Kyrkans presidenters lärdomar
KAPITEL 3 Utveckla ett glatt sinnelag och en optimistisk anda


KAPITEL 3

Utveckla ett glatt sinnelag och en optimistisk anda

”Tro. Var glad. Bli inte missmodig. Allt kommer att ordna sig.”

Ur Gordon B. Hinckleys liv

President Gordon B. Hinckleys mor, Ada Bitner Hinckley, sa ofta att ”en glad inställning och ett leende ansikte kan hjälpa oss övervinna nästan vilka motgångar som helst och att varje person är ansvarig för sin egen lycka”.1 Hans far, Bryant S. Hinckley, hade också en ”medfödd positiv inställning”.2 President Hinckley mindes: ”När jag var ung och benägen att tala kritiskt … brukade min far säga: ’Pessimister bidrar inte med någonting, skeptiker skapar ingenting, tvivlare uppnår ingenting.’”3 Den unge Gordon Hinckley lärde sig genom sina föräldrars råd och föredöme att bemöta livet med optimism och tro.

Äldste Hinckley arbetade hårt som missionär i England på att följa sina föräldrars råd. Han och hans kamrater skakade hand med varandra varje morgon och sa till varandra: ”Livet är gott.”4 Nästan 70 år senare föreslog han en grupp missionärer i Filippinerna att göra samma sak. ”Igår var en stor dag i mitt liv”, sa han till dem. ”Varje dag är en stor dag i mitt liv. Jag hoppas att varje dag är en stor dag i era liv – för er alla. Jag hoppas att ni gör er i ordning på morgonen och skakar hand med er kamrat och säger: ’Broder (Syster), livet är gott. Nu ger vi oss ut och har en bra dag.’ Och när ni kommer tillbaka på kvällen hoppas jag ni kan säga till varandra: ’Det har varit en bra dag. Vi hade trevligt. Vi hjälpte någon idag längs vägen. … Vi ska träffa dem igen och be och hoppas att de blir medlemmar i kyrkan.’ Varje dag borde vara en bra dag i missionsfältet.”5

Det här rådet representerade president Hinckleys syn på livet. President Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum berättade följande om president Hinckley och hans hustru Marjorie: ”De ödslar ingen tid på att fundera över det förflutna eller oroa sig för framtiden. Och de envisas trots motstånd.”6 Äldste Jeffrey R. Holland, också i de tolv apostlarnas kvorum, kommenterade: ”’Det ordnar sig’ skulle mycket väl kunna vara president Hinckleys mest upprepade försäkran till familj, vänner och bekanta. ’Försök igen’, kommer han att säga. Tro. Var glad. Bli inte missmodig. ”Allt kommer att ordna sig.’”7

Bild
President Hinckley med ungdomar

”Vi har all anledning att vara optimistiska.”

Gordon B. Hinckleys lärdomar

1

Även när många människor är negativa och pessimistiska, kan vi utveckla en anda av glädje och optimism.

Pessimismens svåra sjukdom råder i vårt land. Det har nästan blivit en endemisk sjukdom. Ständigt matas vi med en ihållande och sur diet av karaktärsmord, felfinnande och ont förtal av varandra. …

Jag vädjar till oss alla att vi slutar upp med att leta efter stormar och istället njuter mer till fullo av solskenet. Jag föreslår att vi inriktar oss på det positiva i livet. Jag ber att vi tittar lite noggrannare efter det som är gott, att vi håller inne med oförskämdheter och sarkasm, att vi är mer generösa med komplimanger och ger beröm för dygd och ansträngningar.

