Læresetninger fra Kirkens presidenter
Kapittel 5: Joseph Smith – gjenopprettelsens profet


Kapittel 5

Joseph Smith – gjenopprettelsens profet

“Jeg bærer høytidelig vitnesbyrd om profeten Joseph Smith som Herrens salvede tjener i disse siste dager.”

Fra Howard W. Hunters liv

Nancy Nowell, som var en av Howard W. Hunters tipp-oldemødre på farssiden, flyttet til Lapeer i Michigan på midten av 1830-tallet. I 1842 kom en misjonær fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige til Lapeer fra Nauvoo, Illinois. Nancy lyttet til budskapet hans og ba angående det, og fikk et vitnesbyrd om at han underviste i sannheten. Hun reiste til Nauvoo for å lære mer om Kirken, og i dagboken sin skrev hun følgende om sin opplevelse:

“Jeg dro for å høre mormonpredikanten [Joseph Smith] med stor forsiktighet, i håp om ikke å bli ført vill. Emnet hans var Kristi annet komme. Jeg fikk et vitnesbyrd om at han fortalte sannheten og at Joseph Smith var en sann profet, kalt og ordinert av Gud til å utføre et stort verk, fordi han hadde frembragt sannheten slik den ble forkynt av Jesus Kristus. Jeg ba om å bli døpt.”1

I likhet med sin tipp-oldemor Nancy Nowell, hadde Howard W. Hunter et sikkert vitnesbyrd om Joseph Smiths profetiske misjon. Tre uker etter at han ble Kirkens president, reiste han til Nauvoo for å markere 150-årsdagen for Joseph og Hyrum Smiths martyrdød. Under et møte på tempeltomten i Nauvoo, sa president Hunter:

“Det ansvar jeg føler for det verk profeten Joseph Smith innledet, gjør meg fast bestemt på å gjøre alt jeg kan i den tid og stund jeg er tildelt. Joseph var utvilsomt sann og trofast mot sin tid og stund… Jeg bærer høytidelig vitnesbyrd om profeten Joseph Smith som Herrens salvede tjener i disse siste dager. Til hans vitnesbyrd om at Jesus Kristus lever og er Guds Sønn, tilføyer jeg mitt eget.”2

Senere den dagen, under et møte ved Carthage fengsel, vitnet president Hunter og sa: “Joseph Smith, som ga sitt liv på dette sted, var det redskap Herren brukte til å gjengi sitt evangeliums fylde og gjenopprette sin prestedømsmyndighet.”3

Bilde
Joseph Smith

“Joseph Smith var ikke bare en stor mann, men en inspirert Herrens tjener, en Guds profet.”

Howard W. Hunters læresetninger

1

Gud Faderen og Jesus Kristus viste seg for Joseph Smith for å innlede gjenopprettelsen.

Evangeliet [har] har blitt gitt til verden mange ganger gjennom profetene, og hver gang [har det gått] tapt på grunn av ulydighet. I 1820 ble stillheten brutt, og Herren viste seg igjen for en profet. Denne profeten, Joseph Smith, kunne vitne om sin egen sikre kunnskap om at Gud lever, at Jesus er Kristus, Guds Sønn, en oppstanden person, adskilt og forskjellig fra Faderen. Han vitnet ikke om hva han trodde, eller hva han eller andre mente eller antok, men om det han visste. Denne kunnskapen kom til ham fordi Gud Faderen og Sønnen viste seg for ham personlig og talte til ham.4

Gud… åpenbarte seg [for Joseph Smith] som en person. Dessuten viste Faderen og Sønnen den ubestridelige sannhet at de er adskilte og forskjellige personer. Forholdet mellom Faderen og Sønnen ble bekreftet ved den guddommelige introduksjonen til den unge profeten: “Dette er min elskede Sønn. Hør ham!” [Joseph Smith – Historie 1:17].5

Da menneskene fikk høre at den unge Joseph Smith hevdet at Gud hadde åpenbart seg for ham, gjorde de narr av ham og vendte seg bort fra ham, akkurat som kloke og dyktige menn i den kristne æra i Aten vendte seg bort fra en enestående mann som virket blant dem. Likevel er det en kjensgjerning at Paulus den gangen var det eneste mennesket i denne store lærdommens by som visste at et menneske kan gå gjennom dødens port og leve. Han var det eneste mennesket i Aten som tydelig kunne skjelne forskjellen mellom avgudsdyrkelsens formalitet og inderlig tilbedelse av den eneste sanne og levende Gud. [Se Apostlenes gjerninger 17:19–20, 22–23.]6

