Årliga utsändningar
En profet i landet: aktuella profetiska betoningar för unga vuxna


En profet i landet: aktuella profetiska betoningar för unga vuxna

S&I:s årliga utsändning 2023

Den 27 januari 2023

Introduktion

Låt mig börja med att uttrycka min tacksamhet till er religionslärare, för allt ni gör för att lyfta ungdomarna och de unga vuxna runt om i kyrkan. Ni har kyrkans bokstavliga framtid i era klasser och jag fortsätter att inspireras av ert sätt att tjäna och ta hand om era elever.

Jag börjar med att ta er med på en upplevelse jag hade i höstas på Malad Summit, den högsta punkten på vägen mellan Salt Lake City och Rexburg i Idaho. På väg till ett uppdrag i kyrkan fick jag ett tydligt intryck att jag skulle lyssna igen på president Nelsons tal från en andakt för unga vuxna med titeln ”Val för evigheten”. När jag körde upp över krönet fick jag två tydliga känslor. För det första överväldigades jag av känslan av kärlek till kyrkans unga vuxna. För det andra kände jag en förundran över undret med en levande profet som kallats att undervisa dessa unga vuxna i en svår tid. Jag stannade bilen för att skriva ner de första intrycken som så småningom skulle leda till det jag ska säga till er i dag.

Vi lever i en tumultartad tid, men Herren har förkunnat: ”Jag ska ge ett mönster för allt så att ni inte blir bedragna, för Satan är lös i landet, och han går ut och bedrar nationerna.”1 Men som syster Wendy Nelson har sagt: samtidigt som Satan är lös i landet har vi också en profet i landet, och vi kan se till honom för att få sanning och klarhet i dessa sista dagar.2

I kväll lyfter jag fram fem profetiska teman som profeten och apostlarna har betonat, särskilt för kyrkans unga vuxna. Om jag ledde kursen ”Levande profeters lärdomar” nästa termin skulle de här temana förankra kursplanen. Oavsett vilken kurs ni undervisar hoppas jag att ni låter de här budskapen påverka både ert studiekursmaterial och ert sätt att undervisa och betjäna era elever.

De fem nuvarande profetiska betoningarna som vi vill att ni ska begrunda innefattar:

  1. Känn till din gudomliga identitet.

  2. Använd dig av kraften i Jesus Kristus och dina förbund.

  3. Låt Gud råda och följ hans profet.

  4. Lär ut sanningen med kärlek.

  5. Ta ansvar för ditt vittnesbörd.

1. Känn till din gudomliga identitet.

Om jag ville försöka förstå profetens profetiska betoning vad gäller unga vuxna i dag, skulle jag börja med hans nyliga världsomfattande sammankomst för unga vuxna och hans tal med titeln ”Val för evigheten”. Många unga vuxna i dag har det kämpigt eftersom de inte förstår sin sanna identitet. President Nelson frågade:

Vem är du?

Du är först och främst ett Guds barn.

För det andra är du som medlem i kyrkan ett förbundets barn. Och för det tredje är du en Jesu Kristi lärjunge.”3

Lägg märke till att president Nelson undervisar med empati och kärlek, men han lär ändå ut den centrala sanningen om gudomlig identitet. Lyssna till följande inslag från hans tal.

[Starta video]

President Russell M. Nelson: ”Det finns så klart många stämplar som kan vara väldigt viktiga för dig. Missförstå mig inte. Jag säger inte att andra beteckningar och kännetecken inte har betydelse. Jag säger endast att inga kännetecken bör rubba, ersätta, eller få högre prioritet än dessa tre bestående beteckningar: ’barn till Gud’, ’förbundets barn’, och ’Jesu Kristi lärjunge’.

Alla kännetecken som inte är förenliga med dessa tre grundläggande beteckningar kommer i slutändan att svika dig. Andra stämplar kommer att svika dig med tiden, för de har inte makten att leda dig till evigt liv i Guds celestiala rike.”4

[Slut på video]

Den första profetiska betoningen för unga vuxna som vi lyfter fram är att hjälpa dem känna till sin gudomliga identitet. Jag rekommenderar starkt president Nelsons fullständiga tal ”Val för evigheten” som en central resurs för er som är religionslärare och som arbetar med unga vuxna och kyrkans ungdomar.