Jag ber inte att all kritik tystas ner. Tillväxt sker genom tillrättavisning. Styrka kommer genom omvändelse. Klok är den man eller kvinna som ändrar kurs när andra pekar ut misstag som begåtts. Jag föreslår inte att all vår konversation är söt som honung. Intelligenta uttryck som är uppriktiga och ärliga är en färdighet att söka efter och utveckla. Det jag föreslår och ber är att vi ska vända oss bort från den negativism som genomsyrar vårt samhälle och istället inrikta oss på det anmärkningsvärt goda som finns i landet vi bor i, att vi talar om varandras goda egenskaper mer än vi talar om varandras fel och brister, att optimism ersätter pessimism. Låt vår rädsla ersättas av vår tro.8

Vi har all anledning att vara optimistiska i den här världen. Visst utspelar sig tragedier runt omkring. Och det finns problem överallt. Men … man kan inte bygga något, och gör det inte heller, på pessimism eller cynism. Har du en optimistisk syn och arbetar med tro, så händer saker och ting.9

Förtvivla inte. Ge inte upp. Försök upptäcka solljuset genom molnen. Möjligheter öppnas för dig så småningom. Låt inte domedagsprofeterna äventyra dessa utvägar.10

Utveckla en glad inställning. Utveckla en optimistisk anda. Vandra i tro och gläds åt naturens skönhet, åt godheten hos dem ni älskar, åt vittnesbördet ni bär i ert hjärta om det som är gudomligt.11

Herrens plan är en plan för lycka. Vägen blir lättare, bekymren färre, sammanstötningarna mindre svåra om vi utvecklar ett glatt sinnelag.12

2

Istället för att ständigt tänka på våra problem, kan vi låta tacksamhetens anda vägleda och välsigna oss.

Hur utomordentligt stort har vi inte välsignats! Så tacksamma vi borde vara! … Utveckla tacksamhet för välsignelsen att få leva och för de underbara gåvor och förmåner var och en av oss åtnjuter. Herren har sagt att de ödmjuka ska ärva jorden. (Se Matt. 5:5.) Jag kan inte undgå tolkningen att ödmjukhet innehåller tacksamhet istället för självgodhet, att man erkänner en större kraft utöver en själv, att man erkänner Gud och tar emot hans bud. Detta är början på vishet. Vandra i tacksamhet inför honom som ger oss livet och alla goda gåvor.13

Det har aldrig funnits en bättre tid i världens historia att leva på jorden än den tid vi lever i. Hur tacksamma borde vi inte alla vara över att kunna leva i denna underbara tid med alla de enastående välsignelser vi har fått.14

När jag tänker på de underverk som har skett under min livstid, fler än under hela resten av mänsklighetens historia, hyser jag djup vördnad och tacksamhet. Jag tänker på bilar och flygplan, på datorer, faxmaskiner, e-post och internet. Det är allt så mirakulöst och underbart. Jag tänker på väldiga framsteg inom medicin och hälsovård. … Och förutom allt detta har återställelsen av Jesu Kristi rena evangelium ägt rum. Du och jag är en del av det mirakulösa och förunderliga i detta stora verk och rike som sveper över jorden och välsignar människors liv överallt där det går fram. Så djupt tacksam jag känner mig.15

Vi lever i tidernas fullhet. Lägg märke till det uttrycket. Lägg märke till ordet fullhet. Det avser allt det goda som har samlats ihop från det förgångna och återställts till jorden i denna sista tidsutdelning.

Mitt hjärta … är fyllt med tacksamhet mot Gud den Allsmäktige. Genom att i gåva ge oss sin Son, som är den här världens Gud, har vi välsignats på ett så magnifikt sätt. I mitt hjärta ljuder orden i vår psalm: ”Räkna Guds gåvor, nämn dem en och en. Räkna då Guds gåvor … se, vad Gud dig givit än” (Psalmer, nr. 167).16

Med tacksamhet i hjärtat låt oss inte uppehålla oss vid de få problem vi har. Låt oss istället räkna våra välsignelser och i en anda av tacksamhet, motiverade av en stor tro, gå framåt för att bygga Guds rike på jorden.17

Låt tacksägelsens anda vägleda och välsigna era dagar och nätter. Arbeta på det. Ni kommer att finna att det ger underbara resultat.18

3

Jesu Kristi evangelium ger oss skäl att glädjas.