De som forkastet Frelseren da han kom til jorden med erklæringen om at han var Guds Sønn, sa om ham: “Er han ikke tømmermannens sønn?” (Matteus 13:55.) Da Joseph fortalte at han hadde sett et syn, og hadde sett Faderen og Sønnen, var spørsmålet på naboers, presters og lokalbefolkningens sinn og lepper: “Er han ikke bondens sønn?” Kristus ble forfulgt og drept, men tiden har gitt ham oppreisning. Slik det har vært med tømmermannens sønn, har det også vært med bondens sønn.7

Joseph Smith var ikke bare en stor mann, men en inspirert Herrens tjener, en Guds profet. Hans storhet består av én ting – sannheten av hans erklæring om at han så Faderen og Sønnen og at han tok konsekvensen av denne guddommelige åpenbaringen …

Jeg vitner om… at Faderen og Sønnen viste seg for profeten Joseph Smith for å innlede denne store fremrulling av dette verk i de siste dager.

Jeg vitner om at den unge profeten, som på så mange måter fortsatt er det sentrale mirakel… i denne kirkes erfaring, er levende bevis på at svake og enkle ting skulle komme frem, i Guds hender og under ledelse av verdens Frelser, og bryte ned de mektige og sterke.8

2

Jesus Kristus gjenopprettet sin kirke gjennom profeten Joseph Smith.

Den 6. april 1830… møttes en gruppe menn og kvinner, idet de handlet i lydighet mot en befaling fra Gud, i huset til Peter Whitmer [sen.] for å organisere Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige… Ingen av dem gjorde noe krav på spesiell lærdom eller betydelig lederskap. De var hederlige mennesker og respektable samfunnsborgere, men så godt som ingen utenfor deres nærmeste nabolag kjente til dem …

Disse ydmyke, alminnelige menneskene kom sammen fordi en av dem, Joseph Smith jr., en svært ung mann, hadde fremsatt en bemerkelsesverdig påstand. Han erklærte til dem og alle andre som ville lytte, at han hadde mottatt stor og gjentatt kommunikasjon fra himmelen, herunder et åpent syn av Gud Faderen og hans elskede Sønn, Jesus Kristus. Som følge av disse erfaringene med åpenbaring, hadde Joseph Smith allerede utgitt Mormons bok, en opptegnelse om Kristi handlemåte med oldtidens innbyggere i Amerika. Dessuten hadde Herren befalt denne unge mannen, som fortsatt bare var 24 år gammel, å gjenopprette den kirke som hadde eksistert på nytestamentlig tid, og at den i sin gjenopprettede renhet igjen skulle kalles ved navnet til dens hovedhjørnesten og evige leder, vår Herre Jesus Kristus selv.

På beskjedent, men ytterst viktig vis, åpnet dermed den første scenen i det store kirkedramaet som til slutt skulle påvirke ikke bare den daværende generasjon, men hele menneskeslekten… En sped begynnelse, ja, men påstanden om at Gud hadde talt, at Kristi kirke igjen var organisert og dens læresetninger bekreftet ved guddommelig åpenbaring, var den mest enestående erklæring som var gitt til verden siden den gang Frelseren selv vandret på Judeas veier og i Galileas åser.9

En del av den guddommelige åpenbaring som [Joseph Smith mottok], var instruksjoner om å gjenopprette den sanne og levende kirke, gjenopprettet i vår tid slik den fantes under Frelserens egen jordiske tjenestegjerning. Profeten Joseph Smith sa at Jesu Kristi Kirke ble “organisert i overensstemmelse med budene og åpenbaringene som ble gitt av Ham til oss i disse siste dager, så vel som ifølge Kirkens orden slik den er beskrevet i Det nye testamente” [Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 137.] …

De som ble døpt inn i Kirken den sjette april 1830, trodde på en personlig Gud. De trodde at den kjensgjerning at han og hans Sønn Jesus Kristus lever, utgjør det evige fundament som denne kirken er bygget på.10

Gjennom [Joseph Smith] og påfølgende hendelser ble prestedømmet og evangeliets fylde igjen gjengitt til jorden, for aldri mer å bli tatt bort [se L&p 65:2]. Kristi kirke, Guds rike på jorden, var gjenopprettet og bestemt, ifølge Skriftene, til å rulle frem og fylle hele jorden [se Daniel 2:35].11

Bilde
Joseph Smith og hans skriver

Profeten Joseph Smith levde sitt liv “ved åpenbaring”.

