Kyrkans presidenters lärdomar
KAPITEL 5 Guds döttrar


KAPITEL 5

Guds döttrar

”Förunderligt är trofasta kvinnors inflytande.”

Ur Gordon B. Hinckleys liv

Under hela sitt liv uttryckte president Gordon B. Hinckley stor uppskattning för kvinnors förmågor och bidrag. Han bar också ett starkt vittnesbörd om kvinnornas betydelse i Guds eviga plan. Han gladde sig över kvinnornas växande möjligheter, såväl som deras tro på Frälsaren och deras hängivenhet mot sina familjer och kyrkan.

Gordon B. Hinckleys mor, Ada, var intelligent och utbildad och hade stor kärlek till litteratur, musik och konst. När hon var 29 år gifte hon sig med änkemannen Bryant Hinckley och tog på sig ansvaret för åtta barn som sörjde sin mors död. Hon fostrade dem med kärlek, gav dem det stöd de behövde och lärde sig ta hand om ett stort hushåll. Gordon var det första av fem barn som föddes till Ada och Bryant. Fastän Ada dog när Gordon var 20 år, fortsatte hennes lärdomar och exempel vara en kraft för det goda genom hela hans liv. När han talade om henne, nämnde han alltid hennes enorma inflytande på honom.

Gordon B. Hinckleys hustru, Marjorie Pay, hade också ett djupt inflytande på honom. Hon var en stark kvinna som var hängiven Jesu Kristi evangelium. Hon hade en enastående tro, ett glatt humör och en kärlek till livet. I ett ömsint brev till henne uttryckte president Hinckley sin kärlek och respekt:

”Vi har rest många mil tillsammans. Vi har besökt varje kontinent. Vi har hållit möten i världens stora städer och i många mindre. … Vi har talat till miljontals människor som hyst så stor uppskattning för dig. Genom dina förtroliga ord har du vunnit kärlek från alla dem som har lyssnat på dig. Ditt jordnära sunda förnuft, ditt livliga och uppfriskande intellekt, din lågmälda och osvikliga visdom och din enorma och alltid fasta tro har vunnit alla deras hjärtan som har lyssnat på dig. … Din glupande aptit på läsning och ditt oupphörliga sökande efter kunskap har hållit dig alert och vederkvickt genom ett långt och givande liv.”1

President Hinckley talade ofta om kvinnornas gudomliga natur och manade dem att uppnå större mål och tro. Till de unga kvinnorna sa han: ”Ni är i bokstavlig mening döttrar till den Allsmäktige. Ni har obegränsade möjligheter. Om ni tar kontroll över era liv är framtiden fylld med möjligheter och med glädje. Ni har inte råd att slösa bort era talanger eller er tid. Stora möjligheter väntar er.”2 Till de vuxna kvinnorna sa han: ”Världen behöver kvinnors inflytande och deras kärlek, deras tröst och deras styrka. Vår kärva miljö behöver deras uppmuntrande röster, den skönhet som naturligt tycks finnas i deras natur, kärlekens ande som är deras arv.”3

På generalkonferensen efter bortgången av president Hinckleys älskade maka Marjorie, avslutade han ett av sina tal med följande kärleksfulla ord av tacksamhet: ”Så tacksam jag är, så tacksamma vi alla måste vara, för kvinnorna i vårt liv. Må Gud välsigna dem. Må hans stora kärlek falla över dem som himlens dagg och kröna dem med lyster och skönhet, nåd och tro.”4

Bild
mor, döttrar

”Var och en av er är en Guds dotter. Tänk på hela den förunderliga innebörden av detta ytterst viktiga faktum.”

Gordon B. Hinckleys lärdomar

1

Kvinnan har en hög och helig plats i Guds eviga plan.

