2010–2019
Avgjørelser for evigheten
Oktober 2013


Avgjørelser for evigheten

Klok bruk av deres frihet til å ta egne avgjørelser, er avgjørende for deres åndelige vekst, nå og for evig.

Mine kjære brødre og søstre, hver dag er en dag med avgjørelser. President Thomas S. Monson har sagt at “avgjørelser bestemmer vår fremtid”.1 Klok bruk av deres frihet til å ta egne avgjørelser, er avgjørende for deres åndelige vekst, nå og for evig. Dere er aldri for unge til å lære, aldri for gamle til å forandre dere. Deres iver etter å lære og forandre dere kommer av en guddommelig innpodet streben etter evig fremgang.2 Hver dag bringer muligheter til avgjørelser for evigheten.

Vi er evige personer – åndebarn av himmelske foreldre. Bibelen forteller oss at “Gud skapte mennesket i sitt eget bilde… til mann og kvinne skapte han dem.”3 Jeg hørte nylig et barnekor synge den avholdte sangen “Jeg er Guds kjære barn.”4 Jeg tenkte: “Hvorfor har jeg ikke hørt den sangen fremført oftere av syngende mødre eller trofaste fedre?” Er vi ikke alle Guds barn? I sannhet kan ingen av oss noen gang slutte å være et Guds barn!

Som Guds barn, skulle vi elske ham av hele vårt hjerte og hele vår sjel, enda høyere enn vi elsker våre jordiske foreldre.5 Vi skulle elske vår neste som brødre og søstre. Ingen andre bud er større enn disse.6 Og vi skulle alltid holde menneskelivets verdi i ære, gjennom hvert av dets mange stadier.

Skriftene lærer oss at kroppen og ånden er menneskets sjel.7 Som en tosidig person, kan hver av dere takke Gud for hans uvurderlige gaver som deres kropp og ånd er.

Menneskekroppen

Mine yrkesaktive år som lege, ga meg dyp respekt for menneskekroppen. Den er skapt av Gud som en gave til dere, og den er helt fantastisk! Tenk på deres øyne som ser, ører som hører, og fingre som føler alle de vidunderlige tingene rundt dere. Hjernen lar dere lære, tenke og resonnere. Hjertet pumper utrettelig dag og natt, nesten uten at vi merker det.8

Kroppen beskytter seg selv. Smerte kommer som en advarsel om at noe er galt og trenger oppmerksomhet. Smittsomme sykdommer rammer fra tid til annen, og når de gjør det, dannes antistoffer som øker deres motstandskraft mot senere smitte.

Kroppen reparerer seg selv. Kutt og blåmerker leges. Brukne ben heles og bli sterke igjen. Jeg har nevnt bare et lite utvalg av kroppens mange fantastiske, Gud-gitte egenskaper.

Likevel virker det som at det i hver familie, om ikke i hver enkelt person, finnes en eller annen fysisk skavank som krever spesiell oppmerksomhet.9 Et mønster for å takle en slik utfordring er gitt oss av Herren. Han sa: “Jeg gir menneskene svakhet så de kan være ydmyke… for hvis de ydmyker seg… og har tro på meg, da vil jeg la det svake bli til styrke for dem.”10

Fremragende ånder er ofte plassert i en ufullkommen kropp.11 Den gave en slik kropp er, kan faktisk styrke en familie når foreldre og søsken villig bygger sitt liv omkring barnet som er født med spesielle behov.

Aldringsprosessen er også en gave fra Gud, og det samme er døden. At deres jordiske legeme til slutt dør, er nødvendig for Guds store plan for lykke.12 Hvorfor? Fordi døden vil tillate deres ånd å komme hjem til ham.13 I et evig perspektiv kommer døden bare for tidlig for dem som ikke er beredt til å møte Gud.

Når kroppen er en så viktig del av Guds evige plan, er det ikke rart at apostelen Paulus beskrev den som et “Guds tempel”.14 Hver gang dere ser i speilet, se kroppen som deres tempel. Denne sannheten – fornyet med takknemlighet hver dag – kan positivt påvirke deres avgjørelser om hvordan dere skal ta vare på kroppen og hvordan dere vil bruke den. Og disse avgjørelsene vil bestemme deres fremtid. Hvordan kan dette ha seg? Fordi kroppen er åndens tempel. Og hvordan dere bruker kroppen, påvirker ånden. Noen avgjørelser som vil bestemme deres evige fremtid, er:

  • Hvordan vil dere velge å ta vare på og bruke kroppen?

  • Hvilke åndelige egenskaper vil dere velge å utvikle?