Herren sa: ”Lyft därför upp ditt hjärta och gläd dig och håll fast vid de förbund som du har slutit” [L&F 25:13]. Jag tror att han säger till var och en av oss: Var lycklig. Evangeliet är glädje. Det ger oss orsak till lycka.19

Glöm aldrig vem du är. … Du är verkligen ett Guds barn. … Han är din evige Fader. Han älskar dig. … Han vill att hans söner och döttrar ska vara lyckliga. Synd har aldrig inneburit lycka. Överträdelser har aldrig inneburit lycka. Olydnad har aldrig inneburit lycka. Vägen till lycka finns i vår himmelske Faders plan och i att lyda befallningarna från hans älskade Son, Herren Jesus Kristus.20

Oavsett hur ni handlat tidigare, ger jag er en uppfordran … att rätta era liv efter evangeliets lärdomar, att se på denna kyrka med kärlek och respekt och uppskattning som grundval för er tro, att leva ert liv som ett exempel på vad Jesu Kristi evangelium åstadkommer i att göra en människa lycklig.21

Bild
paret Hinckley med små barn

Låt det finnas mycket glädje och skratt i era liv. Livet ska njutas, inte bara uthärdas.

Omvändelse är en av de första principerna i evangeliet. Förlåtelse är ett kännetecken på gudomlighet. Det finns hopp för er. Era liv ligger framför er och de kan fyllas av lycka, även om de tidigare fläckats av synd. Detta är ett verk som frälser och som hjälper människorna med deras problem. Detta är evangeliets syfte.22

Jag träffar så många människor som ständigt klagar över bördan i sina ansvar. Naturligtvis är trycket stort. Det finns så mycket, ibland för mycket, att göra. Så finns det ekonomiska bördor som ökar trycket, och med allt detta har vi en tendens att klaga, ofta hemma, ofta offentligt. Vänd på era tankar. Evangeliet är glada nyheter. Människorna är till för att ha glädje [se 2 Ne. 2:25]. Var glada! Låt glädjen lysa i era ansikten och tala genom era vittnesbörd. Ni kan förvänta er problem. Ibland kan tragedier hända. Men genom allt detta lyser Herrens vädjan:

”Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila.

Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar.

Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.” (Matt. 11:28–30).

Jag tycker om dessa ord från Jenkins Lloyd Jones, som jag klippte ut ur en kolumn i Deseret News för några år sedan. Jag låter er få höra dem nu. … Han sa:

”Den som tror att sällhet hör till det normala kommer att slösa bort mycket tid på att springa runt och skrika att han blivit bestulen.

De flesta puttarna går inte i. De flesta biffarna är sega. De flesta barn växer upp och blir som folk i allmänhet. De flesta framgångsrika äktenskap kräver en hög grad av ömsesidig tolerans. De flesta arbeten är allt annat än roliga. …

Livet är som en gammaldags tågresa – förseningar, sidospår, rök, damm, aska och skakningar med några enstaka avbrott för vackra utsikter och nervkittlande spurter.

Konsten är att tacka Herren för att ni får åka med.” (Deseret News, 12 juni 1973.)

Jag upprepar, mina bröder och systrar, konsten är att tacka Herren för att ni får åka med, och är det inte egentligen en underbar resa? Njut av den! Skratta åt den! Sjung om den! Kom ihåg orden från författaren till Ordspråksboken:

”Glatt hjärta ger god läkedom, brutet mod suger märgen ur benen.” (Ords. 17:22.)23

Låt det finnas något av ett ljusets skimmer över era liv. Låt där finnas nöje och glädje, sinne för humor, förmågan att skratta ibland åt sådant som är roligt.24

Låt det finnas mycket glädje och skratt i era liv. Livet ska njutas, inte bara uthärdas.25

4

Evangeliet är ett budskap om triumf som ska tas emot med entusiasm, tillgivenhet och optimism.

