Jouluhartaudet
Pyhän Hengen lahja


Pyhän Hengen lahja

Veljet ja sisaret, on suuri siunaus olla kanssanne tänä iltana.

Kolmen viikon päästä on joulupäivä. Sinä aamuna miljoonat pienet lapset heräävät ylettömän aikaisin, ja toisin kuin vuoden muina päivinä he ovatkin kiskomassa vanhemmat vuoteesta. Intoa täynnä lapset kokoontuvat lahjapakettien ääreen, joita he ovat päiväkausia ihailleet.

Isäni rakasti joulua. Lahjojen antaminen tuotti hänelle suurta iloa, ja hän ja äitini olivat hyvin taitavia siinä. Sisarukseni ja minä, samoin kuin monet muut, saimme nauttia tästä heidän taidostaan. Jotkin heidän parhaista lahjoistaan olivat aineettomia – ne olivat kokemuksia, jotka muodostivat rakkauden siteitä ja loivat kallisarvoisia muistoja. Nuo muistot tuovat minulle iloa vielä tänäänkin.

Tuntuu sopivalta, että lahjojen antaminen ja saaminen on keskeinen osa joulunviettoa. Juhlimmehan me verratonta lahjaa, Jumalan Poikaa, Vapahtajaa Jeesusta Kristusta. Tietenkään tuohon lahjaan ei voi mitenkään verrata omia lahjojamme toinen toisellemme. Uskon kuitenkin, että lahjojen antamisen ja saamisen ilo voi kääntää sydämemme kohti ”Jumalan lahjoja”1.

Jumalan Pojan kallisarvoinen lahja kutsuu meitä jokaista löytämään ”rauhan tässä maailmassa ja iankaikkisen elämän tulevassa maailmassa”2. Rauha voi vaikuttaa saavuttamattomalta maailmassa, jossa ristiriidat ja erimielisyydet vain syvenevät. Mutta tuo rauha on juuri sitä, mitä rakastava Isämme ja Hänen Poikansa tarjoavat jokaiselle meistä, jos vain haluamme ottaa sen vastaan.

Kuvitelkaa, kuinka kummallista olisi, jos jouluaamuna istuutuisimme joulukuusen ympärille ihailemaan kauniisti paketoituja lahjoja, puhuisimme niiden mahdollisesta sisällöstä ja sitten aloittaisimme päivän askareet jättäen nuo lahjat kokonaan avaamatta!

Valitettavasti toimimme joskus juuri niin Jumalalta saamiemme lahjojen suhteen. Ajatelkaa näitä Vapahtajan sanoja: ”Mitä hyödyttää ihmistä, jos hänelle suodaan lahja eikä hän ota lahjaa vastaan? Katso, hän ei riemuitse siitä, mikä hänelle annetaan, eikä riemuitse siitä, joka on lahjan antaja.”3

Tänä iltana haluan kehottaa meitä kaikkia pohtimaan, kuinka voisimme todella ottaa vastaan Jumalan meille antamat lahjat. Haluaisin erityisesti keskittyä Pyhän Hengen ehtymättömään lahjaan. Niin tehdessäni rukoilen, että Pyhä Henki auttaa meitä ymmärtämään tämän lahjan merkityksen, opettaa meille, mitä voimme tehdä voidaksemme täydellisemmin ottaa sen vastaan, ja antaa meille ymmärrystä toimia tuntemustemme mukaan.

Miksi Pyhä Henki on niin haluttava lahja?

Pyhä Henki on jumaluuden kolmas jäsen. Hän on puolustaja4, opastaja5, opettaja6, pyhittäjä7 ja sen myötä muutoksen aikaansaaja ihmissydämessä.8 Hänen kauttaan voimme saada elämäämme jumalallista voimaa ja ominaisuuksia.