3

Joseph Smith var profet, seer og åpenbarer.

Profeten Josephs komme til verden var oppfyllelsen av en profeti uttalt for mange hundre år siden av Josef som ble solgt til Egypt:

“En seer skal Herren min Gud oppreise som skal være en utvalgt seer for mine lenders frukt… Han skal kalles etter mitt navn, og det skal være etter hans fars navn” (2 Nephi 3:6, 15).

Joseph Smith jr. ble oppkalt etter oldtidens Josef, som ble ført som fange til Egypt, og etter sin far, Joseph Smith senior, og dermed ble denne profetien oppfylt. Han er kjent som profeten Joseph Smith, og kalles “seeren Joseph”. Han omtales ofte som “profet, seer og åpenbarer”.

Betegnelsene “profet”, “seer” og “åpenbarer” brukes ofte om hverandre og regnes av mange for å være ett og samme. De er imidlertid ikke det samme, og disse tre betegnelsene har adskilte og forskjellige betydninger.

[Eldste] John A. Widtsoe definerer en profet som en lærer – en som forklarer sannheten. Han underviser i sannheten som åpenbart av Herren til mennesker, og under inspirasjon forklarer han den så folket kan forstå den. Ordet “profet” brukes ofte for å utpeke en som mottar åpenbaring og veiledning fra Herren. Mange har trodd at en profet i bunn og grunn er en som forutsier fremtidige hendelser, men dette er bare én av en profets mange funksjoner. Han er en talsmann for Herren.

En seer er en som ser. Dette betyr ikke at han ser med sine fysiske øyne, men snarere med åndelige øyne. En seers gave er en overnaturlig begavelse. Joseph var lik Moses, en seer i oldtiden, og Moses så Gud ansikt til ansikt, men han forklarer hvordan han så ham med følgende ord:

“Men nå har mine egne øyne sett Gud, dog ikke mine naturlige, men mine åndelige øyne, for mine naturlige øyne kunne ikke ha skuet, for jeg ville ha visnet bort og omkommet i hans nærvær, men hans herlighet hvilte på meg, og jeg skuet hans åsyn, for jeg ble forklaret for hans åsyn” (Moses 1:11).

Vi skulle ikke tro at å se åndelig ikke er å se i bokstavelig forstand. Slike syner er ikke innbilning eller fantasi. Man ser virkelig det man ser, men ikke med de naturlige øynene. Vi har alle åndelige øyne som er motstykket til våre naturlige øyne. Vi ble først skapt åndelig, og deretter ble vårt legeme skapt som deksel for vår ånd. Vi har fått vite at i vår første prøvestand vandret vi i beskuelse. Vi så da med våre åndelige øyne fordi vi ennå ikke hadde blitt gitt et legeme med naturlige øyne. Alle mennesker har åndelige øyne, men har ikke alltid det privilegium å kunne bruke dette synet, med mindre de blir levendegjort av Herrens ånd …

Ved Den hellige ånds kraft er bestemte personer, sendt til jorden i denne hensikt, i stand til å se og betrakte det som hører Gud til. En seer er en som ser og kjenner det som er forbi, og også det som skal komme, og ved dem skal alle ting bli åpenbart (se Mosiah 8:15-17). Kort sagt er han en som ser, som vandrer i Herrens lys med åndelige øyne som er åpnet og levendegjort ved Den hellige ånds kraft. Moses, Samuel, Jesaja, Esekiel og mange andre var seere, for de hadde det privilegium å få nærmere innblikk i den guddommelige herlighet og kraft enn andre mennesker har.

En åpenbaring bekjentgjør noe som er ukjent, eller som tidligere var kjent av mennesket, men fjernet fra hukommelsen. Åpenbaringen omtaler alltid sannhet, og den kommer alltid med det guddommelige godkjenningsstempel. Åpenbaring mottas på forskjellig vis, men det forutsetter alltid at åpenbareren har levd og oppført seg slik at han kan være på bølgelengde eller i harmoni med åpenbaringens guddommelige ånd, sannhetens Ånd, og derfor er i stand til å motta guddommelige budskap.

For å oppsummere kan vi si at en profet underviser i guddommelig sannhet, en seer i enhver betydning av ordet. [Joseph Smiths] åndelige synssans ble levendegjort i bemerkelsesverdig grad og åndeliggjort ved Den hellige ånd. Det var ved denne gaven han så Faderen og Sønnen da gikk ut i skogen for å be. Når vi følger hans liv og gjerninger fra da av, ser vi at han ikke forsøkte å fortsette av egen styrke. Han var avhengig av Herren, og fikk hjelp og mottok sine instruksjoner fra ham. Han levde sitt liv ved åpenbaring.12

4

La oss prise profeten som skuet Jehova.