Var och en av er är en Guds dotter. Tänk på hela den förunderliga innebörden av detta ytterst viktiga faktum. …

Jag påminner er om ord som sas av profeten Joseph Smith till kvinnorna i Hjälpföreningen i april 1842. Han sa: ”Om ni lever upp till era privilegier, kan änglarna inte hindras från att vara i ert sällskap” [Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 449]. Vilka enorma inneboende möjligheter ni har.5

Ni är mycket värdefulla, var och en av er. … Ni intar en hög och helig plats i Guds, vår himmelske Faders, heliga plan. Ni är hans döttrar. Ni är dyrbara för honom, älskade av honom och mycket betydelsefulla för honom. Hans stora avsikter kan inte uppfyllas utan er.6

Låt mig först säga till er systrar att ni kommer inte på andra plats i vår himmelske Faders plan för sina barns eviga lycka och välbefinnande. Ni är en oumbärlig del av den planen. Utan er kunde planen inte fungera. Utan er skulle hela projektet vara omintetgjort.7

Ni har fått som er födslorätt något vackert, heligt och gudomligt. Glöm aldrig detta. Er evige Fader är universums store Mästare. Han regerar över allt, men han lyssnar också på era böner som hans döttrar och hör er när ni talar med honom. Han besvarar era böner. Han lämnar er inte ensamma.8

2

Herrens råd till Emma Smith gäller oss alla.

Det tjugofemte kapitlet i Läran och förbunden … är en uppenbarelse som gavs genom profeten Joseph Smith till hans hustru Emma. … Herren sa till Emma, och till var och en av oss:

”En uppenbarelse ger jag dig rörande min vilja, och om du är trofast och vandrar på dygdens stigar inför mig skall jag bevara ditt liv, och du skall få en arvedel i Sion” [L&F 25:2; se även vers 16]. …

Var och en av oss har i högsta grad nyckeln till den Allsmäktiges välsignelser över oss. Om vi vill ha en välsignelse, måste vi betala priset. En del av detta pris är att vara trofasta. Trofasta mot vad? Trofasta mot oss själva, mot det allra bästa inom oss. Ingen kvinna har råd att förringa sig själv eller nedvärdera sina möjligheter eller förmågor. Varje kvinna borde vara trogen de stora, gudomliga egenskaper som finns inom henne. Var trofast mot evangeliet. Var trofast mot kyrkan. Vi har runt omkring oss människor som försöker underminera kyrkan och söker efter svagheter hos de första ledarna. De försöker finna fel på kyrkans program och talar kritiskt om den. Jag lämnar mitt vittnesbörd till er, att detta är Guds verk, och att de som talar emot det talar emot Gud.

Var trofast mot honom. Han är den sanna källan till din styrka. Han är din Fader i himlen. Han lever. Han hör och besvarar böner. Var trofast mot Gud.

Herren fortsatte att tala till Emma: ”Om du … vandrar på dygdens stigar.”

Jag tror att varje kvinna … förstår innebörden i detta. Jag anser att dessa ord gavs till Emma Smith, och följaktligen åt oss alla, som ett villkor som måste iakttas, om vi ska få en arvedel i Guds rike. Brist på dygd är totalt oförenligt med lydnad mot Guds befallningar. Det finns inget vackrare än dygd. Det finns ingen annan styrka som överträffar dygdens styrka. Det finns ingen ädlare egenskap än dygden. Det är den mest tilltalande av alla egenskaper och den allra vackraste klädedräkten. …

Emma kallades en ”utvald kvinna” [L&F 25:3]. Detta innebär att hon var ett utvalt redskap för Herren. (Se Moro. 7:31.) Var och en av er är en utvald kvinna. Ni har kommit ut ur världen för att ta del av Jesu Kristi återställda evangelium. Ni har gjort er utvalda; och om ni lever värdigt, kommer Herren att ära er och förhärliga er i detta. …

Emma skulle ordineras9 under Josephs händer ”till att förklara skrifterna och till att förmana kyrkan alltefter som det skall givas dig genom min Ande” [L&F 25:7].

Hon skulle vara en lärare. Hon skulle undervisa om rättfärdighet och sanning, för Herren sa om denna hennes kallelse: ”Du skall ta emot den Helige Anden, och din tid skall ägnas åt att skriva och till att lära mycket” [L&F 25:8].

Hon skulle studera evangeliet. Hon skulle också studera världen som hon levde i. Det framgick av senare uppenbarelser, som gäller oss alla. Hon skulle ägna tiden åt att ”lära mycket”. Hon skulle skriva och ge uttryck för sina tankar.

