2021
Gudaktighetens kraft genom prästadömets förrättningar och välsignelser
Augusti 2021


”Gudaktighetens kraft genom prästadömets förrättningar och välsignelser”, Vägledning för de unga, april 2021, s. 10–13.

Gudaktighetens kraft genom prästadömets förrättningar och välsignelser

Här är fyra av prästadömets förrättningar och välsignelser som inbjuder Guds kraft i ditt liv.

Under mina resor som medlem i de tolv apostlarnas kvorum har jag träffat ungdomar i hela världen. Många av dem kämpar med verkliga bekymmer: ”Kommer Gud att hjälpa mig? Kommer han att vägleda mig i livet? Hur kan jag ta emot den hjälp, vägledning och frid som jag behöver?”

Mina kära unga vänner, Gud kommer att hjälpa er, och han står redo att välsigna er. Som vår kärleksfulle Fader har han gett oss förrättningar för att hjälpa oss känna hans kraft i våra liv – gudaktighetens kraft.

Tänk på det här skriftstället: ”Gudaktighetens kraft [är] uppenbar i dess förrättningar” (L&F 84:20).

Här är fyra förrättningar och välsignelser som inbjuder den här kraften i ditt liv.

1. Kraften i sakramentet

Bild
unga män välsignar sakramentet

För det första kan vi känna gudaktighetens kraft genom sakramentet. När vi ser sakramentet som en grundläggande del av vår vecka förnyar det oss och hjälper oss att förbereda oss för de kommande sex dagarna.

Sakramentet ger förnyade krafter till våra ansträngningar att fortlöpande omvända oss. När vi lever rättfärdigt och strävar efter att alltid minnas Frälsaren, upplever vi att vår tro på Herren Jesus Kristus stadigt växer. Vi finner styrka genom honom att ändra våra liv till det bättre.

När vi tar del av sakramentet och strävar efter att bli mer som vår Frälsare börjar goda egenskaper inom oss att spira. Det börjar bli naturligt för oss att älska människor mer och döma dem mindre. Vi blir mindre benägna att bli arga och vi utsätter oss ogärna för frestelse.

Genom att minnas och hålla våra förbund med Herren, som vi gör när vi tar sakramentet, lovar han oss att vi alltid får ha hans Ande hos oss (se L&F 20:77, 79) – inte bara den dagen, utan alltid.

2. Kraften i templet

Bild
unga män vid ett tempel

För det andra kan vi ta emot vägledning och kraft från Gud genom att besöka templet. Det finns kraft i templet, även om du ännu inte mottagit din begåvning. Det är bokstavligen Herrens hus.

Det bästa förhållningssättet till templet är att förbereda sig i förväg. Be din himmelske Fader hjälpa dig att bygga upp din tro på honom och på hans Son. Be honom hjälpa dig att veta att han är där.

Du kan inte tvinga fram andliga känslor och upplevelser. De kommer ofta när du inte förväntar dig dem. Ett av de intryck jag oftast får i templet är: ”Bli stilla och besinna att jag är Gud” (Ps. 46:11; se även L&F 101:16).

Gudaktighetens kraft i templet ökar när du utför förrättningar för personer vars namn du hittat genom släktforskning. Jag har många gånger känt kraften och närvaron av dem som jag utförde arbete för i templet.

När ni bidrar till det här heliga arbetet växer er kunskap om och er tro på Frälsaren. Ni kommer att få ett fastare vittnesbörd om att livet fortsätter bortom slöjan.

Alla bor inte tillräckligt nära ett tempel för att kunna besöka det ofta. Herren ser er kärlek till templet även om ni är långt borta. Ha en bild av templet i ert hem och sök uppmärksamt efter dem som behöver förrättningarna.

3. Kraften i din patriarkaliska välsignelse

Bild
ung kvinna läser sin patriarkaliska välsignelse

Den tredje saken som inbjuder Guds kraft i ditt liv är din patriarkaliska välsignelse. Alla ungdomar bör tänka på att ta emot en patriarkalisk välsignelse. Den är en kraftfull vägkarta för ditt liv.

Patriarkaliska välsignelser säger inte något om alla aspekterna av våra liv. Men de betonar olika varningar, välsignelser och löften för varje person och ger viktig vägledning från vår himmelske Fader.

Kraft kommer också genom förberedelse. Ett av mina barnbarn berättade nyligen för mig att han förberedde sig för sin patriarkaliska välsignelse. Det här var inte något som hans föräldrar pressade honom att göra – det var hans eget initiativ. Han ville få den vägledning som den skulle ge. Jag blev imponerad av hans andliga förberedelse.

Det är också viktigt att ha rätt andlig inställning för att få sin patriarkaliska välsignelse. Man bör få sin välsignelse när man känner frid. En patriarkalisk välsignelse är en storslagen gåva och den för med sig gudaktighetens kraft i ditt liv.

4. Kraften i prästadömsvälsignelser

Bild
ung kvinna får en prästadömsvälsignelse

Slutligen skulle jag vilja påminna oss alla om den kraft som kan flöda in i våra liv genom prästadömsvälsignelser från värdiga prästadömsbärare.

Jag vet att man ibland inte känner för att be sin pappa om en välsignelse, och ibland kanske pappor inte känner för att ge en välsignelse. De känner sig kanske oförberedda, men Herren välsignar dem i deras ansträngningar.

Jag vill uppmuntra dig, om du har en pappa som värdigt bär prästadömet, att gå till honom i enskildhet och säga: ”Pappa, jag skulle vilja få en välsignelse. Om du vill ha en vecka eller en månad på dig att förbereda dig mentalt och andligt, kan jag vänta. Men kan vi planera in det?”

Om din pappa inte kan ge dig en prästadömsvälsignelse, så prata med dina föräldrar om att fråga någon annan i er församling som du älskar och respekterar. Du kommer att få styrka och tröst från din himmelske Fader genom det vardagsmirakel som prästadömsvälsignelser är.

Bild
Jesus Kristus helar

Helbrägdagörelse, av J. Kirk Richards

Ni kommer att känna Guds kraft i era liv

Mina unga vänner, i de här fyra prästadömsförrättningarna kommer gudaktighetens kraft in i era liv. Ni kommer att få veta, som jag gör, att Jesus är Kristus, Guds son, och att alla goda ting kommer från honom. Jag vittnar om att vi får tillgång till denna kraft genom att rättfärdigt ta del av hans prästadömsförrättningar.