Jag står här idag och är optimistisk när det gäller Herrens verk. Jag kan inte tänka mig att Gud har grundlagt sitt verk på jorden och sedan låter det misslyckas. Jag kan inte tro på att det blir svagare. Jag vet att det blir allt starkare. … Jag har en enkel och högtidlig tro på att det rätta kommer att triumfera och att sanningen ska segra.26

Berättelsen om Kaleb och Josua och de andra israeliska spejarna har alltid fascinerat mig. Mose förde Israels barn ut i öknen. Andra året av deras vandring utvalde han en representant från var och en av de tolv stammarna som skulle undersöka Kanaans land och komma tillbaka med en rapport om landets resurser och dess folk. Kaleb representerade Juda stam, Josua Efraims stam. De tolv gick in i Kanaans land. De fann landet mycket fruktbart. De var borta i 40 dagar. De tog med sig en klase druvor tillbaka som bevis på att landet var fruktbart (se4 Mos. 13:20.)

De kom och ställde sig framför Mose och Aron och hela församlingen av Israels barn, och de berättade om Kanaan: ”Det flödar verkligen av mjölk och honung, och här är frukt därifrån” (vers 27).

Men tio av spejarna hade fallit offer för sina egna tvivel och sin egen fruktan. De gav en negativ rapport om kananéernas antal och storlek. De slutade med att säga: ”de är för starka för oss” (vers 32). De tyckte att de själva var som gräshoppor jämfört med jättarna som de sett i landet. De var offer för sin egen fruktan.

Sedan ställde sig Josua och Kaleb framför folket och sa: ”Det land som vi har vandrat igenom och bespejat är ett mycket, mycket gott land.

Om Herren har behag till oss, skall han föra oss in i det landet och ge det åt oss, ett land som flödar av mjölk och honung.

Men var inte upproriska mot Herren och frukta inte för folket i landet, för de skall bli som en munsbit för oss. Deras beskydd har vikit ifrån dem, men Herren är med oss. Frukta inte för dem” (14:7–9).

Men folket var mer villigt att tro på de tio tvivlarna än att tro på Kaleb och Josua.

Det var då som Herren förklarade att Israels barn skulle vandra i öknen i 40 år, tills generationen av dem som vandrade med fruktan och tvivel hade dött ut. Skrifterna berättar att ”dessa män som hade talat illa om landet dog genom en hemsökelse, inför Herrens ansikte.

Av de män som hade gått ut för att bespeja landet överlevde endast Josua … och Kaleb … ” (verser 37–38). De var de enda från den gruppen som överlevde dessa fyrtio års vandring, och som fick lov att komma in i det förlovade landet, som de hade talat positivt om i sin redogörelse.

Vi ser så några omkring oss som är likgiltiga i fråga om framtiden för detta verk, som är apatiska, som talar om begränsningar, som uttrycker rädsla, som använder sin tid till att gräva fram och skriva om det som de anser vara svagheter, men som egentligen inte har någon betydelse. Med tvivel om verkets förflutna har de ingen vision om dess framtid.

Det uttrycktes väl i forna dagar: ”Utan uppenbarelsen går folket vilse” (Ords. 29:18). Det finns ingen plats i detta verk för dem som tror på undergångens och förtvivlans evangelium. Evangeliet är glada nyheter. Det är triumfens budskap. Det är något som ska tas emot med entusiasm.

Herren har aldrig sagt att det inte skulle finnas några problem. Vårt folk har upplevt lidande av varje slag, när de som har motarbetat detta verk har angripit dem. Men tron har funnits där mitt i deras sorg. Detta verk har stadigt gått framåt och har aldrig tagit ett steg bakåt sedan sin begynnelse. …

… Detta är den Allsmäktiges verk. Om vi som enskilda ska gå framåt, beror på oss. Men kyrkan kommer aldrig att sluta gå framåt. …

När Herren tog Mose till sig, sa han till Josua: ”Var stark och frimodig. Var då inte förskräckt eller förfärad, ty Herren, din Gud, är med dig vart än du går” (Jos. 1:9). Detta är hans verk. Glöm aldrig det. Ta emot det med entusiasm och tillgivenhet.27

5

Med kunskapen vi har om att vi alla är Guds barn, kan vi stå lite mer rakryggade, höja oss lite högre och vara lite bättre.

