2021
Opi tunnistamaan Pyhän Hengen vaikutus
Helmikuu 2021


”Opi tunnistamaan Pyhän Hengen vaikutus”, Nuorten voimaksi, helmikuu 2021, s. 6–7.

Tule ja seuraa minua

Opi tunnistamaan Pyhän Hengen vaikutus

Pyhä Henki johdattaa ja ohjaa meidän elämäämme, kun opimme tunnistamaan ja noudattamaan Hänen kehotuksiaan.

Kuva
nuori nainen

Kun olin nuori, en tiennyt, miltä Pyhä Henki tuntuu. Olin suunnilleen 12-vuotias, kun äitini pyysi minut istumaan ja esitti minulle tämän tärkeän kysymyksen: ”Mark”, hän sanoi, ”onko Herra koskaan sanonut sinulle Pyhän Hengen välityksellä, että kirkko on tosi?”

Minulla ei ollut tapana valehdella äidilleni, joten vastasin rehellisesti ja hämilläni: ”Ei?”

Silloin äiti sanoi: ”Taivaallinen Isä haluaa sinun tietävän omakohtaisesti, mutta sinun täytyy nähdä vaivaa. Jos luet Mormonin kirjaa ja rukoilet, niin Hän kertoo sinulle sen olevan totta Pyhän Hengen välityksellä.”

Minulla oli oma Mormonin kirja, mutta en ollut koskaan lukenut sitä itsekseni. Päättäen ottaa tämän kutsun vakavasti aloitin oman hengellisen matkani. Joka ilta ennen vuoteeseen menemistä luin suunnilleen yhden luvun Mormonin kirjasta. Kun polvistuin rukoilemaan, pyysin taivaallista Isää kertomaan minulle, että se on totta. Kun rukoilin, minut täytti rauhallinen tunne. Sisimmässäni tuntui hyvältä.

Olivatko nämä tuntemukset Pyhältä Hengeltä? En ollut aivan varma. Tämä kaikki oli minulle uutta, enkä tiennyt, miltä Pyhän Hengen kehotukset tuntuvat. Mietin, tulisiko enkeli käymään luonani vai ilmestyisikö huoneeseeni kenties kirkas jumalallinen valo. Tuntien vilpitöntä halua saada luvattu tieto Pyhältä Hengeltä jatkoin kuitenkin lukemista ja rukoilemista ilta toisensa jälkeen. Joka kerta kun rukoilin, tunsin rauhaa ja sisimmässäni oli hyvä tunne.

Vasta myöhemmin ymmärsin, että Herra oli vastannut rukouksiini koko ajan, mutta olin etsinyt erilaista vastausta. En vain ollut käsittänyt, että me voimme ”tuntea” Pyhän Hengen kehotukset.

Kuva
nuori mies lukemassa tablettitietokonetta

Opi tunnistamaan Hengen kehotukset

Oliver Cowderylla oli aikoinaan vaikeuksia tunnistaa Hengen antamia kehotuksia. Kun hän kysyi siitä profeetta Joseph Smithiltä, hän sai Herralta tämän vastauksen: ”Enkö minä puhunut asiasta rauhaa sinun mieleesi? Minkä suuremman todistuksen voit saada kuin todistuksen Jumalalta?” (OL 6:23.) Hän oli jo saanut vastauksen, mutta hän ei tunnistanut sitä. Vastaus oli rauha hänen mielessään – paljolti sama, mitä minä olin tuntenut nuorena.

Hieman myöhemmin Herra antoi Oliverille ja meille muille lisää neuvoja: ”Minä puhun sinulle sinun mielessäsi ja sinun sydämessäsi Pyhän Hengen kautta, joka tulee sinun yllesi ja joka asuu sinun sydämessäsi. – – Tämä on ilmoituksen henki.” (OL 8:2–3.)

Apostoli Paavali opettaa meitä tunnistamaan näitä rakkauden, ilon, rauhan, kärsivällisyyden, ystävällisyyden, hyvyyden, uskollisuuden ja lempeyden tuntemuksia (ks. Gal. 5:22–23.)

Pyhän Hengen kehotukset ovat usein hiljaisia ja hienovaraisia. Jumala harvoin huutaa pyrkiessään saamaan meidän huomiomme. Sen sijaan kun varaamme aikaa pysähtyä, tuntea ja pohtia, me osoitamme Hänelle, että me kuuntelemme ja haluamme vastauksia Pyhän Hengen välityksellä. Kun seuraavan kerran polvistut rukoukseen, niin sen sijaan että hyppäisit heti pystyyn sanottuasi ”aamen”, odota muutama hetki. Pysy polvillasi ja ihan vain kuuntele. Herra saattaa yrittää ”puhua rauhaa sinun mieleesi” aivan kuten Hän teki Oliver Cowderyn kohdalla ja minun kohdallani.

Kuva
nuori nainen rukoilemassa

Suuri Pyhän Hengen lahja

Kasteen jälkeen me saamme Pyhän Hengen lahjan. Tämä jumalallinen lahja antaa apua jumaluuden jäseneltä läpi meidän elämämme. Meille luvataan, että kun pyrimme elämään tämän lahjan arvoista elämää, Pyhä Henki ”osoittaa [sinulle] kaiken, mitä [sinun] tulee tehdä” (2. Nefi 32:5). Pyhä Henki vahvistaa totuuden meidän sydämellemme, varjelee meitä pahalta ja johdattaa meitä koko elämämme ajan. Miten ihmeellinen siunaus!

Olen kiitollinen Pyhän Hengen uskomattomasta lahjasta ja Hänen johdatuksestaan elämässäni.