2021
Hvordan vi alltid kan ha Ånden med oss
Mars 2021


“Hvordan vi alltid kan ha Ånden med oss”, Til styrke for ungdom, mars 2021, 26–29.

Kom, følg med meg

Forbered deg til alltid å ha hans Ånd med deg

Å forberede oss til verdig å ta del i nadverden hver uke kan hjelpe oss å alltid ha Ånden med oss.

Bilde
unge menn som deler ut og tar nadverden

Da jeg var 12 år gammel, reiste jeg sammen med familien for å besøke Kirkens historiske steder i delstaten New York. I Den hellige lund husker jeg at jeg grunnet på Det første syn og de andre fantastiske synene Joseph så, og tenkte: “Du store! Hvis jeg kunne fått et fantastisk åndelig møte med himmelske personer slik Joseph gjorde, ville mitt vitnesbyrd vært sikret for livet.”

Jeg har siden lært at istedenfor en stor åndelig opplevelse én gang i livet, trenger jeg hyppige små opplevelser for å holde meg sterk i vitnesbyrdet og trygg på veien hjem. Vår himmelske Fader visste at vi ville trenge regelmessig veiledning i vårt liv, og han beredte veien for oss så vi kunne motta den.

Til alle som har nok tro på hans Sønn til å omvende seg og bli døpt, gir han Den hellige ånds gave. Gjennom nadverdens ordinans hver uke gir han oss muligheten til at “hans Ånd alltid kan være hos [oss]” hvis vi minnes Frelseren og holder hans bud (Lære og pakter 20:77). Dette gjør det mulig for oss å få tilgang til Åndens daglige veiledning når vi bruker vår handlefrihet til å ta avgjørelser som vil hjelpe oss på veien tilbake til vår himmelske Fader.

Nadverden og Ånden

Bilde
nadverd

Vår himmelske Fader visste at vi ville trenge regelmessig tilgang til hans Ånds veiledning, ikke bare store engangsopplevelser. Gjennom profeten Joseph Smith gjenga han ordinansen dåp ved nedsenkning, som hjelper oss å bli rene. Vi er da forberedt til å motta Den hellige ånds gave ved bekreftelse, noe som gir oss mulighet til daglig veiledning ved Ånden.

Vår himmelske Fader visste at det ikke ville være nok å bli ren én gang, og at vi måtte minnes Frelseren og bli rene om og om igjen for alltid å kunne ha Ånden med oss. Han gjenga nadverdens ordinans i denne hensikt. Hvis vi omhyggelig forbereder oss til og regelmessig tar del i nadverden, er vi lovet at “hans Ånd alltid kan være hos [oss]” (Lære og pakter 20:77; uthevelse tilføyd).

Men bare det å møte opp i Kirken og spise brødet og drikke vannet vil ikke gi oss tilgang til Herrens løfte. Vår bevisste forberedelse til ordinansen gjør oss i stand til å motta Frelserens kraft i vårt liv.

Idrettsutøvere blir ikke dyktige bare ved å ta på seg en drakt eller å gå ut på banen. De må trene opp kroppen, lære teknikkene og øve for å bli dyktige i idretten sin. På samme måte må vi lære å forberede oss til å ta del i nadverden ærbødig og verdig slik at vi kan motta den kraften han kan gi oss.

En måte å forberede ditt hjerte og din ånd til å ta del i nadverden på, er å gjennomføre et lite intervju med deg selv hver uke. Jeg liker å bruke Lære og pakter 20:37 til å intervjue meg selv. Dette verset inneholder kravene til dåp som Gud åpenbarte til profeten Joseph. Det inneholder kvalifikasjonene som alle som ønsker å bli døpt, må oppfylle. Jeg opplever at det hjelper meg å forberede meg til å motta de fornyende løftene som er tilgjengelige gjennom nadverden.

Bilde
en ung kvinne som grunner

Fotografi: Getty Images

Med dette skriftstedet som veiledning er dette noen spørsmål jeg stiller meg for å se om jeg er forberedt til å ta del i nadverden.

Har jeg ydmyket meg for Gud?

Det første kravet som er oppført i Lære og pakter 20:37, er å ydmyke seg for Gud. Vi gjør dette ved å godta og være villige til å følge hans vilje slik den er skrevet i Skriftene, undervises av hans tjenere eller slik den kommer til oss i tilskyndelser.