Får jag föreslå för er, dagens kvinnor, som är gamla eller unga, att ni skriver, att ni för dagbok, att ni uttrycker era tankar i skrift. Skrivning är en utmärkt övning. Det är utomordentligt bildande. Det hjälper er på olika sätt, och ni blir till välsignelse för många. …

Enligt uppenbarelsens ord skulle Emma ”förklara skrifterna och … förmana kyrkan alltefter som det skall givas dig genom min Ande”.

Detta är en enastående uppgift för henne och alla kvinnorna i denna kyrka. De måste lära sig saker, förbereda sig, organisera tankarna, förklara skrifterna och förmana till goda gärningar enligt den Helige Andens ledning.

Herren fortsatte: ”Sannerligen säger jag dig att du skall lägga åt sidan det som hör världen till och söka det som hör till en bättre värld” [L&F 25:10].

Enligt min mening sa han inte till Emma, att hon inte skulle bry sig om bostad, mat på bordet och kläder. Han sa till henne, att hon inte skulle överdriva dessa omsorger, som många av oss har en benägenhet att göra. Han förklarade att hon borde ägna tankarna åt de högre tingen i livet, åt rättfärdighet och godhet, åt barmhärtighet och kärlek till andra, åt det som hör evigheten till. …

Herren sa därefter: ”Lyft därför upp ditt hjärta och gläd dig och håll fast vid de förbund som du har slutit” [L&F 25:13].

Jag tror att han säger till var och en av oss: Var lycklig. Evangeliet är glädje. Det ger oss orsak till lycka. Naturligtvis kommer stunder av sorg. Naturligtvis får vi uppleva bekymmer och oro. Vi bekymrar oss alla. Men Herren har sagt åt oss att upplyfta våra hjärtan och glädjas.10

Bild
kvinna, mor, mormor i Thailand

”Gud välsigne er, mödrar! … Ni kommer att vara där, ni måste vara där, som kraften till en ny generation.”

3

Mödrar har en helig kallelse att fostra sina barn i rättfärdighet och sanning.

Den sanna styrkan i varje nation, samhälle eller familj ligger i de karaktärsegenskaper som barn till största delen har förvärvat genom mödrars lågmälda, enkla och vardagliga sätt.11

Det är hemmet som ger utbildningsunderlag för nya generationer. Jag hoppas att ni mödrar när allt kommer omkring inser att ni inte har någon mer krävande uppgift, eller någon uppgift som ger större belöningar, än att fostra era barn i en atmosfär av trygghet, frid, gemenskap, kärlek, och motivation att tillväxa och göra ett gott arbete.12

Jag påminner er mödrar överallt om heligheten i ert kall. Ingen annan kan likvärdigt fylla er plats. Inget ansvar är större, ingen skyldighet mer bindande än den att ni fostrar i kärlek och frid och redbarhet dem som ni satt till världen.13

Fostra era barn i ljus och sanning. Lär dem att be medan de är unga. Läs för dem ur skrifterna även om de kanske inte förstår allt ni läser. Lär dem att betala tionde och offergåva på de allra första pengar de får. Låt detta bli en vana i deras liv. Lär era söner att hedra kvinnlighet. Lär era döttrar att leva dygdigt. Ta på er ansvar i kyrkan och lita på att Herren ger er förmåga att klara av varje kallelse ni får. Ert exempel skapar ett mönster för era barn.14

Gud välsigne er, mödrar! När alla männens segrar och förluster är sammanräknade, när röken från livets strider börjar lägga sig, när allt vi arbetar så hårt för i denna erövringarnas värld dunstar bort inför våra ögon, kommer ni att vara där, måste ni vara där, som kraften till en ny generation, i människosläktets ständigt framåtgående rörelse. Dess kvalitet beror på er.15

4

Kvinnor har ett viktigt ansvar i frälsningsarbetet.