Det finns i vår värld idag en sorglig tendens att nedvärdera varandra. Har ni tänkt på att det inte krävs särskilt mycket intelligens för att säga sådant som sårar andra? Försök motsatsen. Försök ge komplimanger. …

Det finns också i vårt samhälle en sorglig tendens bland många av oss att förringa oss själva. Andra kan tyckas självsäkra, men faktum är att de flesta av oss känner viss underlägsenhet. Det viktiga är att inte ständigt älta detta. … Det viktiga är att göra det bästa av allt vi har.

Slösa inte tid på att tycka synd om dig själv. Förringa inte dig själv. Glöm aldrig att du är ett Guds barn. Du har en gudomlig födslorätt. Något av Guds natur finns inom dig.28

Vi sjunger: ”Jag är Guds lilla barn” (Psalmer, nr. 194). Det här är inte något fantasifoster, något uppdiktat – det är den levande sanningen. Det finns något av gudomlighet hos var och en av oss som behöver utveckling, som behöver komma till ytan, som behöver finna uttryck. Ni fäder och mödrar, lär era barn att de bokstavligen är Guds söner och döttrar. Det finns ingen större sanning i hela världen än den att vi har något gudomligt inom oss.29

Tro på dig själv. Tro på din förmåga att uträtta stora och goda ting. Tro på att inget berg är så högt att du inte kan bestiga det. Tro på att ingen storm rasar så häftigt att du inte kan rida ut den. … Du är ett Guds barn med oändliga förmågor.30

Stå lite rakare, höj er lite högre, var lite bättre. Gör en extra ansträngning. Ni kommer att bli lyckligare. Ni kommer att känna en ny tillfredsställelse, en ny glädje i ert hjärta.31

Naturligtvis kommer det att finnas problem på vägen. Det finns svårigheter som måste övervinnas. Men de varar inte för alltid. [Gud] överger er inte. …

Se till det positiva. Ni ska veta att Herren vakar över er, att han hör era böner och besvarar dem, att han älskar er och kommer att visa er sin kärlek.32

Det finns så mycket vackert, anständigt och skönt att bygga på. Vi har tagit del av Jesu Kristi evangelium. Evangelium betyder ”glatt budskap”. Herrens budskap är ett budskap om hopp och frälsning! Herrens röst är en röst om kommande glädje! Herrens verk är ett stort och förunderligt verk!

I en mörk och svår stund sa Herren till dem som han älskade: ”Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.” (Joh. 14:27.)

Dessa förtröstansfulla ord är en ledstjärna för var och en av oss. Vi kan verkligen sätta vår lit till honom. Han och hans löften kommer aldrig att svika.33

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • Tänk på president Hinckleys råd att ”se lite djupare” efter det som är gott och att ”utveckla en anda av glädje och optimism” (avsnitt 1). Varför behöver vi det rådet idag? Hur kan vi utveckla en glad inställning?

  • President Hinckley sa att ”det ger underbara resultat” när vi låter ”tacksägelsens anda vägleda [oss]” (avsnitt 2). Varför tror du att det ger ”underbara resultat”? Hur välsignas du när du låter dig vägledas av tacksägelsens anda?

  • Vilka tankar får du om jämförelsen av livet med ”en gammaldags tågresa”? (Se avsnitt 3.) Hur påverkar evangeliets ”glada budskap” ditt sätt att ta itu med den resan?

  • Hur tycker du att berättelsen om Kaleb och Josua kan tillämpas på livet? (Se avsnitt 4.) Vilka exempel har du sett på människor som omfattar evangeliet med entusiasm? Om vi känner oss missmodiga, hur kan vi bli optimistiska igen? Vilka upplevelser har ökat din optimism över Herrens verk?