2. Använd dig av kraften i Jesus Kristus och dina förbund.

För det andra: för att bevara den gudomliga identiteten måste vi lära våra unga vuxna att dra nytta av Jesu Kristi kraft genom att hålla sina förbund. President Nelson har lärt: ”Allt som lärs ut i templet, genom undervisning och genom Anden, ökar vår kunskap om Jesus Kristus. Hans grundläggande förrättningar knyter oss till honom genom heliga prästadömsförbund. När vi sedan håller våra förbund ger han oss sin helande och stärkande kraft. Och vi kommer verkligen att behöva hans kraft under kommande dagar!”5

Förra året höll jag en andakt vid BYU med titeln ”Finding Christ’s Peace in Perilous Times” [Hur man finner Kristi frid i svåra tider], där jag citerade president Nelson flera gånger.6 Efter andakten sa en av våra dekaner att hon älskade citatet jag använde från president Nelson. Jag förklarade att det faktiskt var fyra olika citat, alla med liknande struktur.

President Nelson har använt sig av verspar, där han på vänstra sidan i varje yttrande talar om svårigheten, faran, oron och tumultet i de sista dagarna. På högra sidan i versparet förkunnar han med tillförsikt och hopp att vi genom Jesus Kristus, och genom att hålla våra förbund genom honom, kan övervinna de här utmaningarna. Jag räknar minst sju sådana verspar i president Nelsons generalkonferenstal sedan den tid då han blev profet. Låt oss titta på bara två av dessa från hans tal ”Templet och din andliga grund”.

Citat 1: ”Mina kära bröder och systrar, detta är de sista dagarna! Om ni och jag ska kunna stå emot de kommande farorna och påfrestningarna är det absolut nödvändigt att vi alla har en fast andlig grundval som är byggd på vår Återlösare Jesu Kristi klippa.”7

Citat 2: ”Herren har förkunnat att trots dagens exempellösa utmaningar, behöver de som bygger sin grundval på Jesus Kristus och som har lärt sig att använda sig av hans kraft, inte ge efter för den här tidens unika orosmoment.”8

I båda uttalandena börjar profeten med att identifiera de utmaningar vi kommer att möta i de sista dagarna. Sedan följer ett löfte om att vi kan övervinna dessa utmaningar och deras tillhörande oro när vi vänder oss till Frälsaren och lär oss att dra nytta av hans kraft.

När jag först kände igen det här mönstret trodde jag att hänvisningen till Jesus Kristus betydde att om jag förankrade mitt vittnesbörd i Frälsaren, kunde jag stå emot de prövningar som skulle komma i de sista dagarna. Men alltmer tror jag också att president Nelson uppmanar oss att vara som Frälsaren.

Kanske var det detta som äldste Jeffrey R. Holland syftade på när han uppmanade oss att ”bli heliga genom Herren Kristi försoning” i sitt tal till unga vuxna på BYU tidigare i år.

[Starta video]

Äldste Jeffrey R. Holland: ”Kung Benjamin lärde att ett grundläggande syfte med jordelivet – kanske det mest grundläggande syftet med jordelivet – är att ’bli en helig genom Herren Kristi försoning’, vilket kommer att kräva av oss – som han fortsätter att säga – att ’bli som ett barn: undergiven, mild, ödmjuk, tålmodig, kärleksfull, villig att underkasta sig allt som Herren anser lämpligt att lägga på henne, alldeles som ett barn underkastar sig sin far’ [Mosiah 3:19; betoning tillagd].”9

[Slut på video]

3. Låt Gud råda och följ hans profet.

För att hjälpa unga vuxna förstå sin gudomliga identitet och dra nytta av Jesu Kristi kraft måste vi lära dem att sätta Gud främst och följa hans profet. Ingenstans har det här budskapet undervisats mer kraftfullt än i president Nelsons uppmaning att ”låta Gud råda”. Som om profeten höll en intervju med hela kyrkan ställer han följande sex frågor till oss:

  • ”Är du villig att låta Gud råda i ditt liv?

  • Är du villig att låta Gud vara det viktigaste inflytandet i ditt liv?