Jeg spør meg selv om jeg kjemper mot Gud på noen måte akkurat nå. Motstår jeg hans veiledning? Er jeg oppmerksom på hans tjeneres læresetninger? Hvis ikke, legger jeg planer for å forbedre meg og forplikter meg til å gjøre det bedre når jeg forbereder meg til å ta del i nadverden. Gud er allvitende – når jeg forstår at han kan se det store bildet for mitt liv, er det lettere å ydmyke meg for ham og stole på at han vil veilede meg til det beste.

Har jeg et sønderknust hjerte og en angrende ånd?

Å ha et sønderknust hjerte og en angrende ånd er forbundet med ydmykhet. Det betyr å være villig til å underkaste seg Guds vilje. Å være ydmyk betyr å si unnskyld og å tilgi også når det er vanskelig eller når vi kanskje føler at det var den andres skyld. Kan du si: “Jeg er positivt innstilt til alle”? Har du såret noen rundt deg, eller har du vonde følelser for noen? Trenger du å be om tilgivelse?

Når jeg har et sønderknust hjerte og en angrende ånd, er jeg villig til å gjøre en innsats for å gjøre ting godt igjen overfor Gud og andre rundt meg. Jeg prøver å bli kvitt negative tanker og følelser overfor andre. Ånden vil ikke være hos oss når vi er negativt innstilt til andre, så det er viktig å bli kvitt slike følelser for å forberede oss til å motta nadverdens løfte.

Ønsker jeg å bli ren igjen, og kan jeg vitne om at jeg har omvendt meg fra alle mine synder?

Et annet krav i Lære og pakter 20:37 er “i sannhet [å omvende] seg fra alle sine synder”. Da vi ble døpt, ble vi vasket rene for våre synder. Vi ga et løfte om å prøve å holde Guds bud og omvende oss når vi gjør feil.

Jeg spør meg: “Tar jeg bare nadverden fordi jeg syns jeg bør, eller vil jeg virkelig bli ren igjen?” Jeg ser tilbake på mine synder og feil fra den uken og spør meg om jeg virkelig ønsker å forandre meg og bli kvitt dem. Når du har et ønske om å bli ren, vil du ved Ånden se ting du trenger å forbedre, og han vil fortsette å tilskynde deg til å omvende deg og gjøre bedre valg.

Å bekjenne for Herren (og andre vi måtte ha skadet eller krenket om nødvendig) er en del av vår forberedelse.

Spør deg selv: “Er det noe jeg må forandre som jeg ikke har gjort noe med ennå? Er det noe jeg fremdeles trenger å omvende meg fra?” Å løse problemer ved oppriktig omvendelse kan kvalifisere oss til verdig å delta i nadverden.

Er jeg villig til å påta meg Jesu Kristi navn?

Hver pakt vi inngår, innebærer en forpliktelse til å påta oss Kristi navn i større grad. Når vi blir døpt, viser vi vår villighet til å påta oss Jesu Kristi navn og holde hans bud. Når vi inngår ytterligere pakter i tempelet eller tar imot kall, påtar vi oss i enda større grad Kristi sak og hans læresetninger. Å vise vår villighet til å påta oss hans navn som en del av nadverden hver uke, betyr å forplikte oss på nytt til alle paktene og forpliktelsene vi tidligere har inngått med ham.

Når jeg vurderer min forberedelse til å ta nadverden, stiller jeg meg spørsmål som: “Gjør jeg mitt beste for å være et eksempel for Kristus og hans læresetninger? Holder jeg alle løftene jeg ga i forbindelse med mine pakter? Er jeg like engasjert i dag til Kristus og mine pakter med ham som jeg var den dagen jeg inngikk dem første gang?”

Er jeg fast bestemt på å tjene ham til enden?

Vi lovet Herren da vi inngikk våre dåpspakter, at vi ville gjøre vårt beste for å holde hans bud. De to store bud er å elske Herren og vår neste (se Matteus 22:36–40). Vi viser vår kjærlighet til både Gud og våre medmennesker ved å tjene dem.

Jeg spør meg: “Tar jeg meg tid til å utføre tjeneste? Er jeg motvillig til å yte tjeneste, eller er jeg glad for å yte tjeneste?” “Prøver jeg å foredle mitt kall?” Å tjene andre er en fantastisk måte å forberede seg til å ta del i nadverden på. Det er faktisk oftest i tjeneste for andre at vi trenger Åndens veiledning.

Stol på Herrens løfter

Når vi bevisst forbereder oss hver uke til verdig å ta nadverden, vil vi kvalifisere oss til alltid å ha Ånden til å påvirke og veilede vårt liv. Det er et løfte fra Herren.