Når vi synger om Joseph Smith, “Priser profeten som skuet Jehova” (Salmer, nr.12), husker vi mange prisverdige ting om ham.

Vi priser ham for hans evne til å kommunisere ikke bare med Jehova, men også med andre himmelske personer. Så mange besøkte, ga nøkler og underviste denne “utvalgte seer” som ble oppreist i de siste dager (2 Nephi 3:6-7). Da far Smith velsignet unge Joseph i 1834, erklærte han at oldtidens Josef i Egypt så denne seeren i de siste dager. Oldtidens Josef gråt da han forsto hvordan profeten Josephs arbeid ville velsigne den tidligere Josefs utallige etterkommere.

Vi priser også Joseph Smith for hans flid og evne til å oversette og motta hundrevis av sider med åpenbart hellig skrift. Han var en åpenbaringskanal. Det antas at det gjennom ham har kommet flere sider med vidunderlige skrifter enn gjennom noen annen mann i historien.

Vi priser Joseph ikke bare for hans evne til å holde ut, men til å gjøre det trofast (se L&p 121:8). Som gutt gjennomgikk han den smertefulle operasjonen på benet – og hvis han ikke hadde gjennomgått denne operasjonen kunne han ikke senere ha gjennomført den krevende marsjen med Sions leir fra Ohio til Missouri. Under denne marsjen “gikk han det meste av tiden og fikk en mengde blemmer på blodige og såre føtter” [Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith, 283]. Likeledes priser vi ham og Emma som utholdt det sørgelige og altfor tidlige tapet av seks av sine naturlige og adopterte barn. Foreldre som har mistet bare ett barn, kan virkelig føle med dem.

Vi priser Joseph for evnen til å utholde forfølgelse, herunder den langvarige og alvorlige lidelsen i Liberty fengsel. For så mange virket alt da håpløst. Men himmelens Herre lovet den fengslede Joseph at “jordens ender skal spørre etter ditt navn” (L&p 122:1). Vi lever i en tid med økende interesse for Joseph Smith og det gjengitte evangelium.

Joseph har for lengst fått oppfylt sitt ønske om å “bringe vektskålen i balanse overfor dem” i fordums tid [Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith, 227]. Vi kan nå synge at “hyllet av hellige kronen [Joseph] tar” (Salmer, nr. 12).

Vi priser Joseph for at han holdt ut bitter og gjentatt svik og skuffelse. Derfor dro han til Carthage “som et lam til slakterbenken”, “rolig som en sommermorgen” og med ren “samvittighet… for Gud og alle mennesker” (L&p 135:4). Han var ikke bitter da han dro til Carthage. Han klaget ikke da han dro til Carthage. Hvilken strålende evne til trofast å holde ut!

Joseph visste hvilken vei han vendte. Det var mot Frelseren, Jesus Kristus, som han hadde lyttet til helt siden vår himmelske Fader første gang underviste den unge Joseph og sa: “Dette er min elskede sønn. Hør ham!” [Joseph Smith – Historie 1:17].13

5

Profeten Joseph Smiths liv og misjon hjelper oss å vende oss til den vei som fører til evig liv.

Jeg er takknemlig for denne mannen, for hans læresetninger, for hans åpenbaringer, for det han har gitt oss, for det var gjennom ham at evangeliet ble gjengitt til jorden. Jeg tror ikke det finnes noen vakrere beretning i hele historien enn den gode, enkle historien om gutten som gikk ut i skogen nær sitt hjem, knelte i bønn og fikk himmelsk besøk.

Nå studerer vi hans liv og gjerning. Mange har gransket dem for å finne mysteriet bak det skrevne ord, men det finnes ikke noe mysterium… Det var enkel tro i en ung gutt som skulle bli opplært i det som angikk Gud. Og etter som tiden gikk, fikk denne unge mannen, uten vitenskapelige oppnåelser og uten utdannelse, opplæring av Herren for det som skulle komme.