  • Vill du låta hans ord, hans bud och hans förbund påverka det du gör varje dag?

  • Vill du låta hans röst få prioritet över alla andra?

  • Är du villig att låta det som han vill att du ska göra få företräde framför alla andra ambitioner?

  • Är du villig att låta din vilja införlivas i hans?”10

För många år sedan upplevde jag vad det skulle innebära för mig att låta Gud råda i mitt liv. Efter en tidig akademisk karriär på östkusten stod det klart att Herren hade berett en annan väg som skulle komma att leda mig och min familj till Rexburg i Idaho. Just då beklagade jag mig för min fru: ”Jag känner mig som den rike unge mannen, men jag vet hur liknelsen slutar, så jag ska följa den väg vi leds till.”

Det var knappast den bästa attityden jag kunde ha valt. Redan nästa morgon vid ett ledarskapsmöte i staven tog en av talarna upp samma liknelse som jag hade nämnt för min fru kvällen innan. Han sa att han tyckte så synd om den rike unge mannen, så som han skildras i Heinrich Hoffmans målning av liknelsen. Och han beskrev hur den rike unge mannen verkade titta bort, som om han tänkte på allt han behövde ge upp. Själva det faktum att han tittade bort hindrade honom från att se en bättre väg som Frälsaren visade honom. Varje gång vi låter Gud råda i våra liv ger vi upp vårt naturliga jag för något mycket bättre i Jesus Kristus.

Mönstret för att låta Gud råda kräver också att vi söker och tar emot personlig uppenbarelse. President Nelson undervisade om detta i sitt tal ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”.11 Himlens vägledning kom inte bara i hans tjänande i kyrkan utan även i hans livsval: var han skulle bo, hans utbildning, vem han skulle gifta sig med, hans arbete, och i hans föräldraskap. Att lära sig det här mönstret för att ta emot personlig uppenbarelse är det första steget till att låta Gud råda i våra liv. Det hjälper också våra unga vuxna att finna och ta emot uppenbarelse som välsignar dem under den här kritiska tiden av beslutsfattande.

4. Lär ut sanningen med kärlek.

Om ni har följt hur våra profeter och apostlar undervisar, lägger ni märke till ett mönster för att lära ut sanning, även när de ställs inför kritik. De gör det med kärlek, empati och kristuslik omsorg om andra, men de undervisar fortfarande om de sanningar de befalls att undervisa om. President Nelson visade detta mönster för att lära ut sanning med kärlek när han undervisade om vikten av evig identitet i sitt världsomfattande budskap till unga vuxna.12 Han gjorde det när han undervisade om förhållandet mellan Guds kärlek och lagar.13 President Dallin H. Oaks talade om det här ansvaret i sitt tal till unga vuxna på Ensign College förra året.

[Starta video]

President Dallin H. Oaks: ”Att visa respekt innebär inte att vi överger vår tro och grundläggande lära om familjen och dess betydelse för Guds plan för sina barns eviga bestämmelse, som de uppenbaras i tillkännagivandet om familjen.

Kom ihåg det ansvar som vi medlemmar i första presidentskapet och de tolvs kvorum har som Herren Jesu Kristi apostlar. Vi måste förkunna sanningen så som Gud har uppenbarat den. Vi är inte fria att välja vilka sanningar vi ska predika och försvara.”14

[Slut på video]

I samma tal beskrev president Oaks fem sätt på vilka vi kan lära ut sanningen med kärlek.

  1. Undvik överdrivet stridslystna situationer.

  2. Älska andra, hitta en gemensam nämnare, även när vi är oense.

  3. Håll fast vid sanningen, även när vi sträcker oss ut till andra.

  4. Var ett ljus för världen.

  5. Håll er förankrade i Jesus Kristus.

En del hävdar att vi, för att kunna älska andra, måste tona ner Guds sanning. Men lägg märke till president Oaks råd att hålla fast vid sanningen även när vi sträcker oss ut till andra. Med andra ord utesluter det ena inte det andra. Lyssna på äldste Hollands råd om det här när han talade till BYU:s fakultet och personal om vikten av att få till den rätta balansen.

