2022
Chieko lærer om Jesus
Desember 2022


Pionerer i alle land

Chieko lærer om Jesus

Chieko følte noe spesielt inni seg.

Bilde
1. Map of Hawaii 2. The two temples show in the layout 3. Yellow Hibiscus 4. Chieko’s family. Chieko, husband and two sons. 5. Chieko as a teacher 6. Chieko speaking from pulpit as a church leader. 7. Illustration of Chieko as a child, dressed as an angel. 8. Church group putting on a nativity play. 9. Baby Jesus in a manger.

Chieko glattet ut sin myke, hvite kjole. Hun var engelen i juleforestillingen, og de skulle begynne.

Chieko visste ikke mye om jul eller Jesus. Familien hennes hadde kommet til Hawaii fra Japan, og de var buddhister. Men sjefen til faren hennes hadde bedt henne om å være med i skuespillet, og hun gledet seg til å være en del av det. Hun arbeidet hardt for å lære ordene.

“Frykt ikke,” sa Chieko da hun sto på scenen. “I dag er det født dere en frelser, som er Messias, Herren – i Davids by. Hun elsket å være med i dette skuespillet.

Noen år senere møtte Chieko noen misjonærer. De var fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. “Vil du være med i kirken for å lære mer om Jesus Kristus?” spurte de.

Chieko husket rollen sin i julespillet. Hvem er Jesus? tenkte hun. Hun ønsket å få vite mer.

Da hun kom hjem, spurte Chieko foreldrene sine om hun kunne gå i kirken sammen med misjonærene. “Ja, jeg ser ikke at det er noe i veien for det,” sa mamma. “Så lenge du fortsatt kommer til buddhisttemplet sammen med oss.”

I kirken lærte Chieko nye sanger og fikk nye venner. På Søndagsskolen lærte hun at Jesus Kristus var Guds Sønn. På grunn av ham kunne hun omvende seg og bo hos Gud igjen en dag. Chieko følte noe spesielt inni seg. Hun visste at Jesus var virkelig.

Årene gikk. Hver uke dro Chieko til buddhisttemplet sammen med familien sin. Og hver søndag gikk hun i kirken.

Da hun var 15, ønsket Chieko å bli døpt. Hun var litt redd for å spørre foreldrene sine. Men de støttet henne. “Vi vet at du kan være en god datter og også en god kristen,” sa pappa. Hun var så glad!

Da hun vokste opp, fortsatte Chieko å følge Jesus. Noen ganger var folk uvennlige mot henne fordi hun var japansk. Men Chieko lot ikke det stanse henne. Hun behandlet alle med vennlighet.

Da hun var 63, ble Chieko kalt som en del av Hjelpeforeningens generalpresidentskap. Hun besøkte Kirkens medlemmer over hele verden. Hun fortalte om Frelserens kjærlighet.

Chieko talte også på generalkonferansen. “La oss komme til Kristus,” sa hun. “La oss fryde oss i Ham, giveren av alle gode ting.” *

Hawaii er en øygruppe i Stillehavet. Det er en del av USA.

Det er to templer på Haiwaii.

Hawaiis delstatsblomst er den gule Hawaiirosen.

Hun og hennes mann Edward fikk to sønner.

Hun var lærer og rektor.

I løpet av sin tjeneste i Kirken holdt hun taler på engelsk, japansk, koreansk, tongansk og spansk.