Muistatte joitakin noista ominaisuuksista: ”rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, lempeys ja itsehillintä”9. Minusta tämä tuntuu kuvaavan mainiosti niin sanottua joulun henkeä. Enkelien tuona ensimmäisenä jouluyönä lausumat lupaukset ilosanomasta ja rauhasta ihmisille10 toteutuvat muun muassa, kun otamme vastaan Pyhän Hengen.

Usein puhumme siitä, kuinka voi yrittää ylläpitää joulun henkeä ympäri vuoden. Haluamme luonnollisesti, että nuo jumalalliset ominaisuudet olisivat sielussamme ikuisesti. Ja täydellinen Isämme haluaa, että me, Hänen lapsensa, saamme nuo lahjat. Tämä on Jeesuksen Kristuksen evankeliumin suurenmoinen lupaus – että sydämemme muuttuu ”niin ettei meillä ole enää halua tehdä pahaa vaan tehdä alati hyvää”11 ja että täytymme ”toivolla ja täydellisellä rakkaudella”12. Nuo kallisarvoiset lahjat avataan meille juuri silloin, kun todella otamme vastaan Pyhän Hengen.

On merkittävää, että Pyhän Hengen lahja annetaan meille käyttämällä näitä sanoja: ”Ota vastaan Pyhä Henki.”13 Haluaisin ehdottaa kolmea avainta, jotka auttavat meitä todella vastaanottamaan tämän kallisarvoisen lahjan. Niin tehdäkseni otan esiin erään syvällisen tapahtuman Mormonin kirjasta. Ylösnoussut Kristus oli viettänyt ihmeellisen päivän ihmisiä palvellen, luvaten palata seuraavana päivänä. Sana levisi, ja suurella innolla ihmiset kokoontuivat kaikkialta maasta, jotkut ponnistellen läpi yön päästäkseen aamuksi paikalle, jonne Jeesus tulisi jälleen.

1. Kaikenkattava hengellinen halu

Odottaessaan Vapahtajan paluuta opetuslapset opettivat kansanjoukolle sitä, mitä Jeesus oli opettanut edellisenä päivänä.14 Aikakirja kertoo, että sitten he polvistuivat ja rukoilivat ”sitä, mitä he eniten halusivat; ja he halusivat, että Pyhä Henki annettaisiin heille”15. Miettikääpä hetki sitä, kuinka merkittävää se on – he odottivat innolla Vapahtajan luvattua paluuta, mutta he eivät rukoilleet sen puolesta. Koska heitä olivat opettaneet täydellinen opettaja ja sen jälkeen Hänen valitut opetuslapsensa, se, mitä he eniten halusivat, oli Pyhän Hengen lahja. Tämä voimakas, kaikenkattava hengellinen halu on elintärkeä avain tämän lahjan saamiseksi.

Presidentti Henry B. Eyring on opettanut: ”Useimmilla meistä – – on tarpeeksi uskoa haluta toisinaan tuntea Pyhä Henki. Tuo halu saattaa olla heikkoa ja ajoittaista, mutta tunnemme sitä tavallisesti silloin kun olemme pulassa. [Mutta] päästäksemme turvaan tulevina aikoina siitä täytyy tulla vakaata ja voimakasta.”16 Veljet ja sisaret, jotta saisimme tämän lahjan, meidän täytyy haluta sitä koko sydämestämme.

2. Vanhurskas toimituksiin osallistuminen

Kun palaamme Mormonin kirjan kohtaukseen, huomaamme toisenkin avaimen. Rukoiltuaan Pyhän Hengen lahjaa, jota he halusivat kaikkein eniten, opetuslapset astuivat veteen ja heidät kastettiin. ”Ja tapahtui, että kun heidät kaikki oli kastettu – – Pyhä Henki laskeutui heidän päälleen, ja he täyttyivät Pyhällä Hengellä ja tulella.”17 Kastetoimitus toimii fyysisenä todisteena siitä, että sitoudumme muistamaan Kristuksen ja olemaan Hänelle kuuliaisia, haluamme ottaa Hänen nimensä päällemme ja haluamme ottaa vastaan Pyhän Hengen.18

