Julebudskaber
Jesus Kristus, vor Fredsfyrste


Jesus Kristus, vor Fredsfyrste

Kære brødre og søstre, hvor har dette været en vidunderlig oplevelse. Musikken har været mageløs, og budskaberne har varmet vores hjerte. Julens ånd mærkes i vores sjæl!

Julens minder fører tankerne over på familie, på gaver og at tjene vores næste. De stammer fra den virkelige årsag til jul, den uforlignelige gave fra vor himmelske Fader. »For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.«1

Fokus på Herren og evigt liv kan ikke blot hjælpe os i julen, men i alle udfordringer i livet på jorden. Ufuldkomne mennesker bor på denne planet i fællesskab med andre ufuldkomne mennesker. Det er en falden verden, der er skæmmet af voldsom gæld, krige, naturkatastrofer, sygdom og død.

Der kommer personlige udfordringer. En far mister måske sit arbejde. En ung mor bliver diagnosticeret med en alvorlig sygdom. En søn eller datter går på afveje. Uanset hvad der forårsager vores uro, så længes vi hver især efter at finde indre fred.

Mit budskab i aften vedrører den eneste kilde til sand og varig fred, Jesus Kristus – vor Fredsfyrste.2 Han havde denne titel sammen med andre, som han var forudordineret til.

Han blev salvet af sin Fader til at være verdens Frelser. Disse to titler, Messias og Kristus, henviser til hans ansvar som den salvede.3

Jesus var under Faderens ledelse Skaberen af denne og andre verdener.4 Jesus er vores Talsmand hos Faderen.5 Jesus var den lovede Immanuel,6 den store Jeg Er og Jahve i Det Gamle Testament.7

Han blev sendt af sin Fader for at udføre forsoningen, den centrale handling i hele menneskehedens historie. På grund af hans forsoning blev udødelighed tilgængelig for alle, og evigt liv blev muligt for dem, der vælger at følge ham.8 Disse formål er vor almægtige Guds gerning og herlighed.9

Jesus lærte os som vores store eksempel, hvordan vi skal leve, elske og lære. Han lærte os, hvordan vi skal elske, tilgive og holde ud til enden.10

Han lærte os, hvordan vi skal bekymre os mere om andre, end vi bekymrer os om selv. Han lærte os om barmhjertighed og venlighed – gennem hans kraft forårsagede han store ændringer i vores tilværelse. Han lærte os, hvordan vi kan finde fred i hjertet og sindet. En dag vil vi stå foran ham som vores retfærdige dommer og nådige mester.11

Disse hellige ansvar, som Herren har, medfører, at vi elsker ham som vores personlige og evige Fredsfyrste. Vi priser ham for vores privilegium som forældre, bedsteforældre og som undervisere af børn.

Juletiden er en værdsat familietid. Familietid er en hellig tid. Vi kan hjælpe vores børn med at vende sig til Frelseren. Musik kan hjælpe os. Vores børn kan godt lide at synge: »Jeg prøver at bli’ som Jesus«.12

Jesus sagde: »Lad de små børn være; I må ikke hindre dem i at komme til mig, for Himmeriget er deres.«13

Han kan skabe fred hos dem, hvis liv er blevet hærget af krig. Familier, der er blevet forstyrret af militære forpligtelser, bærer krigens minder, som blev ætset ind i mit sind under Koreakrigen.

Vor tids krige er mere sofistikerede, men er stadig rystende for familier. De, der lider under dette, kan vende sig til Herren. Hans trøstende budskab omhandler fred på jord og Guds velbehag til mennesker.14

De, der ikke har det godt, kan føle fred. Nogle legemer er skadede. Nogle smerter åndeligt, fordi de er adskilt fra nogen, de holder af, eller andre følelsesmæssige traumer. Brødre og søstre, jeres sjæl kan få fred, når I opbygger tro på Fredsfyrsten.

»Har I nogen blandt jer, som er syge? Bring dem herhen. Har I nogen, der er lamme eller blinde eller halte eller vanføre … eller som er plaget på anden måde? Bring dem herhen, og jeg vil helbrede dem.«15

»For jeg ser, at jeres tro er tilstrækkelig til, at jeg kan helbrede jer.«16

De, der lider og sørger, kan få fred. Hvad enten sorgen oprinder fra en fejltagelse eller en synd, så ønsker Herren blot oprigtig omvendelse. Skrifterne bønfalder os om at »sky [derfor] de ungdommelige tilbøjeligheder … [og] påkald Heren af et rent hjerte«.17 Så kan hans »balsam i Gilead« helbrede selv en sjæl, der er syg af synd.18

Tænk på forandringen hos John Newton, der blev født i London i 1725. Han omvendte sig fra sit syndige liv som slavehandler for at blive præst i Church of England. Med den store ændring i sit hjerte skrev John teksten til salmen »Amazing Grace« (på dansk »Enestående nåde«).

Enestående nåde! Hvor søde ord!

For en synder, som blev frelst!

Jeg var fortabt, men blev fundet.

Var blind, men kan nu se.19

»Sådan … bliver der glæde hos Guds engle over én synder, som omvender sig.«20

De, hvis byrder er tunge, kan finde fred.

»Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.

Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.

For mit åg er godt, og min byrde er let.«21

De, der sørger, kan finde fred. Herren sagde: »Salige er de, som sørger, for de skal trøstes«.22 Når en af vore kære dør, kan vi blive fyldt med Herrens fred gennem Åndens hvisken.

»Og det skal ske, at de, der dør i mig, ikke skal smage døden; for den skal være sød for dem.«23

»Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!«24

»Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør.

Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø.«25

Alle de, der oprigtigt søger Fredsfyrsten, kan få fred. Hans budskab er det vidunderlige og frelsende budskab, som vore missionærer tager med sig ud i verden. De prædiker om Jesu Kristi evangelium, som det blev gengivet af ham gennem profeten Joseph Smith.26 Missionærerne underviser i disse livsændrende ord fra Herren: »Elsker I mig, så hold mine bud.«27

Alle de, der vælger at vandre, som Mesteren gjorde, kan få fred. Hans invitation blev udtrykt med fire kærlige ord: »Kom og følg mig.«28

Vi synger alle tak og pris til vor store Prins,29 for han vil atter komme. »Herrens herlighed skal åbenbares, og alle mennesker skal se den.«30 Som tusindårsrigets Messias skal han regere som Kongernes Konge og Herrernes Herre.31

Når vi følger Jesus Kristus, vil han lede os, så vi kan leve med ham og vor himmelske Fader sammen med vores familie. Hvis vi forbliver trofast overfor de pagter, vi har indgået, hvis vi holder ud til enden gennem vore mange udfordringer i jordelivet, vil vi kvalificere os til den største af alle Guds gaver, evigt liv.32 I hans hellige nærhed kan vores familie være sammen for evigt.

Må Gud velsigne jer, mine kære brødre og søstre. Må I hver især have en rigtig glædelig jul! Og må I og jeres kære for altid nyde alle Herrens, vores Fredsfyrstes, velsignelser. Det beder jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.