2021
Valg
September 2021


“Valg”, Til styrke for ungdom, sep. 2021, 12–14.

Valg

Bilde
ulver

Fotografi: Getty Images

For mange år siden fortalte en av våre generalautoriteter følgende utfordrende historie:

En klok cherokee, en av de innfødte stammene i USA, fortalte sitt barnebarn en lignelse om livet. “Inne i meg er det en forferdelig kamp mellom to ulver”, sa bestefaren. “Én er ond: full av sinne og misunnelse, selvmedlidenhet og sorg, grådighet og løgn. Den andre er god: full av vennlighet og medfølelse, ydmykhet og sannhet, kjærlighet og glede. Denne kampen foregår inne i oss alle.”

“Hvilken ulv vil vinne?” spurte barnebarnet.

“Den du mater”, svarte bestefaren klokt.1

Denne lignelsen om to ulver uttrykker en evig sannhet. Guds barn er født til å ta valg mellom godt og ondt. Motsetninger gjør det mulig for oss å ta meningsfylte og rettferdige valg. Mormons bok lærer oss denne sannheten på Skriftenes språk: “For det må nødvendigvis være en motsetning i alle ting.”2

Vår himmelske Faders plan gir oss minst to gaver for å hjelpe oss med disse valgene: (1) Han gir oss Den hellige ånd til å veilede våre valg, og (2) han gir oss en Frelser hvis forsoning gjør det mulig for oss å omvende oss for å fjerne virkningen av dårlige valg – når de har matet den onde ulven.

Bilde
Jesus Kristus

I. Omvendelse og erkjennelse

Når jeg har snakket med ungdom, er omvendelse et av emnene de oftest spør om. “Hvordan kan du vite når du har omvendt deg nok?” “Hvordan kan du vite når du virkelig er tilgitt?” Svaret på disse spørsmålene kommer gjennom Den hellige ånd, medlemmet av Guddommen som overbringer budskap fra himmelen.

Omvendelsens gave har blitt kalt “evangeliets glade nyhet”.3 Den gjør det mulig for oss å viske ut virkningen av dårlige valg som har matet den onde ulven og svekket vår evne til å høre Den hellige ånds tilskyndelser. Omvendelse innebærer å erkjenne at vi har gjort noe galt, avstå fra det gale og bestemme oss for å vende vårt hjerte til Gud og holde hans bud. Når vi omvender oss, påkaller vi kraften i Jesu Kristi forsoning, som øker vår takknemlighet for og kjærlighet til ham som vår Frelser.

Behovet for omvendelse er ikke begrenset til alvorlige synder som må bekjennes for biskopen. Omvendelse er en daglig nødvendighet. De fleste omvendelser innebærer at vi personlig erkjenner at vi har gjort noe galt, bestemmer oss for å forandre oss og prøver å gjøre det godt igjen overfor dem vi har krenket. Når det gjelder lignelsen om de to ulvene, består omvendelse i å slutte å mate den onde ulven selv med små måltider, for eksempel når vi velger å være sinte eller misunnelige. Vi må også omvende oss (forandre oss) når vi har valgt å kaste bort vår gudgitte tid på noen av de mange tilgjengelige aktivitetene som ikke har noen mulighet til å gjøre oss bedre.

II. Erkjenne en viktig forskjell

Et fantastisk resultat av omvendelse er at vi gjenoppretter vår verdighet til å motta inntrykk fra Den hellige ånd, som hjelper oss å ta kloke valg og fyller oss med glede. Mange ungdommer spør også: “Hvordan kan jeg vite om tilskyndelsen eller svaret jeg får, virkelig er fra Herren og ikke bare det jeg ønsker?”

For å forstå om en tilskyndelse er et budskap fra Den hellige ånd eller bare et personlig ønske, må vi anvende tre sannheter.

  1. I nadverdens ordinans følger løftet om at “hans Ånd alltid kan være hos [oss]” vårt løfte om at vi vil påta oss hans navn og alltid minnes ham og holde hans bud.4 Når vi ikke holder disse løftene, er vi sårbare for å forveksle kilden til tilskyndelsene vi føler.

  2. Tilskyndelser fra Herren mottas vanligvis i stille stunder eller midt i tilbedelse, skriftstudium eller bønn eller under tjeneste i våre kall, ikke i egoistiske sysler eller når vi er omgitt av verdslige aktiviteter.

  3. Til slutt må vi være spesielt følsomme for veiledning for å endre en kurs vi allerede følger. En tilskyndelse om å endre kurs kan være mer pålitelig enn en tilskyndelse om å gjøre noe vi allerede ønsker å gjøre.

III. Rett er fortsatt rett

Mine kjære unge venner, dere vokser opp i en svært annerledes verden enn den deres foreldre og besteforeldre opplevde. Det gjør det spesielt viktig for dere å huske at gamle verdinormer og bud fortsatt står ved makt. Vi er Guds barn, og hans bud er fortsatt avgjørende, enten vi reiser med vogn eller romskip, og enten vi kommuniserer med stemmen eller ved å sende tekstmeldinger.

Rett er fortsatt rett, og galt er fortsatt galt, uavhengig av hva som blir sagt eller gjort av filmidoler, TV-personligheter eller idrettsstjerner. Normene i Skriftene, levende profeters læresetninger og verdinormene i heftet Til styrke for ungdom er fremdeles deres beste veiledning for personlige valg når det gjelder seksuell renhet, fysisk helse, ærlighet, påkledning og utseende og alle dets andre emner. Følg dem trofast, og dere vil bli velsignet. “Heftet med tittelen Til styrke for ungdom skulle være din standard”, sa president Russell M. Nelson. “Det er standarden Herren forventer at alle hans ungdommer oppholder.”5

I sin kraftfulle verdensomspennende andakt for ungdom lovet profeten:

“Om du virkelig ønsker og aktivt gjør det åndelige arbeidet som trengs for å utvikle den avgjørende, åndelige ferdigheten å lære hvordan man hører Den hellige ånds hvisken, vil du få all den veiledning du noen gang vil trenge i ditt liv. Du vil få svar på dine spørsmål på Herrens egen måte og i hans egen tid.”6

Jeg slutter meg til hans løfte, idet jeg vitner om vår Frelser Jesus Kristus, hvis læresetninger og forsoning gjør alt mulig, i Jesu Kristi navn. Amen.