Heilige tempelkleding

Al sinds de oudheid gebruiken mensen gewijde muziek, verschillende gebedsvormen, religieuze kleding vol symboliek, gebaren en rituelen om hun innerlijke devotie aan God tot uitdrukking te brengen.

De verscheidenheid van deze uitingsvormen zijn zo breed en divers als de mensheid zelf. Toch hebben ze alle uiteindelijk hetzelfde doel: de gelovige op de meest persoonlijke manier met het object van hun toewijding verbinden – om God te naderen.

Op buitenstaanders kunnen die ceremonies en kleding misschien vreemd overkomen. Maar bij ingewijden maken ze de diepste zieleroerselen los, motiveren ze tot goeddoen, en geven ze zelfs vorm aan een dienstvaardig leven.

De habijt van een non. De soutane van een priester. De joodse gebedssjaal. De gebedsmuts van een moslim. Het saffraankleurige gewaad van een Boeddhistische monnik. Alle maken deel uit van een bont geschakeerd wandkleed van menselijke devotie aan God.

Niet alle religieuze kleding is openbaar zichtbaar. Sommige kleding wordt alleen gedragen in daartoe bestemde heiligdommen. Zo wordt in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen ceremoniële kleding, de kleding van het heilig priesterschap genoemd, alleen in onze tempels gedragen, en alleen bij de meest heilige ceremonies van ons geloof. Eenvoudige witte kleding is een symbool van reinheid en gelijkheid. In het wit gekleed zijn de hoogste kerkleider en het nieuwste lid niet te onderscheiden. Mannen en vrouwen dragen eendere kleding, wat de religieuze symboliek oproept die doet denken aan de tempelgebruiken in het Oude Testament.

In de zondagse eredienst van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen zijn er geen bijzondere religieuze kledingvoorschriften.

Veel getrouwe heiligen der laatste dagen dragen echter wel het garment onder hun kleding wat voor hen van grote religieuze betekenis is. Dit ingetogen ondergoed bestaat uit een hemdje en een broekje en wordt onder de heiligen der laatste dagen ‘garment’ genoemd.

Sommige mensen noemen het garment ten onrechte ‘magisch ondergoed’. Die term is niet alleen onjuist, maar ook kwetsend voor de leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen. Er is niets magisch of mysterieus aan garments, vandaar dat de kerkleden dezelfde mate van respect en discretie verwachten van welwillenden als de gelovigen van elke andere religie.

Het garment wordt gedragen door volwassen kerkleden die in de tempel heilige beloften hebben gedaan om Gods geboden in acht te nemen en het evangelie van Jezus Christus na te leven.

Voor de leden van de kerk zijn het ingetogen garment dat onder de gewone kleding gedragen wordt en de symbolische kleding die tijdens de tempeldienst gedragen wordt een heilig en persoonlijk aspect van hun band met God en hun toewijding om een goed, eerzaam leven te leiden.