets gave med andre kan være som å spise på en restaurant. En stor meny med måter er tilgjengelig for å dele evangeliet med andre eller innby andre til å gjøre noe som til syvende og sist bygger opp tro på Jesus Kristus.

Ingen trenger å gjøre alt.

Alle som er villige, kan gjøre noe.

Ingen trenger å gjøre noe de ikke selv velger.

Du trenger ikke spise calamari med mindre du liker det. (Etter å ha smakt utmerket japansk calamari, har jeg forresten begynt å like det.) Du kan velge å innby andre til å lære om Jesu Kristi evangelium på måter som er komfortable og naturlige for deg, ved hjelp av dine egne talenter og evner. Med tiden vil du kanskje oppdage at omfanget av ting som er komfortable, blir større.

Din meny for å dele

Hvordan kan du så begynne? Lag en “meny” over hvordan du kan dele evangeliet med andre eller invitasjoner du kan gi. Disse bør variere fra lett (som å spise pommes frites med ketchup, som jeg alltid har likt) til utfordrende (som å spise calamari, som jeg ikke likte i begynnelsen).

Lag listen sammen med familien, menighetens ungdomsråd, quorumet eller klassen. Vær kreativ! Prøv å komme på 101 måter du kan dele eller invitere på. Vis menyen din i din klasse i Unge kvinner eller ditt quorum i Det aronske prestedømme. Alle kan velge en eller to ting som er naturlig for dem å gjøre. Det vil bli spennende å snakke om hva som skjedde, etter at hver enkelt har gjort sin valgte aktivitet. Å handle etter eget valg er å handle i tro, og Gud vil hjelpe deg med sitt arbeid.

Jeg laget min egen meny av måter å dele evangeliets gave på. Når du har sett på menyen, kan du nummerere elementene fra det enkleste til det vanskeligste for deg å gjøre.

  • Fortell en bekjent at du er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

  • Omtal Kirken som “min kirke”.

  • Snakk med en misjonær som ikke snakker ditt språk, i tre minutter, og hjelp til med uttale eller grammatikk.

  • Fortell bekjente i detalj om dine kirkeaktiviteter. Når du blir spurt: “Hvordan hadde du det i helgen?” kan du si noe mer enn bare: “Greit.” Si i stedet: “Jeg ledet en samtale med en gruppe unge kvinner i kirken min på søndag. Vi snakket om Jesus Kristus, og det gjorde meg så glad resten av helgen.” Eller: “Jeg gikk i kirken min, og koret sang en utrolig vakker sang. Jeg har nynnet på den i hele dag.”

  • Si til misjonærene: “Jeg kommer gjerne på neste dåpsmøte.”

  • Inviter en venn til å se en video fra Kirken på telefonen din.

  • Delta i Hjelpende hender.

  • Lær navnene på menighetens medlemmer.

  • Hils på én person som du ikke kjenner i kirken, og si: “Hei, jeg heter ______. Velkommen.”

  • Inviter noen til å møte misjonærene.

  • Smil til én person i kirken.

  • Inviter en venn til å finne en av sine forfedre på FamilySearch.

  • Når du blir spurt: “Tror du på Gud?” kan du, istedenfor å si “Ja”, si: “Jeg stoler på ham på grunn av det jeg har lært i kirken min.”

Nå er det din tur

Lag din egen meny som kan inneholde noen av de samme tingene – men din bør være mye lenger! Menyen din kan omfatte å legge ut noe på sosiale medier, invitere en venn til et julearrangement eller henvise noen til nettstedet for julekampanjen Lys for verden.2

Bilde
en ung kvinne skriver

Selv det å gjøre de enklere tingene på menyen kan få betydelige følger i ditt eget og andres liv. Det er tross alt sant at “ut av små ting kommer det som er stort.”3 Herren trenger ikke at du er erfaren eller dyktig til å dele og invitere. Herren krever bare “hjertet og et villig sinn”.4

Del den beste gaven

Å dele evangeliet med andre og oppfordre andre til å handle i tro skulle være normalt og naturlig. President Russell M. Nelson har oppfordret deg til å være en del av Herrens ungdomsbataljon.5 Å dele evangeliets gave på denne måten er en av måtene du kan delta i det største arbeidet på jorden. Og husk at president Nelson erklærte: “Alle gangene du gjør noe som hjelper noen – uansett på hvilken side av sløret – å ta et skritt mot å inngå pakter med Gud og motta sine nødvendige dåps- og tempelordinanser, hjelper du til med Israels innsamling. Det er så enkelt som det.”6

Du kan vise kjærlighet til andre, dele et budskap om Jesus Kristus og hans kirke og invitere andre til å lære mer om evangeliet. Gud vil utføre sitt verk. Han vil fremskynde arbeidet i sin egen beleilige tid, og han vil bruke alle som er villige til å gjøre det, også – og ikke minst – deg.7