[Starta video]

Äldste Holland: ”Vi måste vara försiktiga så att kärlek och empati inte tolkas som att ha överseende med eller förespråka något. Eller att ortodoxi och lojalitet mot principer inte tolkas som ovänlighet eller illojalitet mot människor. Så vitt jag vet undanhöll Kristus aldrig någon annan sin kärlek, men han sa heller aldrig någonsin till någon: ’Eftersom jag älskar dig är du befriad från att hålla mina bud.’ Vi har till uppgift att försöka uppnå samma känsliga krävande balans i våra liv.”15

[Slut på video]

När vi ignorerar Guds sanningar kan vi faktiskt komma att begränsa vår förmåga att visa den största kärleken till hans barn. Äldste D. Todd Christofferson förklarade varför för de unga vuxna på BYU:

”Att sätta det första budet främst minskar eller begränsar inte vår förmåga att hålla det andra budet. Tvärtom förhöjs och stärks den. Det innebär att vi förstärker vår kärlek genom att förankra den i gudomligt syfte och gudomlig kraft … Vår kärlek till Gud ökar vår förmåga att älska andra mer fullständigt och fullkomligt eftersom vi i själva verket samarbetar med Gud i omsorgen om hans barn.”16

5. Ta ansvar för ditt vittnesbörd.

Det sista profetiska budskapet till unga vuxna som jag vill lyfta fram handlar om att ta ansvar för sitt vittnesbörd. Om ni vill följa profeten, var uppmärksamma på vad han upprepar och lägg noga märke till när han använder termer som ”jag vädjar till er”. I sitt generalkonferenstal med titeln ”Övervinn världen och finn ro”, sa president Nelson: ”Jag ger hela kyrkans medlemskap samma uppmaning som jag gav våra unga vuxna i maj i år. Jag uppmanade dem då – och jag vädjar till er nu – att ta ansvar för ert eget vittnesbörd om Jesus Kristus och hans evangelium.”17

Låt oss lyssna på samma uppmaning så som den gavs till unga vuxna i hans tal ”Val för evigheten”.

[Starta video]

President Nelson: ”Jag vädjar till dig att ta ansvar för ditt vittnesbörd. Kämpa för det. Ta hand om det. Vårda det. Ge det näring så att det växer. Ge det sanning. Förorena det inte med icke troende mäns och kvinnors falska filosofier för att sedan undra varför ditt vittnesbörd försvagas.”18

[Slut på video]

Att ta ansvar för sitt vittnesbörd innebär att vi uppmuntrar unga vuxna att i trofasthet ta itu med sina frågor. Ett mönster för att ställa frågor beskrivs på resurssidan för S&I:s Nyckelläror med titeln ”Förvärva andlig insikt”. Äldste Lawrence E. Corbridge diskuterade det här ämnet och tog upp skillnaden mellan primära och sekundära frågor.19 Primära frågor utgör kärnan i ett vittnesbörd. De innefattar att veta att Gud är vår Fader, att Jesus är Kristus och att Mormons bok är sann. Sekundära frågor är bland annat frågor om detaljer i kyrkans historia, månggifte och prästadömsmyndighet. Sekundära frågor kan och bör besvaras, men de tar aldrig slut, och de leder sällan till ett vittnesbörd, om inte övertygelse och primära frågor är på plats först.

Äldste Robert S. Wood berättade om sin egen väg där han förankrade sig i svaren på de primära frågorna medan han arbetade sig igenom de sekundära frågorna.20 Under en andakt som gavs till BYU–Idahos elever beskrev äldste Wood hur han varit uppe hela natten och läst Mormons bok och fått sitt första tydliga vittnesbörd om att den var sann. Veckan därpå sa en vän från skolan att han hade bevis på att Mormons bok inte var sann och hänvisade till en lång lista över anakronismer i boken. Äldste Wood sa till sin vän att det var för sent och att han redan hade ett vittnesbörd. Med andra ord hade han redan fått svar på en primär fråga. Men han erbjöd sig att ta listan och gå igenom frågorna. Några av dem löstes omedelbart och andra tog sin tid.