Det finns styrka och stor kapacitet hos kvinnorna i denna kyrka. Där finns ledarskap och direktiv, en anda av självständighet, och likväl stor tillfredsställelse över att vara en del av detta Herrens rike, och över att arbeta hand i hand med [bärare] av prästadömet för att föra det framåt.16

Gud har gett kvinnorna i denna kyrka ett arbete att utföra i byggandet av hans rike. Detta gäller alla aspekter av vårt stora trefaldiga ansvar – vilket är, först och främst, att undervisa om evangeliet för världen, för det andra att stärka tron och frambringa glädje hos kyrkans medlemmar och för det tredje att genomföra det stora verket med frälsning för de döda.17

Kvinnorna i kyrkan samarbetar med bröderna i att föra Herrens mäktiga verk framåt. … Kvinnor har stora ansvar och de kommer att hållas ansvariga för uppfyllelsen av dessa ansvar. De leder sina egna organisationer, och dessa organisationer är starka, livskraftiga och betydelsefulla krafter som kämpar för det goda i världen. Deras roll står i nära relation till prästadömet, och tillsammans strävar de mot att uppbygga Guds rike på jorden. Vi hedrar och respekterar er för er duglighet. Vi förväntar ledarskap, styrka och imponerande resultat genom er förvaltning av de organisationer vilka ni ansvarar för. Vi uppehåller och stöder er såsom Guds döttrar, vilka arbetar i ett mäktigt kompanjonskap för att bistå honom med att åstadkomma odödlighet och evigt liv för alla Guds söner och döttrar.18

Bild
unga kvinnor framför templet

”Jag … vill inbjuda er kvinnor, var ni än är, att höja er till den stora potential som finns inom er.”

5

Hjälpföreningen är en källa till ovärderliga välsignelser.

Kvinnor i Hjälpföreningen är bokstavligt talat evigt omslutna av vår Herres armar. Enligt min uppfattning är detta den förnämsta kvinnoorganisationen i hela världen. Den har skapats av Gud. Joseph Smith talade och handlade som profet när han år 1842 organiserade Hjälpföreningen.19

Det är så oerhört viktigt att kyrkans kvinnor står starka och orubbliga för det som är rätt och tillbörligt enligt Herrens plan. Jag är övertygad om att det inte finns någon annan organisation som går upp emot Hjälpföreningen i denna kyrka. … Om de står eniga och talar med en stämma, blir deras styrka omätlig.20

Jag var närvarande på en stavskonferens där en ung kvinna, president för Hjälpföreningen i en församling för ensamstående vuxna, talade om tjänande och de stora möjligheter som gavs de unga kvinnorna i hennes församling. Ni har allt det här. Ni har er egen organisation. Ni har kapabla ledare till att ge er råd. Ni har kvinnor som når ut till er för att ge hjälp i bekymmersamma och svåra tider.21

Vem kan mäta det förunderliga inflytandet på miljontals kvinnor vars kunskap har utökats, vars vision har vidgats, vars liv har fått ett större innehåll och vars förståelse av det som hör Gud till har berikats av de otaliga lektioner som effektivt lärts ut på Hjälpföreningens möten?

Vem kan mäta den glädje som kommit in i dessa kvinnors liv då de har kommit samman och umgåtts i församlingens eller grenens atmosfär och berikat varandras liv genom ett kamratskap som har varit ljuvligt och högt uppskattat?

Vem, ens i sin vildaste fantasi, kan föreställa sig de otaliga handlingar av godhet som har utförts, den mat som har lagts ut på tomma bord, den tro som har närts under desperata timmar av sjukdom, de sår som har förbundits, den smärta som har lindrats av kärleksfulla händer och lågmälda och trosvissa ord, den tröst som har förmedlats under tider av död och påföljande ensamhet? …

Ingen kan möjligtvis beräkna de otaliga projekt som åtagits och fullgjorts av lokala hjälpföreningar. Ingen kan möjligtvis beräkna allt det goda som kommit kvinnor till del som tillhör dessa organisationer och dem som de har välsignat genom sina goda gärningar. …

Må Gud välsigna Hjälpföreningen i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Må kärlekens anda, som motiverat dess medlemmar … fortsätta tillväxa och förnimmas över hela världen. Må deras goda gärningar vidröra otaliga människors liv varhelst de utförs. Och må ljus och förståelse, lärande och kunskap, och evig sanning pryda otaliga framtida generationer av kvinnor, i alla jordens nationer, tack vare denna enastående och gudomligt upprättade institution.22

6

Höj er upp till den gudomliga förmågan som finns inom er.

