Att undervisa ungdomar och unga vuxna
Ansträng er av hjärtat att förstå


Ansträng er av hjärtat att förstå

En kväll med en generalauktoritet • 8 februari 2019 • Salt Lake-tabernaklet

Mina kära bröder och systrar, det är en glädje att tjäna med er i detta stora verk. Jag vill uttrycka min kärlek till er och min tacksamhet för ert enastående arbete med att hjälpa det uppväxande släktet ungdomar och unga vuxna att på djupet lära Jesu Kristi evangelium.

När vi lär evangeliet på djupet växer våra elever först i kunskap och insikt, sedan i förmågan att agera effektivt och rättfärdigt och blir för det tredje mer och mer som Frälsaren och vår himmelske Fader.

Att förstå evangeliet är en ytterst nödvändig länk mellan kunskap om evangeliet och att agera effektivt och rättfärdigt. I kväll vill jag i korthet ta upp några tankar om vad vi kan göra för att hjälpa våra elever förstå Jesu Kristi evangelium bättre.

Jag börjar med de underbara orden Abinadi använde för att tillrättavisa kung Noas präster: ”Ni har inte av hjärtat ansträngt er att förstå. Därför har ni inte varit visa.”1

Prästerna hade skrifterna, och de kände till lagen och profeterna, men de hade inte av hjärtat ansträngt sig att förstå. Hjärtat är symboliskt centrum för vår vilja, våra önskningar, beslut, värderingar, prioriteringar, känslor och vittnesbörd om sanningen.2

Att förstå evangeliet är mycket mer än en kognitiv upplevelse.3Det är en andlig upplevelse där den Helige Anden vittnar om sanningen, upplyser vårt sinne och förändrar vårt hjärta.4Hjärtats förståelse är en Andens gåva.

När en av era elever av hjärtat vill anstränga sig att förstå en princip i evangeliet, som tron på Jesus Kristus, måste hon utöva sin handlingsfrihet till att välja Jesus Kristus och tillämpa den principen. Hennes erfarenhet av principen är vägen till hennes hjärta. Hennes handlande gör att den Helige Anden kan vittna, upplysa och förändra hur hennes hjärta tar till sig Herren och den principen.5När hon fortsätter att tillämpa principen, begrundar sina upplevelser och vittnar om det hon vet är sant, förstår hon bättre vad tro är och hennes hjärta förändras:

  • Hennes vilja, önskan och prioritet att handla i tro på Frälsaren är mer i samklang med hans vilja.

  • Hennes förbund med Herren fördjupar beslutet i hennes hjärta att handla i tro på honom.

  • Hennes kärlek, hängivenhet, glädje och tro på Herren fördjupas och blir starkare.

  • Hennes personliga vittnesbörd om sanningen i tron på Jesus Kristus och på Herrens makt och hans kärlek växer.6

Vad kan ni och jag göra som evangelielärare för att hjälpa våra elever att av hjärtat anstränga sig att förstå Jesu Kristi lära? Låt mig berätta om något som jag tror kan ge oss viktiga insikter.

En lärare samlade en grupp fjärdeklassare och berättade under några minuter för dem om Martin Luther, den tyske katolske prästen som hade en nyckelroll i reformationen i Europa.7 Sedan gav han eleverna ett prov. Men eleverna svarade på frågorna som om han undervisat dem om Martin Luther King Jr, en amerikansk medborgarrättsledare. De svarade inte rätt på någon av frågorna.

Läraren samlade sedan en grupp fjärdeklassare till. Men den här gången började han med frågan: ”Hur många av er vet vem Martin Luther King Jr var?” Alla räckte upp handen. Barnen kunde mycket om Martin Luther King Jr. Läraren frågade sedan: ”Är det någon som vet varför Martin Luther King Jr:s föräldrar gav honom namnet Martin Luther – King?” Ingen visste det. Då sa han: ”Jag ska berätta varför för er.” Sedan undervisade han dem om Martin Luther, och gav dem precis samma information som han gett den första gruppen. När han gav dem samma prov svarade den andra gruppen rätt på alla frågorna.

Den första gruppen lärde sig absolut ingenting om Martin Luther.8Men i den andra gruppen sammankopplade läraren Martin Luther med Martin Luther King Jr., någon som eleverna visste en hel del om och hade starka känslor för.

Lärarens frågor och hans diskussion med dem öppnade upp sinnet och hjärtat hos eleverna så att de tog emot ny information och nya känslor. De lärde sig inte bara om Martin Luther, genom att lära sig om honom lärde de sig också mer om Martin Luther King Jr.

Berättelsen visar flera fördelar med att skapa en upplevelse som hjälper våra elever att av hjärtat anstränga sig att förstå evangeliets principer. Framför allt två:

  1. Det finns stor kraft i att länka principen till deras egna upplevelser och till det som de redan känner till och förstår. Personliga upplevelser är vägen till deras hjärta.

