Seminarier och institut
Lektion 15: Evigt äktenskap


Lektion 15

Evigt äktenskap

Inledning

Evigt äktenskap är nödvändigt för upphöjelse i den högsta graden i celestiala riket och den uppnås endast genom besegling med rätt myndighet i templet följt av ett liv i enlighet med de förbund som ingicks vid det tillfället. Den här lektionen påminner eleverna om att det viktigaste beslutet de någonsin kommer att fatta är att gifta sig med rätt person på rätt plats med rätt myndighet.

Bakgrundsmaterial

Lektionsförslag

Läran och förbunden 132:1–24

Läran om evigt äktenskap

Förklara att vikten av äktenskap har undervisats sedan kyrkans första dagar. Läran om evigt äktenskap lärdes dock inte ut av profeten Joseph Smith förrän tiden i Nauvoo. Visa följande uttalande av äldste Parley P. Pratt (1807–1857) i de tolv apostlarnas kvorum, vilket beskriver hans känslor när han första gången fick veta att äktenskapet kan vara för evigt. Be en elev läsa det för klassen:

Bild
Äldste Parley P. Pratt

”Det var av [Joseph Smith] som jag fick veta att jag kunde tillförsäkras min kära hustru för tid och all evighet. … Det var av honom jag fick veta att vi kan förädla dessa känslor och utvecklas i desamma i all evighet, samtidigt som följden av vår eviga förening blir en avkomma lika talrik som stjärnorna på himlen eller sanden på havets strand. … Jag hade älskat förut, men jag visste inte varför. Men nu älskade jag med en renhet, en intensitet av upphöjd känsla” (Autobiography of Parley P. Pratt, red. av Parley P. Pratt Jr [1938], s. 297–298).

  • Hur påverkade äldste Pratts nya kunskap om äktenskapet hans känslor för sin hustru?

Förklara att många av Herrens lärdomar om evigt äktenskap återfinns i Läran och förbunden 132. Be en elev läsa Läran och förbunden 132:19 för klassen. Låt klassen följa med i texten och titta efter de krav som måste uppfyllas för att äktenskapet ska vara för evigt.

  • Vilka krav måste uppfyllas för att ett äktenskap ska vara för evigt? (Eleverna bör förstå följande: Äktenskapet är evigt för dem som gifter sig genom Guds ord, får sitt äktenskap beseglat genom löftets Helige Ande och håller förbundet.)

  • Vad innebär ”förblir i mitt förbund”? (Att man uppfyller villkoren och betingelserna för äktenskapsförbundet. När en man och en kvinna ingår evigt äktenskap avger de högtidliga löften till varandra och till Gud. De lovar sin make eller maka att hängivet älska och tjäna honom eller henne med fullständig trohet. De lovar högtidligt Gud att uppfylla villkoren och betingelserna för de förbund som ingås i templet.)

  • Vad innebär det att äktenskapet är beseglat genom löftets Helige Ande? (Du kan nämna att löftets Helige Ande är en av den Helige Andens titlar. Den Helige Anden har många titlar, bland andra Hjälpare och Uppenbarare. Var och en av de här titlarna syftar på ett av hans specifika ansvar eller uppdrag.)

För att hjälpa eleverna förstå titeln löftets Helige Ande kan du visa följande uttalande och be en elev läsa det för klassen:

”Den Helige Anden är löftets Helige Ande. Han bekräftar människornas rättfärdiga handlingar, förordningar och förbund så som antagliga inför Gud. Löftets Helige Ande betygar för Fadern att de frälsande förrättningarna vederbörligen utförts och att tillhörande förbund hållits” (Handledning för skriftstudier, ”Löftets Helige Ande”, scriptures.lds.org).

  • Hur förklarar det här uttalandet varför upphöjelse kräver mer än att man är beseglad i templet? Vad mer måste ske? (Vi måste också leva rättfärdiga liv och förbli trofasta mot alla de frälsande förrättningarna, som dopet, sakramentet, prästadömsordinationer och tempelförrättningar. Endast om vi förblir trofasta kan den Helige Anden vittna för Fadern om de förbund vi hållit.)