Ni är en stor mängd kvinnor inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. … Ingen kan föreställa sig vilken fantastisk, positiv kraft ni kan bli. … Jag uppmanar er att stå rakryggade och med styrka försvara de ädla dygder som har utgjort stommen i våra sociala framsteg. När ni är eniga är er kraft gränslös. Ni kan åstadkomma allt ni vill åstadkomma. O, så enormt väl ni behövs i en värld där normerna faller sönder och där motståndaren tycks ha så stor makt.23

Jag vill inbjuda er kvinnor, var ni än är, att höja er till den stora potential som finns inom er. Jag ber er inte att sträcka er högre än ni har förmåga till. Jag hoppas ni inte plågar er själva med tankar på misslyckande. Jag hoppas ni inte försöker sätta mål som vida överstiger er förmåga att nå dem. Jag hoppas att ni helt enkelt gör det ni kan göra så väl ni kan. Om ni gör det kommer ni att få se underverk ske.24

Låt mig … få uttrycka min tacksamhet till er trofasta sista dagars heliga kvinnor, som nu räknas i miljoner och som finns över hela jorden. Ert goda inflytande är stort. Er förmåga och hängivenhet är förunderlig. Er tro och kärlek till Herren, hans verk och hans söner och döttrar är oerhörd. Fortsätt att leva enligt evangeliet. Förhärliga det inför alla era vänner. Era goda gärningar väger tyngre än de ord ni kan uttala. Vandra i dygd och sanning, i tro och trofasthet. Ni ingår i en evig plan som skapades av Gud, vår evige Fader. Varje dag är en del av den evigheten.

Jag vet att många av er bär på mycket tunga bördor. Må era vänner i kyrkan, era bröder och systrar, hjälpa er med de bördorna. Må era böner uppstiga till honom som är allsmäktig, som älskar er och som kan sätta krafter och omständigheter i rörelse som kan hjälpa er. Detta är ett undrens verk. Ni vet det, och jag vet det. Det är lätt för mig att säga till er att ni inte ska bli missmodiga, men jag säger det i alla fall, och jag uppmuntrar er att gå framåt i tro.25

Förunderlig är kraften hos trons kvinnor. Den har visat sig gång på gång i kyrkans historia. Den finns ibland oss idag. Jag tror att det är en del av det gudomliga inom er.

Systrar, höj er upp till denna gudomliga förmåga. Samtidigt gör ni världen till en bättre plats för er själva och för alla som kommer efter er.26

Gud vare tack för de underbara kvinnorna i den här kyrkan. Må han ingjuta i era hjärtan en känsla av stolthet över era förmågor och en övertygelse om sanningen som ska verka som ett skeppsroder för att leda er tryggt genom alla stormar.27

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • Vad lär president Hinckley oss om vår himmelske Faders känslor för sina döttrar? (Se avsnitt 1.) Varför är det viktigt för oss att förstå ”den höga och heliga plats” som kvinnor har i Guds eviga plan?

  • Vilka delar av Herrens råd till Emma Smith är till särskild hjälp för dig? (Se avsnitt 2.) Vad kan vi lära oss i avsnitt 2 om att vara trofasta? Vad kan vi lära oss om att vara en ”utvald kvinna”? Vad kan vi lära oss om hur vi ska tillämpa skrifterna på oss själva?

  • Vilka intryck får du när du läser president Hinckleys råd till mödrar? (Se avsnitt 3.) Hur har du välsignats av en mors inflytande? För föräldrar, varför är ”ingen skyldighet mer bindande” än att fostra barn med ”kärlek och frid och redbarhet?

  • Vilka exempel har du sett på ”styrka och stor kapacitet” hos kyrkans kvinnor? (Se avsnitt 4.) Hur kan kvinnor hjälpa till med att ”åstadkomma odödlighet och evigt liv för Guds söner och döttrar”? Varför är det viktigt att män och kvinnor arbetar tillsammans för att föra Herrens verk framåt? Vilka exempel har du sett på det?