  • Varför tror du att det finns en tendens att förringa oss själva och andra? Hur kan vi övervinna den tendensen? Vad kan vi göra som enskilda och familjer för att hjälpa andra ”stå lite mer rakryggade” och ”höja [sig] lite högre”? (Se avsnitt 5.)

Skriftställen som hör till detta ämne

Joh. 16:33; Fil. 4:13; Mosiah 2:41; Alma 34:38; Eth. 12:4; L&F 19:38–39; 128:19–23

Studiehjälpmedel

”Att tillämpa det du lärt dig för med sig ytterligare och varaktig insikt (se Joh. 7:17)” (Predika mitt evangelium [2004], s. 19). Fundera över hur du kan tillämpa evangeliets lärosatser hemma, på jobbet och i dina ansvar i kyrkan.

Slutnoter

  1. Sheri L. Dew, Go Forward with Faith: The Biography of Gordon B. Hinckley (1996), s. 37.

  2. Sheri L. Dew, Go Forward with Faith, s. 37.

  3. ”Att ständigt söka sanningen”, Nordstjärnan, mar. 1986, s. 9.

  4. Se Sheri L. Dew, Go Forward with Faith, s. 76.

  5. Discourses of President Gordon B. Hinckley, band 1: 1995–1999 (2005), s. 343.

  6. Russell M. Nelson, ”Andlig kapacitet, Nordstjärnan, jan. 1998, s. 15.

  7. Jeffrey R. Holland, ”President Gordon B. Hinckley: Modigt och fast han står”, Nordstjärnan, juni 1995 (specialutgåva), s. 6.

  8. ”The Lord Is at the Helm” (andligt möte vid Brigham Young-universitetet, 6 mars, 1994), s. 3–4, speeches.byu.edu.

  9. Citerad i Jeffrey R. Holland, ”President Gordon B. Hinckley: ”Modigt och fast han står”, s. 5.

  10. ”Att ständigt söka sanningen”, s. 10.

  11. ”Om du är trofast”, Nordstjärnan, mars 1992, s. 7.

  12. ”Vi kan var och en bli en bättre människa”, Liahona, nov. 2002, s. 100.

  13. ”With All Thy Getting Get Understanding”, Ensign, aug. 1988, s. 3–4.

  14. ”The Spirit of Optimism”, New Era, juli 2001, s. 4.

  15. ”Keep the Chain Unbroken” (andligt möte vid Brigham Young–universitetet, 30 nov., 1999), s.1–2, speeches.byu.edu.

  16. ”My Redeemer Lives”, Ensign, feb. 2001, s. 70.

  17. ”The Lord Is at the Helm”, s. 6.

  18. ”En profets råd till och förbön för ungdomar”, Liahona, apr. 2001, s. 34.

  19. ”Om du är trofast”, s. 7.

  20. ”Stå trogna och trofasta”, Nordstjärnan, juli 1996, s. 97.

  21. ”Fasta i tron”, Nordstjärnan, sep. 1996, s. 5.

  22. ”Stå trogna och trofasta”, s. 98.

  23. ”Four Imperatives for Religious Educators” (tal till religionslärare, 15 sep. 1978), s. 4.

  24. ”A Challenging Time—a Wonderful Time” (tal till religionslärare, 7 feb. 2003), s. 4.

  25. ”Stå trogna och trofasta”, s. 98.

  26. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), s. 410. Se även ”Sanningen ska segra”, Liahona, sep. 2006, s. LS2.

  27. ”Håll kursen – bevara tron”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 70–71, 72.

  28. ”Styrk varandra”, Nordstjärnan, juni 1985, s. 1–2.

  29. One Bright Shining Hope: Messages for Women from Gordon B. Hinckley (2006), s. 90–91.

  30. Discourses of President Gordon B. Hinckley, band 2: 2000–2004 (2005), s. 452.

  31. Se ”Sträva mot högre mål”, Liahona, sep. 1999, s. 8.

  32. ”Hur kan jag bli den kvinna som jag drömmer om att bli?” Liahona, juli 2001 s. 115.

  33. ”Att ständigt söka sanningen”, s. 11.