2021
Få svar fra Herren
Juni 2021


“Få svar fra Herren”, Til styrke for ungdom, juni 2021, 26–27.

Få svar fra Herren

Her er tre ting du bør huske på for å motta svar på dine bønner.

Bilde
unge mennesker som ser spørrende eller frustrerte ut

Fotoillustrasjon: Getty Images

Har du noen gang stilt Gud et spørsmål og følt at han ikke besvarte bønnen din? Det har iallfall jeg gjort – og det var vanskelig å forstå hvorfor. Men det betyr ikke at Gud ikke lytter. Han hører og besvarer faktisk alle våre bønner (se Matteus 7:7–8). Noen ganger trengs det bare tid og arbeid fra vår side før vi kan forstå svarene.

Her er tre prinsipper å overveie som vil hjelpe deg å motta svar fra Herren og gjenkjenne dem når de kommer.

1. Vær ikke utålmodig med Guds tidsplan

Hvis du er som meg, liker du ikke å vente på svar når du har et spørsmål. Jeg elsker å kunne henvende meg til Google, Siri eller Alexa og få et umiddelbart svar.

Men Herren arbeider vanligvis ikke slik. Noen ganger venter han til vi er klare. Til og med profeten Joseph Smith måtte ofte vente på svar på sine bønner. I 1833 bodde mange medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige i Jackson fylke i Missouri. I november det året drev imidlertid mobbene dem ut av fylket. Joseph var bekymret. Han spurte Herren hvorfor det hadde skjedd. Herren besvarte ikke dette spørsmålet med en gang, men han trøstet Joseph og sa: “Vær rolige og kjenn at jeg er Gud.”1 Resten av svaret kom måneden etter (se Lære og pakter 101).

Når mine bønner ikke blir besvart med en gang, får jeg styrke av å vite at også profeter noen ganger må vente. Hvis vi har tro på og tillit til Herrens timeplan i likhet med Joseph, vil Herren besvare våre bønner ifølge sin egen tidsplan. Og noen ganger må vi kanskje vente veldig lenge.

2. Fortsett å arbeide

President Russell M. Nelson sa: “Herren elsker innsats, og innsats gir belønning.”2 Når du tenker etter, gjelder det alt vi gjør. Det er nødvendig med innsats for å styrke muskler og for å lære nye ferdigheter.

Det samme prinsippet gjelder for å motta svar fra Herren. Alma den yngre så en engel, men denne opplevelsen alene var ikke nok. Hans vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans forsoning ble sterkere først etter at han hadde “fastet og bedt i mange dager” (Alma 5:46).

Tenk på Joseph Smith og Det første syn. Joseph våknet ikke bare en morgen og bestemte seg for å spørre Gud hvilken kirke han skulle slutte seg til. Han hadde faktisk kjempet med sitt spørsmål i to år.3 Han hadde anstrengt seg hardt for å finne svar, og da han var klar, svarte vår himmelske Fader ham.

Bilde
ung mann

3. Se en gang til – du har kanskje allerede fått svaret ditt

Da jeg var yngre, trodde jeg at Gud bare besvarte bønner på bestemte måter. Mange gråter når de bærer vitnesbyrd, og jeg trodde at hvis jeg ikke gråt, talte ikke Ånden til meg. Eller hvis jeg ikke hadde en brennende følelse i brystet som den Herren beskrev for Oliver Cowdery (se Lære og pakter 9:8), trodde jeg ikke at jeg følte Ånden.

Jeg har imidlertid lært at Gud taler til hver enkelt av oss på forskjellige og personlige måter. Nøkkelen for meg var å lære hva disse måtene er. I Det nye testamente underviste Paulus om hva Ånden kan få oss til å føle: “Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet, avholdenhet” (Galaterne 5:22–23). Den hellige ånd kan bruke en hvilken som helst av disse følelsene til å kommunisere med oss.

Og svar fra Den hellige ånd er ofte milde og enkle. De kan noen ganger komme “raskt, fullstendig og alt på én gang”, som når man slår på et lys i et mørkt rom, slik eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum har forklart. Men som regel kommer de som en soloppgang – “en gradvis forsterkning av lys” – eller som lys på en tåkete dag. Vi får nok veiledning til å ta bare noen få skritt videre.4 Så se en gang til, og forsikre deg om at Gud ikke har gitt deg et svar som du ikke gjenkjente fordi du forventet noe annet.

Ønsker virkelig Gud å tale til deg?” har president Russell M. Nelson spurt. “Ja!”5 Hvis vi er tålmodige og gjør det nødvendige arbeidet, vil vi motta svar på våre bønner. Inntil disse svarene kommer, kan vi stole på Herren og fortsette å gå fremover. Herren sa til Joseph Smith: “Vær rolige og kjenn at jeg er Gud” (Lære og pakter 101:16). Dette rådet kan også trøste oss.