  • Gå igenom välsignelserna som kommer från Hjälpföreningen enligt president Hinckleys beskrivning i avsnitt 5. Hur har du välsignats av det arbete som Hjälpföreningens systrar utför, däribland de som tjänar i Unga kvinnor och Primär? Hur kan du stärka Hjälpföreningen i din församling? Hur kan Hjälpföreningens systrar utöka sitt goda inflytande?

  • Fundera på president Hinckleys uppmuntran att ”höja dig till den stora potentialen inom dig” (avsnitt 6). Hur kan vi få en bättre vision av det som Gud ser som vår potential? Vad kan vi göra för att nå den potentialen? När har du sett den ”förunderlig[a] … kraften hos trons kvinnor”?

Skriftställen som hör till detta ämne

Ords. 31:10–31; Luk. 10:38–42; Apg. 9:36–40; Rom. 16:1–2; 2 Tim. 1:1–5; Alma 56:41–48

Undervisningstips

”När du förbereder dig för att hålla en lektion, så be om att Anden ska hjälpa dig att veta när du ska delge känslor som är ytterst heliga för dig. Du kan bli manad att bära vittne flera gånger under en lektion, inte bara vid slutet av den.(Undervisning: Den högsta kallelsen [2000], s. 44).

Slutnoter

  1. I Glimpses into the Life and Heart of Marjorie Pay Hinckley, red. Virginia H. Pearce (1999), s. 194–195.

  2. ”Pryd alltid dina tankar med dygd”, Liahona, maj 2007, s. 115.

  3. Discourses of President Gordon B. Hinckley, band 2: 2000–2004 (2005), s. 509–510.

  4. ”Kvinnorna i vårt liv”, Liahona, nov. 2004, s. 85.

  5. ”Håll stånd mot världens bedrägerier”, Nordstjärnan, jan. 1996, s.98.

  6. ”Guds döttrar”, Nordstjärnan, jan. 1992, s. 115.

  7. ”Kvinnorna i kyrkan”, Nordstjärnan, jan. 1997, s. 64.

  8. ”Håll dig på den rätta vägen”, Liahona, maj 2004, s. 112.

  9. President Hinckley använder ordet ordinerad på samma sätt som det används i Läran och förbunden 25:7, som han delvis citerar i den här meningen. I den engelska utgivningen av skrifterna, står det i fotnoten till ordet ordinerad i den här versen: ”eller avskild”. Under återställelsens tidiga dagar, användes ordinerad och avskild ofta omväxlande; ordinerad avsåg inte alltid ordination till ett prästadömsämbete (se till exempel, L&F 63:45).

  10. Se ”Om du är trofast”, Nordstjärnan, rapport från den 154:e halvårskonferensen för Jesu Kristi Kyrka av Sista dagars heliga, s. 68–70.

  11. Motherhood: A Heritage of Faith (broschyr, 1995), s. 6.

  12. ”Håll stånd mot världens bedrägerier”, s. 99.

  13. ”Vänj den unge vid den väg han bör vandra”, Nordstjärnan, jan. 1994, s. 57.

  14. ”Håll stånd mot världens bedrägerier”, s. 99.

  15. Motherhood: A Heritage of Faith, s. 13.

  16. ”Kvinnorna i kyrkan”, s. 64.

  17. ”Live Up to Your Inheritance,” Ensign, nov. 1983, s. 84.

  18. Se ”Om du är trofast”, s. 68

  19. ”I hans kärleks armar”, Liahona, nov. 2006, s. 115.

  20. Se ”Stå starka och orubbliga”, Världsomfattande ledarutbildningsmöte, 10 jan. 2004, s. 20.

  21. ”The BYU Experience” (andaktsmöte vid Brigham Young–universitetet, 4 nov. 1997), s. 2, speeches.byu.edu.

  22. ”Ambitious to Do Good”, Ensign, mar. 1992, s. 4–6.

  23. Se ”Er största utmaning, mödrar”, Liahona, jan. 2001, s. 113.

  24. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), s. 696.

  25. ”Guds döttrar”, s.119

  26. ”Nå fram till det gudomliga inom er”, Nordstjärnan, jan. 1990, s. 90.

  27. ”Live Up to Your Inheritance”, s. 84.