Menneskets ånd

Deres ånd er en evig enhet. Herren sa til sin profet Abraham: “Du var utvalgt før du ble født.”15 Herren sa noe lignende om Jeremia16 og mange andre.17 Han sa det til og med om dere.18

Deres himmelske Fader har kjent dere i svært lang tid. Dere, som hans sønn eller datter, ble valgt av ham til å komme til jorden akkurat nå, for å være ledere i hans store verk på jorden.19 Dere ble ikke valgt for deres kroppslige kjennetegn, men for deres åndelige egenskaper, slik som tapperhet, mot, integritet, tørst etter sannhet, hunger etter visdom og et ønske om å tjene andre.

Dere utviklet noen av disse egenskapene før dere kom til jorden. Andre kan dere utvikle her på jorden20 hvis dere stadig etterstreber dem.21

En sentral åndelig egenskap er selvbeherskelse – styrke til å sette fornuft foran lyst. Selvbeherskelse bygger en sterk samvittighet. Og deres samvittighet bestemmer deres moralske reaksjoner i vanskelige, fristende og prøvende situasjoner. Faste hjelper ånden å utvikle dominans over deres fysiske lyster. Faste øker også deres tilgang til hjelp fra himmelen, ettersom det forsterker deres bønner. Hvorfor trenger vi selvbeherskelse? Gud innpodet en sterk trang i oss til næring og kjærlighet, avgjørende for at den menneskelige familie skal bestå.22 Når vi blir herre over våre lyster innenfor rammene av Guds lover, kan vi nyte lengre levetid, større kjærlighet og fullkommen glede.23

Da er det ikke til å undre seg over at de fleste fristelser til å avvike fra Guds plan for lykke, kommer gjennom misbruk av disse uunnværlige, Gud-gitte lystene. Det er ikke alltid lett å styre våre lyster. Ikke én av oss takler dem fullkomment.24 Villfarelser forekommer. Feil gjøres. Synder begås. Hva kan vi gjøre da? Vi kan lære av dem. Og vi kan oppriktig omvende oss.25

Vi kan forandre adferd. Til og med våre ønsker kan endre seg. Hvordan? Det er bare én måte. Virkelig forandring – permanent forandring – kan bare komme gjennom den helbredende, rensende og styrkende kraft i Jesu Kristi forsoning.26 Han elsker dere – hver og en av dere!27 Han lar dere få tilgang til hans kraft når dere holder hans bud, ivrig, oppriktig og nøyaktig. Det er så enkelt og sikkert. Jesu Kristi evangelium handler om forandring!28

En sterk menneskelig ånd, med kontroll over kjødets lyster, er herre over følelser og lidenskaper, ikke slave for dem. Den slags frihet er like viktig for ånden som oksygen er for kroppen! Frihet fra selvslaveri er sann befrielse!29

Vi er “fri til å velge frihet og evig liv… eller til å velge fangenskap og død”.30 Når vi velger den høyere veien til frihet og evig liv, omfatter den veien ekteskap.31 Siste-dagers-hellige erklærer at “ekteskap mellom mann og kvinne er innstiftet av Gud, og at familien står sentralt i Skaperens plan for hans barns evige fremtid”. Vi vet også at “kjønn er en grunnleggende del av enkeltmenneskets førjordiske, jordiske og evige identitet og hensikt”.32

Ekteskap mellom en mann og en kvinne er grunnleggende i Herrens lære og avgjørende for Guds evige plan. Ekteskap mellom en mann og en kvinne er Guds mønster for en fylde av liv på jorden og i himmelen. Guds mønster for ekteskap kan ikke misbrukes, misforstås eller feiltolkes.33 Ikke hvis dere vil ha ekte glede. Guds mønster for ekteskap beskytter formeringsevnens hellige kraft og gleden ved sann ekteskapelig intimitet.34 Vi vet at Adam og Eva ble viet av Gud før de noensinne opplevde gleden av å komme sammen som mann og hustru.35

I vår tid har sivile myndigheter egeninteresse av å beskytte ekteskapet fordi sterke familier utgjør den beste måten å sørge for helse, utdannelse, velferd og velstand for oppvoksende generasjoner.36 Sivile myndigheter er imidlertid sterkt påvirket av sosiale trender og verdslige filosofier når de skriver, omskriver og håndhever lover. Uansett hvilken sivil lovgivning som måtte bli vedtatt, kan ikke Herrens lære med hensyn til ekteskap og moral endres.37 Husk at selv om synd legaliseres av mennesker, er det fortsatt synd i Guds øyne!

Selv om vi skal etterligne vår Frelsers godhet og medfølelse, og selv om vi skal verdsette alle Guds barns rettigheter og følelser, kan vi ikke forandre hans lære. Det er ikke opp til oss å forandre den. Det er opp til oss å studere hans lære, og forstå og støtte den.

