2018
De gave van bekering
January 2018


Boodschap van het Eerste Presidium

De gave van bekering

Afbeelding
Painting of Christ

Simon Dewey, Naast stille wateren, detail

‘Het is onze taak om ons van middelmatigheid tot bekwaamheid te verheffen, en van mislukking tot succes’, heeft Thomas S. Monson gezegd. ‘Het is onze taak om het beste in onszelf naar boven te halen. Een van Gods grootste gaven aan ons is de vreugde van het blijven proberen, want geen enkele mislukking hoeft blijvend te zijn.’1

De komst van een nieuw jaar gaat vaak met goede voornemens gepaard. We besluiten om beter ons best te doen, te veranderen, het opnieuw te proberen. De belangrijkste manier waarop we het opnieuw kunnen proberen, is misschien wel wat president Monson ‘de gave van bekering’ heeft genoemd.2

In de volgende fragmenten uit zijn leringen sinds hij president van de kerk is geworden, geeft president Monson ons de volgende raad: ‘Laat het zoenbloed van Christus gelden, opdat wij vergeving van onze zonden ontvangen en ons hart gereinigd wordt.’3

Het wonder van vergeving

‘We hebben allemaal wel eens verkeerd gekozen. Als we die verkeerde keuzes niet al hebben goedgemaakt, dan verzeker ik u dat er een manier is om dat te doen. Dat proces heet bekering. Ik smeek u om uw vergissingen goed te maken. Onze Heiland is gestorven om u en mij die gezegende mogelijkheid te bieden. Hoewel het pad niet makkelijk begaanbaar is, is de belofte geldig: “Al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw” [Jesaja 1:18]. “En Ik, de Heer, denk er niet meer aan” [LV 58:42]. Breng uw eeuwige leven niet in gevaar. Als u hebt gezondigd, dan geldt dat hoe eerder u aan de terugweg begint, hoe eerder u de zoete gemoedsrust en vreugde zult smaken die gepaard gaan met het wonder van vergeving.’4

Terug naar het pad

‘Hoewel het noodzakelijk is dat we verstandig kiezen, maken we soms domme keuzes. De gave van bekering van de Heiland stelt ons in staat om onze koers te wijzigen, zodat we weer het pad bewandelen dat naar de door ons begeerde celestiale heerlijkheid leidt.’5

De weg terug

‘Als je op je reis gestruikeld bent, dan beloof ik je dat er een weg terug is. Dat proces heet bekering. Het pad is moeilijk, maar je eeuwige heil hangt ervan af. Dat is toch motivatie genoeg om die moeite op te brengen? Ik smeek je om je hier en nu voor te nemen de nodige stappen te zetten om je volledig te bekeren. Hoe eerder je dat doet, hoe eerder je de vrede, rust en veiligheid zult ervaren waarover Jesaja gesproken heeft [zie Jesaja 1:18].’6

Mensen kunnen veranderen

‘We moeten in gedachten houden dat mensen kunnen veranderen. Ze kunnen slechte gewoonten achterwege laten. Ze kunnen zich bekeren van overtredingen. Ze kunnen het priesterschap waardig zijn. En ze kunnen de Heer vol ijver dienen.’7

Weer rein worden

‘Als er iets in uw leven niet in orde is, is er een uitweg voorhanden. Houd op met elke vorm van verkeerd gedrag. Spreek met uw bisschop. Wat het probleem ook is, het kan door afdoende bekering worden opgelost. U kunt weer rein worden.’8

De essentiële rol van de Heiland

‘Onze Heiland, Jezus Christus, speelt een essentiële rol in het [heils]plan. Zonder zijn zoenoffer zou alles verloren zijn. Het is echter niet voldoende om alleen maar in Hem en zijn zending te geloven. We moeten werken en leren, zoeken en bidden, ons bekeren en ons verbeteren. We moeten Gods wetten kennen en ernaar leven. We moeten zijn heilsverordeningen ontvangen. Alleen dan zullen we waar, eeuwig geluk ervaren.’9

Noten

  1. ‘The Will Within’, Ensign, mei 1987, 68.

  2. ‘Keuzes’, Liahona, mei 2016, 86.

  3. Mosiah 4:2.

  4. Zie ‘De drie aspecten van keuzes’, Liahona, november 2010, 69.

  5. ‘Keuzes’, 86.

  6. ‘Onderhoud de geboden’, Liahona, november 2015, 85.

  7. ‘Anderen zien zoals zij kunnen worden’, Liahona, november 2012, 68.

  8. ‘Priesterschapsmacht’, Liahona, mei 2011, 67.

  9. ‘Het volmaakte pad naar geluk’, Liahona, november 2016, 80–81.