Foredrag 2016
At finde mit formål


At finde mit formål

En aften med ældste Richard J. Maynes

Verdensomspændende foredrag for Unge Voksne • 1. maj 2016 • Tabernaklet i Salt Lake City

Jeg er meget glad for at være her i aften sammen med min mand, og jeg er glad for muligheden for at tale til jer.

Da min mand første gang fortalte mig, at han ville tale om gengivelsen af evangeliet og især om Joseph Smiths første syn, talte vi om, hvordan dette emne havde påvirket mit liv, og hvordan min oplevelse kunne påvirke jer positivt og styrke jeres tro.

Jeg er omvendt til Kirken, og jeg vil gerne fortælle jer om den oplevelse, jeg sætter mest pris på – min omvendelseshistorie.

Jeg voksede op i et meget kærligt hjem, og jeg havde vidunderlige forældre. Vi gik ikke i kirke så tit, men som medlemmer af den presbyterianske kirke gik vi altid i kirke til jul og påske, og sommetider tog min mor mig med i søndagsskole. Det var der, at jeg først fik mit vidnesbyrd om Frelseren. Jeg elskede at høre beretninger om Jesus. Jeg vidste, at han var noget helt særligt.

Som lille pige følte jeg behovet for selv at bede en bøn i min seng om aftenen. Jeg vidste, at vor himmelske Fader lyttede til mig.

I begyndelsen af 20’erne datede jeg og gennemgik mange følelser af frustration, skuffelse og fortvivlelse, som dating sommetider medfører. Måske har nogle af jer oplevet de samme følelser, men der er en forskel. I har Jesu Kristi evangelium i jeres liv. Hvor er det en stor velsignelse. Evangeliet giver jer formål og styrke. Det giver jer håb. På det tidspunkt i mit liv vidste jeg, at der manglede noget. Jeg følte, at jeg ikke havde et rigtigt formål eller en retning i mit liv. Jeg begyndte at besøge forskellige kirker i håb om at finde nogle svar. Jeg søgte efter noget, der kunne give mit liv noget mening, men jeg vidste ikke, hvor jeg skulle finde det.

På en særlig hård dag besluttede jeg, at jeg ville bede en bøn. Så jeg knælede ned ved min seng – noget, jeg normalt ikke gjorde – og jeg udøste mit hjerte for min himmelske Fader, bad ham om hjælp, og om han ville give mig noget vejledning i mit liv. Jeg fik det lidt bedre, og så fortsatte jeg med mine daglige aktiviteter.

Nogle få dage senere blev min bøn besvaret. En hjemvendt missionær kom ind i mit liv. Han hed Richard John Maynes. Han inviterede mig ud og gjorde det, som enhver god, hjemvendt missionær gør: Han spurgte mig, om jeg kendte noget til Kirken, og om jeg nogensinde havde læst Mormons Bog.

Meget snart derefter gav han mig et eksemplar af Mormons Bog at læse i. Jeg begyndte at læse den, og noget af det, der straks fangede min opmærksomhed, var titelsiden, hvor der står: »Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus.« Jeg havde ingen anelse om, at Mormons Bog handlede om Jesus.

Jeg begyndte også at blive undervist i missionærlektionerne, og et lys blev tændt i mit liv. Da missionærerne underviste mig om, at drengen Joseph blev besøgt af Gud Faderen og hans Søn Jesus Kristus, som var to særskilte personer, lød det sandt, som noget jeg altid havde følt og troet på, selv om det i min kirke ikke var det, der blev undervist i. Det første syn var en vigtig del af min omvendelse. Jeg følte en forbindelse til Joseph Smith, for han havde det samme spørgsmål, som jeg havde: Hvor finder jeg sandheden? Vor himmelske Fader besvarede hans oprigtige bøn, og han besvarede min bøn. Jeg fortsatte med alle lektionerne og vidste i mit hjerte, at det, jeg blev undervist i, var sandt.

Den hjemvendte missionær Richard John Maynes døbte mig den sommer. Vi fortsatte med at date, og et år senere blev vi gift i templet i Manti i Utah.

Men det var faktisk kun begyndelsen på min omvendelse. Som hos så mange af os er omvendelse en proces. Vore vidnesbyrd skal næres og styrkes hver dag ved at læse i skrifterne, bede vore bønner, gå i kirke, besøge templet og følge vores profet.

Skrifterne bør være en vigtig del af vores liv. Som ung pige og ikke medlem af Kirken blev jeg bedt om at vælge et skriftsted og lære det udenad. Jeg valgte Ordsprogenes Bog 3:5–6:

»Stol på Herren af hele dit hjerte, og støt dig ikke til din egen indsigt.

Hav ham i tankerne på alle dine veje, så vil han jævne dine stier.«

Jeg kan ikke fortælle jer, hvor mange gange det skriftsted er dukket op i mit sind, når jeg havde brug for lidt hjælp ovenfra. Hvis vi blot tror på Herren og sætter vores lid til ham i bevidsthed om, at vi ikke forstår alt, hvad der sker i vores liv, og husker at takke ham for vore mange velsignelser, vil han vise os vej. Det sker måske ikke, når vi ønsker det, men jeg ved, at vor himmelske Fader har en plan for hver enkelt af os.

Et af mine andre yndlingsskriftsteder står i Lære og Pagter 123:12: »For der er endnu mange på jorden blandt alle sekter, trossamfund og trosretninger, som er forblindede af menneskers lumske snuhed, hvorved de ligger på lur for at bedrage, og som alene bliver holdt borte fra sandheden, fordi de ikke ved, hvor de kan finde den.«

Det er så vigtigt for os som medlemmer af Kirken at række ud og fortælle andre om evangeliet. Der er så mange folk ligesom mig, der søger efter sandheden, men ikke ved, hvor de skal finde den.

De to vigtigste beslutninger, jeg har truffet i mit liv, var at blive døbt og at blive gift i templet med min mand. Jeg er så taknemlig for evangeliet i mit liv. Vi ved alle, at livet til tider ikke er let. Vi behøver blot at erindre ældste Jeffrey R. Hollands ord. Han sagde:

»Himlens og jordens Herre er parat til at velsigne jer …

Stol på ham. Stol inderligt på ham. Stol altid på ham.«1

Jeg ved, at vor himmelske Fader findes. Han elsker os. Han hører vore bønner. Jeg ved, at Jesus Kristus er vor Frelser. Han døde for hver enkelt af os og gav os omvendelsens store gave, som muliggør, at vi kan forandre os og blive bedre hver dag. Jeg ved, at vi har en levende profet, præsident Thomas S. Monson, og jeg ved, at profeten Joseph Smith så Faderen og Sønnen og gav os Mormons Bog: Endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Det er min bøn, at I fortsat vil styrke og nære jeres vidnesbyrd hver dag ved at gøre det, vi er blevet belært om at gøre af Frelseren og af vore profeter. Det er min bøn, at I fortsat vil stole på Herren og vide, at han ved, hvem I er, og at han vil lede jeres skridt.

Jeg siger dette i Jesu Kristi navn. Amen.

Note

  1. Jeffrey R. Holland, »Fordi hun er mor«, Stjernen, juli 1997, s. 36.