Frelserens levemåte er god. Hans måte omfatter kyskhet før ekteskapet og fullstendig troskap innenfor ekteskapet.38 Herrens måte er den eneste måten vi kan oppleve varig lykke på. Hans måte bringer vedvarende velvære til vår sjel og uopphørlig fred til vårt hjem. Og best av alt, hans måte leder oss hjem til ham og vår himmelske Fader, til evig liv og opphøyelse.39 Dette er selve kjernen i Guds gjerning og herlighet.40

Mine kjære brødre og søstre, hver dag er en dag med avgjørelser, og våre avgjørelser bestemmer vår fremtid. En dag skal vi alle stå foran Herren for å dømmes.41 Vi vil alle ha et personlig intervju med Jesus Kristus.42 Vi vil redegjøre for avgjørelser vi har tatt om vår kropp, våre åndelige egenskaper og hvordan vi fulgte Guds mønster for ekteskap og familie. Måtte vi ta hver dags avgjørelser for evigheten med omhu. Det ber jeg inderlig om i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Thomas S. Monson, “Avgjørelser bestemmer vår fremtid” (Kirkens skoleverks temakveld, 6. nov. 2005), 3; speeches.byu.edu.

  2. Prinsippet evig fremgang er godt beskrevet av W. W. Phelps i hans tekst til salmen “If You Could Hie to Kolob” (Hymns, nr. 284). Vers 4 lyder: “Det er ingen ende på dyd, / Det er ingen ende på makt, / Det er ingen ende på visdom; / Det er ingen ende på lys. / Det er ingen ende på fellesskap; / Det er ingen ende på ungdom, / Det er ingen ende på prestedømme, / Det er ingen ende på sannhet.” Vers 5 konkluderer: “Det er ingen ende på herlighet, / Det er ingen ende på kjærlighet, / Det er ingen ende på tilværelsen; / Det er ingen død i det høye.”

  3. 1 Mosebok 1:27; se også Kolosserne 3:10; Alma 18:34; Ether 3:15; Moses 6:9.

  4. “Jeg er Guds kjære barn,” Salmer, nr. 187.

  5. Se Matteus 10:37.

  6. Se Markus 12:30–31.

  7. Se Lære og pakter 88:15.

  8. Andre gudgitte mekanismer er også i sving i kroppen din. Elementer som natrium, kalium og kalsium, og forbindelser som vann, glukose og proteiner, er nødvendige for å overleve. Kroppen håndterer gasser som oksygen og karbondioksid. Den lager hormoner som insulin, adrenalin og tyroksin. Nivåene av hver av disse og mange andre bestanddeler i kroppen blir automatisk regulert innenfor visse grenser. Servo-regulatoriske forbindelser finnes mellom kjertlene i kroppen. For eksempel avgir hypofysen i bunnen av hjernen et hormon for å stimulere binyrebarken til å produsere binyrebark-hormoner. Økende nivåer av binyrebark-hormoner hemmer i sin tur hypofysens utskillelse av det stimulerende hormonet og omvendt. Kroppstemperaturen holdes på et normalt nivå på 98,6 ˚F eller 37 ˚C, enten du er ved ekvator eller på Nordpolen.

  9. Noen tilstander er lett gjenkjennelige, andre er latente. Noen er familiære, andre er det ikke. Noen er disponert for kreft, andre har allergier og så videre. Vi kan alle være oppmerksomme på vårt eget svake område og ydmykt lære det Herren vil lære oss, slik at svakheten kan bli til styrke.

  10. Ether 12:27.

  11. Noen tilstander vil ikke bli fullstendig korrigert før oppstandelsen, da “alle ting skal føres tilbake til sin rette og fullkomne skikkelse” (Alma 40:23).

  12. Se Alma 42:8.

  13. Salmisten skrev: “Dyrebar i Herrens øyne er hans frommes død” (Salmene 116:15). Døden er dyrebar fordi det er en “hjemkomst” til Herren for de hellige.

  14. 1 Korinterbrev 3:16; se også 6:19.

  15. Abraham 3:23.

  16. Se Jeremia 1:5.

  17. Se Alma 13:2–3.

  18. Se Lære og pakter 138:55–56.

  19. Se Alma 13:2–3; Lære og pakter 138:38–57.

  20. Egenskaper som “tro, dyd, kunnskap, måtehold, tålmodighet, broderlig vennlighet, gudfryktighet, kjærlighet, ydmykhet og flid” (Lære og pakter 4:6), er blant de åndelige gaver vi kan utvikle og bli gitt. Takknemlighet er en annen åndelig egenskap som kan utvikles. Takknemlighet former humør og produktivitet. Og når du har blitt “åndelig født av Gud”, kan du takknemlig motta hans bilde i ditt ansikt (se Alma 5:14).