Hjälp eleverna att bättre förstå evigt äktenskap genom att jämföra och ställa det mot borgerliga äktenskap med hjälp av följande uppställning. Skriv av uppställningen på tavlan:

Bild
uppställning av äktenskap

Dela upp klassen i par. Låt en elev i varje par studera Läran och förbunden 132:15–18 och den andra eleven studera Läran och förbunden 132:19–24. Uppmana eleverna att titta efter ord och formuleringar som beskriver de villkor som väntar dem som gifter sig borgerligt och de välsignelser som väntar dem som gifter sig för evigheten.

När de fått tillräckligt med tid ber du dem berätta för varandra vad de har hittat. Fråga därefter:

  • Hur skiljer sig villkoren efter döden för dem som gift sig borgerligt från dem som gift sig för evigheten? (När eleverna svarar kan du lägga till deras svar i uppställningen på tavlan. Om du vill kan du påpeka att de villkor som beskrivs i vers 20–24 liknar de välsignelser som utlovades i Abrahams förbund [se 1 Mos. 17:1–7; 22:17].)

För att hjälpa dem besvara den här frågan kan du visa dem följande uttalande av äldste Cree-L Kofford i de sjuttios kvorum.

Bild
Äldste Cree-L Kofford

”Auktoriteten i löftena i ett celestialt äktenskap kommer från Gud, och konsekvenserna av att inte hedra de här löftena kommer också från Gud. I ett borgerligt äktenskap är auktoriteten i löftena mellan brud och brudgum integriteten mellan de båda individerna. Den blir inte större än så. Det kan den inte bli. Dess auktoritet kommer från människor och inte från Gud” (”Marriage in the Lord’s Way, Part One”, Ensign, juni 1998, s. 9).

  • Vilka tankar får ni när ni jämför villkoren i uppställningen på tavlan?

  • Hur har ni sett att de som gifter sig i templet och strävar efter att trofast leva upp till sina förbund blir välsignade? Vad ser ni att de här paren gör för att hedra sina förbund? (Som en del av det här samtalet kan du läsa det här uttalandet om äktenskap av äldste L. Whitney Clayton i de sjuttio: ”Inget annat förhållande av något slag kan föra med sig så stor glädje, skapa så mycket gott eller åstadkomma så stor personlig förbättring.” [”Äktenskap: Se och lär”, Liahona, maj 2013, s. 83].)

Förklara för klassen att Läran och förbunden 132 även innehåller några av Herrens anvisningar angående månggifte. Herren befallde de heliga att tillämpa lagen om månggifte som en del av alltings återställelse (se Apostlagärningarna 3:21; Läran och förbunden 132:45). Kyrkans medlemmar tillämpade den här lagen fram till 1890 när Herren uppenbarade för president Wilford Woodruff att han inte längre krävde att kyrkans medlemmar skulle göra det. Be en elev läsa följande uttalande av president Gordon B. Hinckley (1910–2008) för klassen, för att förtydliga kyrkans ställning i fråga om månggifte i dag:

Bild
President Gordon B. Hinckley

”Om någon av våra medlemmar befinns skyldig till att praktisera månggifte blir de uteslutna, det allvarligaste straff som kyrkan kan utmäta. … För mer än ett sekel sedan uppenbarade Gud tydligt för sin profet Wilford Woodruff att månggiftet skulle upphöra, vilket innebär att det nu är emot Guds lag. Även i länder där den världsliga eller religiösa lagen tillåter månggifte, lär kyrkan att äktenskapet måste vara monogamt och accepterar inte bland sina medlemmar sådana som praktiserar månggifte” (”Vad frågar människor oss om? Liahona, jan. 1999, s. 84).

Om eleverna har frågor om månggifte hänvisar du dem till Gospel Topics, ”Plural Marriage in The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints” [Månggifte i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga], lds.org/topics.

