2021
Jij kunt het!
Juli 2021


‘Jij kunt het!’, Voor de kracht van de jeugd, juli 2021, 24–26.

Kom dan en volg Mij

Jij kunt het!

We mogen nooit vergeten wat onze hemelse Vader en Jezus Christus allemaal hebben gedaan – en nog steeds doen – om ons het celestiale koninkrijk te helpen beërven.

Leer en Verbonden 76

Afbeelding
jongevrouw

‘Ik? In het celestiale koninkrijk? Ik denk niet dat ik dat haal.’

Denk je dat weleens? Het is normaal om je af te vragen of je goed genoeg bent, vooral omdat we allemaal allesbehalve volmaakt zijn. Soms lijkt het wel of het celestiale koninkrijk onbereikbaar is!

Maar raak niet ontmoedigd. De essentie van het plan van onze hemelse Vader is jou meer op Hem en Jezus Christus te helpen lijken, zodat je uiteindelijk bij Hen in het celestiale koninkrijk kunt wonen. En je doet het beter dan je denkt. President M. Russell Ballard, waarnemend president van het Quorum der Twaalf Apostelen, heeft ons eraan herinnerd: ‘Maar het is meer dan alleen ons doel. Het is ook hun doel.’1

Onze hemelse Vader en Jezus Christus willen bovenal dat wij allemaal met ons gezin bij Hen in het celestiale koninkrijk zullen zijn. Het goede nieuws is dat we dat niet helemaal alleen hoeven te doen. Als we tot Christus komen en Hem volgen, zullen we de nodige kracht en hulp ontvangen. Door zijn verzoening is het bereiken van het celestiale koninkrijk niet alleen mogelijk, maar waarschijnlijk.

Dus met zijn hulp kun je dat doel bereiken! Jij kunt het!

Gods plan is er voor iedereen

Om het celestiale koninkrijk te bereiken, moeten we geloof in Jezus Christus hebben en dat geloof vergroten. We moeten ons best doen om ons dagelijks te veranderen en te bekeren. We moeten ons laten dopen en de gave van de Heilige Geest ontvangen. En we moeten Jezus Christus geregeld indachtig zijn en onze verbonden vernieuwen. We moeten tot het einde toe volharden. Als je dat wilt en nastreeft, ben je op weg om een van de mensen te worden die het celestiale koninkrijk beërven.

Daarnaast heeft president Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, gezegd dat zij die de hoogste graad van het celestiale koninkrijk bereiken, de mensen zijn ‘die aan de hoogste vereisten van dat koninkrijk voldoen, zoals getrouwheid aan de verbonden en het eeuwige huwelijk dat zij in de tempel van God hebben gesloten.’2 (In Leer en Verbonden 76:50–7092–96 kun je meer informatie over dit onderwerp vinden.)

Als je vragen of zorgen over het bereiken van het celestiale koninkrijk hebt, bedenk dan dat het een reis is. Elke dag waarop we ervoor kiezen om meer op onze hemelse Vader en Jezus Christus te gaan lijken, is een dag waarop we meer celestiaal worden – en dichter bij het celestiale koninkrijk komen. Uiteraard begaan we allemaal misstappen, vergissingen en zonden. Maar we moeten bij onze dagelijkse bekering op Jezus Christus vertrouwen. Deze reis is hoopvol door alles wat Hij en onze hemelse Vader hebben gedaan – en nog steeds doen – om ons daarheen te leiden.

We hebben de Heiland

Afbeelding
Jezus Christus

De Heiland bereidt de weg voor die ons bij onze hemelse Vader terugbrengt. Joseph Smith heeft de mensen beschreven die in het celestiale koninkrijk leven: ‘Zij zijn het die het getuigenis van Jezus hebben ontvangen’ en die ‘tot volmaking [zijn] gekomen door Jezus […] die deze volmaakte verzoening tot stand heeft gebracht door het vergieten van zijn eigen bloed’ (Leer en Verbonden 76:51, 69).

Volmaakt in Jezus Christus worden, houdt niet in dat we nooit fouten begaan. Maar het betekent wel dat we ons bekeren en elke dag proberen om een beetje beter te zijn. Dat we op de Heiland en de kracht van zijn verzoening vertrouwen om te veranderen. Als we dat doen, maken we door zijn genade vooruitgang richting de hoogste graad van het celestiale koninkrijk. Daar zullen we dan voor eeuwig bij Hem, onze hemelse Vader en onze familieleden zijn. Dan ontvangen we ook alles wat onze Vader in de hemel heeft. Dat alles zou niet mogelijk zijn zonder de Heiland.

We hebben de kerk

President Oaks heeft gezegd dat de kerk hier ook is om ‘alle kinderen van God duidelijk te maken wat hun potentieel is en ze hun hoogste doel te helpen bereiken. Deze kerk bestaat om de zoons en dochters van God de middelen te bieden om verhoging in het celestiale koninkrijk te ontvangen.’3 Dat is mogelijk door gehoorzaamheid aan de verordeningen en verbonden van het evangelie.

Afbeelding
tempel

Voor die verordeningen en verbonden is het priesterschap nodig, dat alleen in Gods ware kerk wordt gevonden. Op deze en andere manieren helpen de Heer en zijn kerk ons op onze reis om de beste persoon te worden die we kunnen zijn, zodat ons hart erop wordt voorbereid om op een dag alles te beërven wat onze hemelse Vader heeft en het eeuwige leven te ontvangen.

Ga door en geef niet op!

Deze reis naar het celestiale koninkrijk is niet altijd gemakkelijk, maar wel veelbelovend. Onze hemelse Vader weet dat. Hij en Jezus Christus hebben beloofd dat Ze ons onderweg zullen helpen en sterken.

Afbeelding
zonsopgang

Foto, Getty Images

Ga dus door en geef niet op. Wij krijgen hulp als we ons best doen om de Heiland te volgen, als we zo leven dat we de influisteringen van de Heilige Geest waardig zijn, en als we erkennen waar we verbeteringen kunnen aanbrengen. Als we met geloof in Jezus Christus door het leven gaan en ons waar nodig bekeren, zal onze hemelse Vader ons helpen om ten goede te veranderen.

Eén grote daad volstaat niet om in aanmerking te komen voor het celestiale koninkrijk. We moeten er voortdurend voor kiezen om de Heiland te volgen en op de hoop en verzekering te vertrouwen die we door zijn evangelie ontvangen.

Dus als je je best doet om de Heiland te volgen en je je toch nog afvraagt of je het celestiale koninkrijk kunt bereiken, wijst alles op een eensluidend ‘Ja! Jij kunt het!’ Die mogelijkheid biedt onze hemelse Vader ons allemaal! En volgens president Oaks is dat mogelijk ‘door Gods liefde voor zijn kinderen en door de verzoening en opstanding van Jezus Christus, “die de Vader verheerlijkt, en alle werken van zijn handen redt” [Leer en Verbonden 76:43]’.4

Noten

  1. M. Russell Ballard, algemene aprilconferentie 2017 (Liahona, mei 2017, 65).

  2. Dallin H. Oaks, ‘Apostasy and Restoration’, algemene aprilconferentie 1995 (Ensign, mei 1995, 86).

  3. Dallin H. Oaks, ‘Apostasy and Restoration’ (87).

  4. Dallin H. Oaks, ‘Apostasy and Restoration’ (87), cursivering toegevoegd.