  21. Se 1 Korinterbrev 12; 14:1–12; Moroni 10:8–19; Lære og pakter 46:10–29.

  22. Noen blir fristet til å spise for mye. “Fedme har nådd epidemiske proporsjoner på verdensbasis, med minst 2,8 millioner mennesker som dør hvert år som følge av overvekt” (“10 Facts on Obesity,” World Health Organization, mars 2013, www.who.int/features/factfiles/obesity/en). Andre blir fristet til å spise for lite. Anoreksi og bulimi ødelegger mange liv, ekteskap og familier. Og noen blir fristet av seksuelle lyster som forbys av vår Skaper. En presisering finnes i Håndbok 2: Kirkens administrasjon, som lyder: “Herrens kyskhetslov er avholdenhet fra seksuell omgang utenfor et lovlig inngått ekteskap og trofasthet innenfor ekteskapets bånd … Hor i og utenfor ekteskap, homofile eller lesbiske forhold og enhver annen vanhellig, unaturlig og uren praksis er synd.” Jeg siterer fortsatt fra håndboken: “Homoseksuell adferd er brudd på Guds bud, det strider mot formålet med menneskets kjønnsinndeling og berøver mennesker de velsignelser som kan oppleves ved familieliv og evangeliets frelsende ordinanser … Selv om Kirken er imot homoseksuell adferd, strekker den seg ut med forståelse og respekt for personer som er tiltrukket av samme kjønn” ([2010], 21.4.5; 21.4.6).

  23. Se 1 Korinterbrev 6:9–20; Jakobs brev 1:25–27; Lære og pakter 130:20–21. Og vi skulle alltid huske at “mennesket er til for å kunne ha glede” (2 Nephi 2:25).

  24. Jordelivet er en periode med prøvelser, som forklart i Skriftene: “Vi vil prøve dem ved dette for å se om de vil gjøre alt som Herren deres Gud befaler dem” (Abraham 3:25).

  25. Se Mosiah 4:10; Alma 39:9; Helaman 15:7. Håndbok 2 inneholder dette budskapet: “Homoseksuell adferd kan tilgis ved oppriktig omvendelse” (21.4.6).

  26. Gjennom Jesu Kristi forsoning og ved lydighet til evangeliets prinsipper, kan alle mennesker bli frelst (se Lære og pakter 138:4; 3. trosartikkel).

  27. Se Ether 12:33–34; Moroni 8:17.

  28. Se Mosiah 5:2; Alma 5:12–14.

  29. Se Romerne 8:13–17; Galaterne 5:13–25; Lære og pakter 88:86.

  30. 2 Nephi 2:27.

  31. Se Lære og pakter 131:1–4.

  32. “Familien – En erklæring til verden,” Liahona, nov. 2010, 129.

  33. Se Matteus 19:4–6; Mosiah 29:26–27; Helaman 5:2.

  34. Enhver er født med en unik identitet, kromosomer og DNA (deoksyribonukleinsyre). DNA er et molekyl som koder genetiske instruksjoner som brukes i levende cellers utvikling og funksjon. Hver persons DNA skapes når DNA fra en far og en mor kombineres for å lage DNA i en ny kropp – et partnerskap mellom far, mor og barn.

  35. Se 1 Mosebok 2:24–25; 3:20–21; 4:1–2, 25.

  36. Dr. Patrick F. Fagan skrev: “Den uunnværlige byggestein som økonomiske formuer avhenger av, er husstanden med gifte foreldre – særlig den barnerike familien som dyrker sin Gud ukentlig … Ethvert ekteskap skaper en ny husstand, en selvstendig økonomisk enhet som genererer inntekter, forbruker, sparer og investerer” (“The Family GDP: How Marriage and Fertility Drive the Economy,” The Family in America, årg. 24, nr. 2 [våren 2010], 136).

  37. Se 2 Mosebok 20:14; 3 Mosebok 18:22; 20:13; 5 Mosebok 5:18; Matteus 5:27–28; Markus 10:19; Lukas 18:20; Romerne 1:26–27; 13:9; Mosiah 13:22; 3 Nephi 12:27–28; Lære og pakter 42:24; 59:6.

  38. Se Gordon B. Hinckley, “Det er jo ikke skjedd i en avkrok,” Lys over Norge, jan. 1997, 45.

  39. Se Lære og pakter 14:7.

  40. Se Moses 1:39.

  41. Se 2 Nephi 9:41, 46; Mosiah 16:10.

  42. Vi vil bli dømt etter våre gjerninger og vårt hjertes ønsker (se Lære og pakter 137:9; se også Hebreerne 4:12; Alma 18:32; Lære og pakter 6:16; 88:109).