Jongeren en jongvolwassenen onderwijzen
Richt uw hart op het begrijpen


Richt uw hart op het begrijpen

Avond met een algemeen autoriteit • 8 februari 2019 • Tabernakel in Salt Lake City

Geliefde broeders en zusters, het is fijn om samen met u in dit grote werk te dienen. Ik betuig u mijn liefde en mijn dankbaarheid voor alles wat u doet om de opkomende generatie jongeren en jongvolwassenen te helpen om het evangelie van Jezus Christus diepgaand te bestuderen.

Als ze het evangelie diepgaand bestuderen, ontvangen ze meer kennis en begrip, gaan ze het beter toepassen, en worden ze steeds meer zoals de Heiland en onze hemelse Vader.

Evangeliebegrip is een essentiële schakel tussen evangeliekennis en evangelietoepassing. Ik wil vanavond kort bespreken hoe we onze cursisten meer begrip van het evangelie van Jezus Christus kunnen bijbrengen.

Ik citeer eerst deze geweldige woorden waarmee Abinadi de priesters van koning Noach terechtwees: ‘U hebt uw hart niet op het begrijpen gericht; daarom bent u niet wijs geweest.’1

De priesters hadden de Schriften en kenden de wet en de profeten, maar ze hadden hun hart niet op het begrijpen gericht. Het hart is de zetel van onze wil, onze verlangens, toezeggingen, waarden, prioriteiten, gevoelens, en van ons getuigenis van de waarheid.2

Begrip van het evangelie is veel meer dan een cognitieve ervaring.3Het is een geestelijke ervaring waarbij de Heilige Geest van de waarheid getuigt, ons verstand verlicht en ons hart verandert.4Begrijpen met het hart is een gave van de Geest.

Als een van uw cursisten een evangeliebeginsel zoals geloof in Jezus Christus met haar hart wil begrijpen, dan moet ze voor Jezus Christus kiezen en dat beginsel toepassen. Haar ervaring met dat beginsel is de poort tot haar hart. Door te handelen stelt ze de Heilige Geest in staat om te getuigen, te verlichten en de manier te veranderen waarop ze de Heer en dat beginsel in haar hart sluit.5Als ze het beginsel blijft naleven, over haar ervaring nadenkt en getuigt van wat ze weet, zal haar begrip van geloof toenemen en haar hart veranderen.

  • Dan brengt ze haar wil, verlangens en prioriteiten over handelen met geloof in de Heiland meer in overeenstemming met zijn wil.

  • Haar verbonden met de Heer geven meer betekenis aan het voornemen van haar hart om met geloof in Hem te handelen.

  • Haar liefde, toewijding, vreugde en geloof in de Heer worden sterker.

  • En haar getuigenis van de macht en liefde van de Heer en haar geloof in Jezus Christus zullen groeien.6

Hoe kunnen wij, evangelieleerkrachten, onze cursisten helpen om hun hart op het begrijpen van de leer van Jezus Christus te richten? Hoe kunnen wij, evangelieleerkrachten, onze cursisten helpen om hun hart op het begrijpen van de leer van Jezus Christus te richten?

Een zekere leerkracht vertelde een groep van 9-jarigen gedurende enkele minuten over Maarten Luther, de Duitse katholieke priester die een belangrijke rol in de protestantse Reformatie in Europa speelde.7Vervolgens gaf hij de kinderen een korte toets. De cursisten dachten echter dat de leerkracht hun over Martin Luther King jr., leider van een Amerikaanse burgerrechtenbeweging, had verteld. Ze beantwoordden geen enkele vraag correct.

De leerkracht bracht vervolgens een andere groep 9-jarigen bijeen. Maar dit keer begon hij met de vraag: ‘Wie van jullie weet wie Martin Luther King jr. was?’ Ze staken allemaal hun hand op. Die kinderen wisten veel over Martin Luther King jr. De leerkracht vroeg: ‘Weten jullie waarom de ouders van Martin Luther King jr. hem Martin Luther noemden?’ Dat wist niemand. Vervolgens zei hij: ‘Ik zal het jullie vertellen.’ Hij leerde hun over Maarten Luther en gaf ze dezelfde informatie die hij ook aan de eerste groep had gegeven. Toen hij de leerlingen in de tweede groep dezelfde toets afnam, hadden ze alle vragen juist.

De eerste groep leerde helemaal niets over Maarten Luther.8Maar in de tweede groep legde de leerkracht het verband tussen Maarten Luther en Martin Luther King jr., een man die de leerlingen goed kenden en respecteerden.

Door de vragen van de leerkracht en de klassikale bespreking stelden de leerlingen hun hart en verstand open voor nieuwe informatie en gevoelens. Ze leerden niet alleen over Maarten Luther, maar kregen ook meer begrip van Martin Luther King jr.

We leren uit dit verhaal hoe we onze leerlingen ervaringen kunnen bezorgen waardoor ze hun hart op het begrijpen van evangeliebeginselen gaan richten. Ik haal er deze twee lessen uit:

  1. Het beginsel met hun eigen ervaringen verbinden, en met wat ze al weten en begrijpen, is heel doeltreffend. Persoonlijke ervaring is echt de poort tot hun hart.