Läran och förbunden 131:1–4

Vikten av att välja evigt äktenskap

Be en elev läsa Läran och förbunden 131:1–4 för klassen. Be klassen titta efter varför det är viktigt för oss att gifta oss på det sätt som Herren har påbjudit.

  • Vilka välsignelser väntar dem som väljer att ingå i det nya och eviga äktenskapsförbundet? (Se till att eleverna förstår den här principen: När vi ingår i det nya och eviga äktenskapsförbundet kan vi bli upphöjda i det celestiala rikets högsta grad. Förklara att i det här sammanhanget betyder ordet ny att det här förbundet nyligen återställdes i vår tidsutdelning. Ordet evig innebär att det här förbundet varar för evigt och att det instiftades i föruttillvarons andevärld som en del av frälsningsplanen. Det har varit en del av Jesu Kristi evangelium sedan Adams tid. Om ordet föröka sa profeten Joseph Smith att de som uppnår den högsta graden i det celestiala riket ”kommer att fortsätta att föröka sig och få barn i den celestiala härligheten” [i History of the Church, 5:391].)

Visa följande uttalande av äldste Russell M. Nelson och be en elev läsa det för klassen:

Bild
Äldste Russell M. Nelson

”[Frälsning] innebär att frälsas från fysisk och andlig död. … [Upphöjelse] avser den högsta lyckan och härligheten i det celestiala riket” (”Frälsning och upphöjelse”, Liahona, maj 2008, s. 8).

”Frälsning är en individuell angelägenhet, men upphöjelse är en familjeangelägenhet. Endast de som är vigda i templet och vars äktenskap är beseglat genom löftets helige Ande kommer att fortsätta vara gifta efter döden och uppnå den högsta nivån i den celestiala härligheten, eller upphöjelse” (”Celestialt äktenskap”, Liahona, nov. 2008, s. 92).

  • Varför är evigt äktenskap så viktigt? (När eleverna svarar kan du, om du känner dig manad av Anden, nämna den förödande trenden i dagens värld att människor väljer att inte gifta sig eftersom de värderar sådant som karriär högre än att uppfylla Guds plan för dem. Genom att ta avstånd från äktenskap går de miste om välsignelser som Gud hade velat ge dem nu och i evigheten.)

  • Varför tror ni att ett tempeläktenskap ger ett par större möjligheter till lycka än ett borgerligt äktenskap eller att leva tillsammans utan äktenskap?

För att hjälpa eleverna förstå att alla heliga till slut kommer att få ta emot välsignelserna av ett evigt äktenskap så länge de inte kompromissar med sina normer på något sätt, kan du be en elev läsa följande uttalande av president Howard W. Hunter (1907–1995) för klassen:

Bild
President Howard W. Hunter

”Ingen värdig person kommer att nekas någon välsignelse, det gäller även välsignelsen av ett evigt äktenskap och en evig familj. Även om det tar något längre tid – kanske mer än detta jordeliv – för några att erhålla denna välsignelse, kommer den inte att nekas dem” (se ”Kyrkan är till för alla människor”, Nordstjärnan, aug. 1990, s. 43).

  • Hur många av er känner människor som vill gifta sig i templet men som inte har fått den möjligheten? Hur kan löftet i president Hunters uttalande hjälpa de här människorna?

Avsluta med att uppmana eleverna att skriftligen besvara minst en av följande frågor:

  • Vilka beslut fattar jag som leder mig mot att bli beseglad i templet?

  • Vilka områden i mitt liv kräver förändring eller tillväxt så att jag kan bli redo att beseglas i templet?

Be ett flertal elever berätta vad de gör för att förbereda sig för tempeläktenskap. Bär ditt vittnesbörd om att när ett gift par håller de förbund de ingick när de beseglades i templet, kommer de att vara förenade för evigt. Berätta hur den här kunskapen har varit till glädje i ditt liv.

Elevernas läsuppgift