Att undervisa ungdomar och unga vuxna
Andlig överlevnad


Andlig överlevnad

Kraften i Jesus Kristus och i den rena läran med äldste Neil L. Andersen

Söndagen den 11 juni 2023

Inledande budskap

Bröder och systrar, god kväll. Till våra religionslärare runt om i världen vill jag först uttrycka min innerliga tacksamhet för hur ni undervisar och betjänar våra elever. Ni har bokstavligen kyrkans framtid i era klasser. När jag reser till seminarie-, institut- och universitetsklasser runt om i världen inspireras jag av hur ni tar hand om eleverna och hur ni hjälper dem förankra sina liv i Jesus Kristus. När Maria Magdalena först talade till den uppståndne Frälsaren var titeln hon valde ”Rabbuni”.1 På engelska är det omformulerat till ”Mästare”, men i den grekiska översättningen är det ”Lärare”. Vilken ädel kallelse vi har som lärare att rikta våra elever mot Läromästaren, ja, Jesus Kristus.

Efter mina inledande ord får vi höra från en Herrens Jesu Kristi apostel om hur vi kan undervisa om sanning i en miljö av växande förvirring och bedrägeri. Jag hade nyligen en upplevelse som stärkte min egen insikt om den här utmaningen. Jag var på uppdrag tillsammans med president Henry B. Eyring vid BYU–Hawaii, där en elev hänvisade till president Nelsons uttalande: ”I kommande dagar blir det inte möjligt att överleva andligt utan den Helige Andens ledande, tröstande och ständiga inflytande.”2 Eleven frågade om vad det här innebar för unga vuxna. Jag förklarade hur Anden skulle hjälpa dem fatta beslut – viktiga livsval om vad de ska studera, vem de ska dejta och gifta sig med, var de ska bo och var de ska arbeta.

Men president Eyring svarade sedan genom att upprepa en viktig aspekt av president Nelsons uttalande där han beskrev vikten av att ”överleva andligt”. Han påpekade att den andliga överlevnad vi skulle behöva var mycket mer än de enkla livsval jag hade pratat om. Han förklarade att våra ungdomar och unga vuxna kommer att leva i en tid då sanningen döljs så listigt av motståndaren att det utan den Helige Anden blir omöjligt – till och med allt svårare – att skilja mellan gott och ont, mellan sanning och villfarelse. Andlig överlevnad blir då en fråga om att känna igen sanningen.

I kväll hoppas jag att vi funderar på hur vi ska lära våra elever att känna igen sanningen. Jag hoppas också att vi begrundar vår roll i att lära ut sanningen tydligt och enkelt. Jag ser framåt när vi nu lär oss av äldste Andersen, och jag vittnar för er om att när vi förankrar vår undervisning i Jesus Kristus och i den rena läran, skapar vi ett mönster åt våra elever för att se och känna igen sanning – inte bara i våra klasser utan genom hela livet. Jag säger detta i Jesu Kristi namn, amen.

Presentation av äldste Neil L Andersen

Jag har nu förmånen att presentera äldste Neil L. Andersen. Det finns mycket jag kan berätta om äldste Andersen – hans fantastiska äktenskap och underbara familj, hans prestationer inom utbildning och i affärslivet, hans tjänande i kyrkan, däribland paret Andersens ämbeten som missionsledare i Frankrikemissionen Bordeaux. Äldste Andersen talar franska, men han talar även portugisiska och spanska. Som tur är för vissa av oss i kväll talar han också engelska. Han har bott runt om i världen och känner kyrkan var ni än undervisar och lyfter våra elever.

Men när jag tänker på äldste Andersen finns det två egenskaper som jag hoppas att ni kommer ihåg när ni lyssnar på honom i kväll. För det första: äldste Andersen iakttar, följer och försvarar Guds profet. Jag har sett detta genom hur äldste Andersen efter generalkonferensen skriver ut och studerar profetens ord och sedan gör dem till en del av sin egen undervisning. Jag har personligen sett äldste Andersen förstärka president Nelsons undervisning om att vara en fridsskapare, om att bli rättfärdiga, medvetna föräldrar och om att bygga vår grundval på Jesus Kristus. För det andra: äldste Andersen är själv ett särskilt vittne om Jesus Kristus. Han bär det här kallet som ett heligt förvaltarskap. På ett uppdrag med äldste och syster Andersen till Air Force Academy i Colorado för mer än ett år sedan, såg jag honom undervisa och vittna om Jesus Kristus för de unga kadetterna som hade kommit för att höra honom tala. När jag iakttog honom den kvällen fick jag en överväldigande förnimmelse av och bekräftelse på att jag var i närvaro av ett särskilt vittne om Jesus Kristus.

Jag hoppas att ni tar till er den möjlighet vi nu får att höra från en Herrens apostel som följer profeten och vittnar om Frälsaren Jesus Kristus. Äldste Andersen, vi ser fram emot din undervisning.