  2. Vragen zijn van cruciaal belang – zowel vragen die wij stellen als vragen die de cursisten stellen. Vragen openen hun verstand en hun hart.

Dit zijn doeltreffende ideeën. Gebruik ze, en overweeg om ook deze twee suggesties nog toe te passen:

  1. Leer ze het proces. Het hart op begrijpen richten is een geestelijk proces; met het hart begrijpen is een geestelijke gave. Leer de cursisten alstublieft hoe dit proces werkt. Laat ze inzien dat het hun taak is om voor de Heer te kiezen en de beginselen toe te passen. Leer ze over hun ervaringen na te denken, over hun inzichten te vertellen en van de waarheid te getuigen. De genade van Jezus Christus zal hen bijstaan wanneer ze elkaar onderwijzen.9

  2. Focus op de Heiland. Ze hebben zijn leer, licht, liefde en macht nodig; alles komt in Hem bijeen. Als we van Hem getuigen en de beginselen met Hem verbinden, onderwijst, verlicht en getuigt de Heilige Geest van de waarheid.

Doet u deze dingen, en veel andere, dan getuigt de Heilige Geest van de waarheid, en in het bijzonder dat Jezus de Christus is. Hij zal uw cursisten individueel onderwijzen. Hij zal hun hart veranderen. En hun begrip van het evangelie van Jezus Christus zal toenemen. Ik weet dat dit waar is. Ik laat u mijn liefde en getuigenis in de naam van Jezus Christus. Amen.

Noten

  1. Mosiah 12:27.

  2. Zie woordenboek op Merriam-Webster.com, ‘Heart’, merriam-webster.com.

  3. Zie voor een uiteenzetting van het verband tussen het hart en evangeliebegrip David A. Bednar, Increase in Learning (2011), 66–70.

  4. Ons verstand is uiteraard een belangrijk onderdeel van dit proces. Maar als we alleen ons verstand gebruiken en ons hart niet naar het inzicht neigen (zie Spreuken 2:2), zullen we het beginsel niet volkomen begrijpen. We zullen het weten, maar niet begrijpen zoals de Heer het wil. Als we over een toename van begrip in ons hart spreken, hebben we het bovendien over het veranderen van ons hart.

  5. Ouderling Richard G. Scott (1928–2015) van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft dit beginsel uitgelegd: ‘De Heer zal u […] niet tot leren dwingen. U zult ervoor moeten kiezen om u door de Geest te laten onderwijzen. Als u daar een gewoonte van maakt, zult u ontvankelijker zijn voor de gevoelens die u bij hemelse inspiratie ervaart.’ (‘Hemelse inspiratie ontvangen’, Liahona, november 2009, 8; zie ook 6–9.)

  6. Er is hier een erg belangrijk, krachtig beginsel aan het werk. Zoals bij alles heeft Jezus ons de weg getoond. Jezus had een volmaakte kennis van onze zwakheden en gebreken. En toch nam Hij ze vrijwillig op Zich (zie Alma 7:11). Dat deed Hij opdat Hij onder alle dingen kon neerdalen en alle dingen in zijn hart kon begrijpen, zodat Hij van barmhartigheid kon worden vervuld en volmaakt medeleven en macht kon hebben om ons te verlossen, te sterken en bij te staan. Die gedachte – dat Jezus meer begrip kreeg dan wat Hij verstandelijk wist door onze zwakheden op Zich te nemen – is prachtig verwoord in ouderling Neal A. Maxwells toespraak ‘Willing to Submit’. (Ensign, mei 1985, 70–73.)

    Later, in Gethsémané, was Jezus door het lijden ‘ontdaan’ (Markus 14:33), of in het Grieks, ‘vol ontzag’ en ‘verbaasd’. Stelt u zich voor: Jehova, de Schepper van deze en andere werelden, ‘verbaasd’! Jezus wist verstandelijk wat Hij moest doen, maar niet uit ervaring. Hij had het onpeilbare en slopende proces van een verzoening nog nooit ondergaan. Dus toen de werkelijke zielenpijn in volle omvang tot Hem kwam, was die zoveel erger dan zelfs Hij met zijn unieke intellect Zich ooit had kunnen voorstellen! Geen wonder dat er een engel verscheen om Hem kracht te geven (zie Lukas 22:43)!

    Veel Schriftteksten verduidelijken dat we pas een bepaalde zegening ontvangen (zoals de geestelijke gave van begrip van een evangeliebeginsel) als we het bijbehorende beginsel toepassen (zie Johannes 7:17; Johannes 8:31–32; Efeze 1:17–21; Mosiah 12:27; Alma 32:28; Ether 12:6; Leer en Verbonden 88:4; Leer en Verbonden 130:10–11).

  7. Dit verhaal is gebaseerd op James E. Zull, The Art of Changing the Brain: Enriching the Practice of Teaching by Exploring the Biology of Learning (2002), 124–125.

  8. De leerlingen in de eerste groep filterden alles wat ze hoorden door hun bestaande kennis over Martin Luther King jr. Toen ze de woorden ‘Maarten Luther’ hoorden, voegden ze er in gedachten ‘King’ aan toe en activeerden ze hun bestaande kennis. Ze leerden niets over Maarten Luther.

  9. Zie Leer en Verbonden 88:77–78.