  2. Det är ytterst viktigt att använda frågor som vi ställer och frågor som eleverna ställer. Frågor öppnar deras sinnen och hjärtan.

Det här är mäktiga metoder. Jag ber er att använda dem tillsammans med två till:

  1. Undervisa medvetet om processen. Att av hjärtat anstränga sig att förstå är en andlig process, att förstå med hjärtat är en andlig gåva. Vill ni undervisa eleverna om hur processen går till? Hjälp dem ta sitt ansvar genom att använda sin handlingsfrihet till att välja Herren och tillämpa principerna. Lär dem att reflektera över vad de upplever, berätta om det de lär sig och vittna om sanningen. Jesu Kristi nåd är med dem när de undervisar varandra.9

  2. Fokusera på Frälsaren. Det är hans lära och hans ljus, kärlek och kraft som de behöver. Allt sammanfaller i honom. När vi vittnar om honom och länkar principerna till honom vittnar den Helige Anden om sanningen, han undervisar och upplyser.

När ni gör dessa och många andra saker vittnar den Helige Anden om sanningen, särskilt om att Jesus är Kristus. Då undervisar han era elever en och en. Då förändrar han deras hjärta och de växer i sin insikt om Jesu Kristi evangelium. Jag vet att det är sant. Jag ger er min kärlek och vittnar om detta i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Mosiah 12:27.

  2. Se Merriam-Webster.com Dictionary, ”Heart”, merriam-webster.com.

  3. Se David A. Bednar, Increase in Learning(2011), s. 66–70 för en mer ingående diskussion om sambandet mellan hjärtat och insikt i evangeliet.

  4. Sinnet är naturligtvis en viktig del av den här processen. Men om vi bara använder sinnet och inte av hjärtat anstränger oss att förstå (se även Ords. 2:2) kommer vi inte att till fullo förstå principen. Vi kommer att känna till den, men inte i sanning förstå den på det sätt som Herren avsåg. Dessutom, när vi talar om att av hjärtat förstå mer så talar vi om att förändra våra hjärtan.

  5. Äldste Richard G. Scott (1928–2015) i de tolv apostlarnas kvorum undervisade om den här principen: ”Herren tvingar dig inte att lära. Du måste utöva din handlingsfrihet för att ge Anden tillåtelse till att undervisa dig. När du gör det till en vana i ditt liv blir du mer uppmärksam på de känslor som kommer med andlig vägledning” (”Att få andlig vägledning”, Liahona, nov. 2009, s. 8; se även s. 6–9).

  6. Det finns en mycket viktig och mäktig princip som verkar i detta. Som i allt annat visade Jesus oss vägen. Jesus hade fullkomlig kunskap om våra svagheter och skröpligheter. Ändå valde han att lida för dem i köttet (se Alma 7:11). Han gjorde detta så att han skulle kunna stiga ner under allt och förstå allt av hjärtat, så att han skulle kunna fyllas av barmhärtighet och känna fullkomlig empati och ha makten att återlösa, stärka och bistå oss. Den tanken, att Jesus genom sitt val att ta på sig våra skröpligheter i köttet ökade i förståelse bortom det han intellektuellt förstod, är vackert uttryckt i äldste Neal A. Maxwells tal ”Villig att underkasta sig” (Nordstjärnan,Rapport från den 155:e årliga generalkonferensen för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 1985, s. 63–66).

    Senare, i Getsemane, greps den lidande Jesus av ”bävan” (Mark. 14:33) eller, på grekiska, av ”förundran”. Kan ni föreställa er Jehova, Skaparen av denna värld och andra världar, ”förundrad”! Jesus visste i teorin vad han måste göra, men han hade inte upplevt det. Han hade aldrig tidigare personligen upplevt den intensiva, krävande försoningsprocessen. När således smärtan kom i sin fullhet, var den så svår, mycket värre än till och med han med sitt enastående intellekt någonsin hade kunnat föreställa sig! Det var inte så märkligt att en ängel kom och gav honom styrka (se Luk. 22:43)!

    Det finns många skriftställen som tydliggör att vi endast välsignas (som med den andliga gåvan att förstå en princip i evangeliet) efter att vi börjat tillämpa principen (se Joh. 7:17; Joh. 8:31–32; Ef. 1:17–21; Mosiah 12:27; Alma 32:28; Ether 12:6; L&F 88:4; L&F 130:10–11.

  7. Berättelsen är hämtad ur James E. Zull, The Art of Changing the Brain: Enriching the Practice of Teaching by Exploring the Biology of Learning (2002), s. 124–125.

  8. Eleverna i den första gruppen slog ihop allt de hörde med den kunskap de redan hade om Martin Luther King Jr. När de hörde orden ”Martin Luther” lade de automatiskt till ”King” och aktiverade sin befintliga kunskapsbank. De lärde sig bokstavligen talat inte något om Martin Luther.

  9. Se L&F 88:77–78.