Joka viikko meillä on tilaisuus uudistaa tuo todiste nauttimalla sakramentti, jotta Hänen Henkensä olisi aina meidän kanssamme.19 Kasteen ja sakramentin toimitukset auttavat yhdessä tuomaan elämäämme jumalisuuden voiman.20 Tavallaan ne ovat vertauskuvana sekä jumalisuuden päämäärästä että siihen johtavasta tapahtumasarjasta. Meillä on halu tulla uusiksi luomuksiksi Kristuksessa, ”hänen pojikseen ja hänen tyttärikseen”21. Lähestymme tuota päämäärää viikko viikolta, kun pyrimme muistamaan Hänet ja olemaan Hänelle kuuliaisia. Kehotan teitä tulemaan joka viikko Herran sakramentin ääreen uskoen Hänen lupaukseensa siitä, että kun pidämme liittomme, meidät täytetään Hengellä, vähitellen ”täyteen päivään saakka”22.

Tänä vuonna joulupäivä on sunnuntaina. Millainen siunaus onkaan juhlia Kristuksen syntymää ja Hänen täydellistä sovitustaan, kun nautimme sakramentin tuona päivänä.

3. Uskon vahvistaminen

Viimeinen ja kaikkein tärkein avain, minkä mainitsen, on usko Jeesukseen Kristukseen. Kun Pyhä Henki oli laskeutunut voimallisesti opetuslasten päälle, Kristus tuli paikalle ja rukoili kiittäen Isäänsä tästä heidän saamastaan kallisarvoisesta lahjasta. Sitten Hän lausui nämä tärkeät sanat: ”Sinä olet antanut heille Pyhän Hengen, koska he uskovat minuun.”23 Usko Vapahtajaan ja Hänen täydelliseen sovitukseensa on kaikkien hyvien lahjojen lähde.24

Vahvempi usko tuo suurempia Hengen lahjoja elämäämme. Kuinka me siis vahvistamme uskoamme Kristukseen? Me kestitsemme itseämme Hänen sanoillaan ja noudatamme niitä. Vanhin D. Todd Christofferson on opettanut: ”Kaikkien pyhien kirjoitusten keskeinen tarkoitus on täyttää meidän sielumme uskolla Isään Jumalaan ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen.”25 Tämä totuus tulee ilmi kaikkialla Mormonin kirjassa. Esimerkiksi kuningas Benjamin opetti kansalleen enkeliltä saamansa sanat, jotka auttoivat kansaa saamaan ”suuren uskon” Jeesukseen Kristukseen. Tuon uskon ansiosta Henki sai aikaan voimallisen muutoksen heidän sydämessään.26

Jos haluamme saada Pyhän Hengen jokapäiväiseksi kumppaniksemme, me kestitsemme itseämme Kristuksen sanoilla ja noudatamme niitä. Saamme Hänen sanansa pyhien kirjoitusten, elävien profeettojen ja Hengen kuiskausten välityksellä. Tämä päivittäinen pyrkimys valoon ja totuuteen lisää uskoamme Kristukseen, haluamme olla Hänen kaltaisensa ja kykyämme saada kolmas jumaluuden jäsen jatkuvaksi kumppaniksemme.

Veljet ja sisaret, Jumala tarjoaa meille runsaasti mittaamattoman arvokkaita lahjojaan – joulun aikaan ja läpi vuoden. Rukoilen, ettemme jätä niitä avaamatta vaan otamme ne vastaan käyttämällä näitä avaimia. Todistan, että kun teemme sen, meidät täytetään vähitellen rakkaudella, ilolla, rauhalla, puhtaudella ja voimalla. Me tulemme ”osallisiksi jumalallisesta luonnosta”27. Me riemuitsemme lahjasta ja lahjan antajasta. Ja kun ”Kuningas jo saapuu kansojen”28, olemme valmiita ottamaan Hänet vastaan. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.