Under tiden tjänade äldste Wood i kyrkan, gifte sig i templet, fick sin utbildning, fostrade sin familj i evangeliet. Några år efter hans slutliga kallelse som generalauktoritet löstes den sista anakronismen på listan av en professor vid Cornell University. Kan ni föreställa er om äldste Wood hade väntat, för att besvara varje sekundär fråga innan han gick framåt med tro på sina primära frågor?

President Nelson förklarade för våra unga vuxna hur de ska ta itu med sina frågor.

[Starta video]

President Nelson: ”Om du har frågor – och det hoppas jag att du har – sök svar med en innerlig önskan att tro. Lär dig allt du kan om evangeliet och se till att använda källor fyllda av sanning som din vägledning. Vi lever i den tidsutdelning där ’inget ska undanhållas’ [Läran och förbunden 121:28]. Herren kommer därför att besvara alla våra frågor med tiden.”21

[Slut på video]

Slutsats

Bröder och systrar, vi lever i svåra tider.22 Men Herren har förberett ett mönster för allting så att vi inte behöver bli bedragna. En del av det mönstret är närvaron av en profet i landet som lär oss sanningen. Lyssnar vi och påverkar det hur vi undervisar och tjänar våra elever?

I kväll har jag tagit upp fem aktuella profetiska betoningar som vi vill att ni begrundar i era roller som religionslärare. Dessa teman och talen de grundar sig på sammanfattas i följande uppställning:

Aktuella profetiska betoningar för unga vuxna

Grundläggande tal

1. Känn till din gudomliga identitet.

Russell M. Nelson, ”Val för evigheten” (världsomfattande andakt för unga vuxna, 15 maj 2022), ChurchofJesusChrist.org.

2. Använd dig av kraften i Jesus Kristus och dina förbund.

Russell M. Nelson, ”Templet och din andliga grund”, Liahona, nov. 2021, s. 93–96.

Jeffrey R. Holland, ”A Saint Through the Atonement of Christ the Lord” (tal vid andakt på Brigham Young University, 18 jan. 2022), speeches.byu.edu.

3. Låt Gud råda och följ hans profet.

Russell M. Nelson, ”Låt Gud råda”, Liahona, nov. 2020, s. 92–95.

Russell M. Nelson, ”Uppenbarelse för kyrkan, uppenbarelse för våra liv”, Liahona, maj 2018, s. 93–96.

4. Lär ut sanningen med kärlek.

Dallin H. Oaks och Clark G. Gilbert, ”Stand Fast with Love in Proclaiming Truth” (andakt vid Ensign college, 17 maj 2022), ensign.edu.

D. Todd Christofferson, ”The First Commandment First” (andakt vid Brigham Young University, 22 mars 2022), speeches.byu.edu.

5. Ta ansvar för ditt vittnesbörd.

Russell M. Nelson, ”Val för evigheten” (världsomfattande andakt för unga vuxna, 15 maj 2022), ChurchofJesusChrist.org.

Se Lawrence E. Corbridge, ”Stand Forever” (andakt vid Brigham Young University, 22 jan. 2019), speeches.byu.edu.

Se Robert S. Wood, ”Be Ye Transformed by the Renewal of Your Mind” (andakt vid Brigham Young University–Idaho, 13 maj 2003), byui.edu/devotionals.

”Förvärva andlig insikt”, S&I Nyckelläror

När vi har identifierat dessa teman har vi fokuserat på profetens förankrande tal ”Val för evigheten”. Många av de andra budskapen gavs i sammanhang där profeter och apostlar talade direkt till unga vuxna inom kyrkans utbildningsverksamhet. Vart och ett av dessa teman har tagits fram genom noggrann genomgång med KUV:s universitetspresidenter, bland annat S&I:s administratör, broder Chad Webb, samt ledarskapet för verkställande kommittén för kyrkans utbildningsråd. Vi uppmanar er att studera de här grundläggande talen som det hänvisas till. Lär känna dem. Införliva dem i er undervisning och ert studiekursmaterial. Ännu viktigare är att ni integrerar dem i ert sätt att besvara frågor och tillgodose era elevers behov.

Jag vet att en Guds profet leder oss i dessa svåra tider. Må vi följa det här rådet och de andra profetiska råden som vi fortsätter att få, är min bön i Jesu Kristi namn, amen.