Vi har fått intelligens og et hode å tenke med. Vi trenger bare å trene og utvikle det slik Herren befalte Joseph å gjøre, ha enkel tro slik han hadde, og være villige til å følge enkle instruksjoner. Hvis vi gjør det og følger den vei som [Herren] vil ha oss til å følge, og mottar de lærdommer han vil at vi skal motta, oppdager vi at vårt liv blir renset for alt som er i strid med Guds hensikter, og slik var det også med Joseph. Han nærmet seg fullkommenhet, for han hadde renset sin sjel og sitt sinn og levde nær Herren og kunne samtale med ham og høre ham tale det som han har gitt oss gjennom sine åpenbaringer. Gjennom sine åndelige øyne har han vært i stand til å se både det som er forbi og det som ligger foran oss, og vi har fått bevis for sannheten av det han har sett …

Jeg er takknemlig for mitt medlemskap i Kirken, og mitt vitnesbyrd om dens guddommelighet avhenger av den enkle historien til gutten som knelte ned blant trærne og fikk himmelsk besøk – ikke én Gud, men to atskilte personer, Faderen og Sønnen, og personene i Guddommen var igjen åpenbart til jorden. Min tro og mitt vitnesbyrd avhenger av denne enkle beretningen, for er den ikke sann, faller hele mormonismen i grus. Hvis den er sann – og jeg bærer vitnesbyrd om at den er det – er det en av de største enkeltbegivenheter i historien.

Det er min bønn, når vi feirer denne store profet og reflekterer over hans liv, at vi har takknemlighet i vårt hjerte for det som har kommet inn i vårt liv på grunn av hans seerevne og hans åpenbaring til oss – en utvalgt seer, oppreist av Herren for å veilede oss i disse siste dager, så vi kan vende tilbake til den vei som vil føre oss til opphøyelse og evig liv.14

Forslag til studium og undervisning

Spørsmål

  • Grunn på president Hunters læresetninger om Josephs Smiths første syn (se del 1). Hvordan har ditt vitnesbyrd om det første syn påvirket deg? Hvorfor er det viktig for siste-dagers-hellige å ha et vitnesbyrd om at Joseph Smith var en Guds profet?

  • Hvilke tanker gjør du deg når du studerer president Hunters læresetninger om Kirkens organisasjon? (Se del 2.) Hvilke velsignelser har du og din familie mottatt gjennom Jesu Kristi gjenopprettede kirke?

  • Hvorfor er det nyttig å forstå hva titlene profet, seer og åpenbarer betyr? (Se del 3.) Hvordan har du blitt velsignet på grunn av profeter, seere og åpenbarere?

  • I del 4 forklarer president Hunter noen av grunnene til at vi priser Joseph Smith. Hvordan øker disse læresetningene din takknemlighet for profeten Joseph? Hva kan vi lære av Joseph Smiths eksempel?

  • Studer president Hunters læresetninger om Josephs Smiths tro, åndelige utdannelse og lydighet (se del 5). Hvordan gjelder disse læresetningene oss? Hvordan kan vi vise takknemlighet for velsignelsene som har kommet til oss gjennom profeten Joseph Smith?

Aktuelle skriftsteder

Joseph Smiths oversettelse, 1 Mosebok 50:25–33; Daniel 2:44; Efeserne 2:19–22; 4:11–14; L&p 1:17–32; 5:9–10; 122:1–2; 135; Joseph Smith – Historie

Studiehjelpemidler

“Når du føler gleden som følger av å forstå evangeliet, vil du ønske å anvende det du lærer. Gå inn for å leve i samsvar med din forståelse. Det vil styrke din tro og kunnskap og ditt vitnesbyrd” (Forkynn mitt evangelium [2004], 19).

Noter

  1. I Eleanor Knowles, Howard W. Hunter (1994), 7; se også side 6.

  2. “The Temple of Nauvoo,” Ensign, sep. 1994, 63–64.

  3. “Come to the God of All Truth,” Ensign, sep. 1994, 73.

  4. I Conference Report, okt. 1963, 100-101.

  5. “Den sjette april 1830,” Lys over Norge, juli 1991, 60.

  6. “Den sjette april 1830,” 60.

  7. The Teachings of Howard W. Hunter, red. Clyde J. Williams (1997), 228.

  8. “Den sjette april 1830,” 60.

  9. “Den sjette april 1830,” 60.

  10. “Den sjette april 1830,” 60.

  11. I Conference Report, okt. 1963, 101.

  12. “Joseph Smith the Seer,” i The Annual Joseph Smith Memorial Sermons, 2 bind (1966), 2:193–94.

  13. “The Temple of Nauvoo,” 63–64.

  14. “Joseph Smith the Seer,” 2:197–98.