Kyrkans presidenters lärdomar
Kapitel 9: Mormons bok – slutstenen i vår religion


Kapitel 9

Mormons bok – slutstenen i vår religion

”Finns det inte något djupt i vårt hjärta som längtar efter att komma närmare Gud? … I så fall kommer Mormons bok att hjälpa oss mer än någon annan bok.”

Ur Ezra Taft Bensons liv

Den 5 januari 1986 presiderade president Ezra Taft Benson över en stavskonferens i Annandale i Virginia – hans första stavskonferens som kyrkans president. De heliga som var med blev ”märkbart rörda” när de lyssnade till hans tal. I sitt tal ”vittnade han om kraften i Mormons bok att förändra liv och leda människor till Kristus”. Han gav dem en ”kraftfull uppmaning [att] studera denna bok av heliga skrifter”.1

Det här var inte ett nytt budskap under president Bensons verksamhet. Som medlem i de tolv apostlarnas kvorum, hade han ofta uppmanat de heliga att studera Mormons bok och följa dess lärdomar.2 Men som kyrkans president kände han sig inspirerad att ytterligare betona detta budskap. Han sade: ”Herren inspirerade sin tjänare Lorenzo Snow att åter betona principen om tionde för att återlösa kyrkan från ekonomisk fångenskap. … Nu, i vår tid, har Herren uppenbarat behovet av att åter framhålla Mormons bok.”3 President Benson vittnade om Mormons bok varhelst han begav sig: under missionärsmöten, stavs- och regionkonferenser, generalkonferenser och möten med generalauktoriteter.4

I sitt första generalkonferenstal som kyrkans president, talade president Benson om en anledning till det här budskapets nödvändighet. ”Om vi inte läser Mormons bok och ger akt på dess lärdomar”, varnade han, ”så har Herren förkunnat i kapitel 84 i Läran och förbunden, att hela kyrkan är under fördömelse: ’Och denna fördömelse vilar över Sions barn, ja, alla’ [L&F 84:56]. Herren fortsatte: ’Och de skall förbli under denna fördömelse tills de omvänder sig och kommer ihåg det nya förbundet, det vill säga Mormons bok och de tidigare befallningar som jag har givit dem, inte bara för att tala om, utan för att handla enligt det som jag har skrivit’ [L&F 84:57].”5

Följande citat, som alla är hämtade ur tal av president Benson som kyrkans president, är ett urval av hans varningar och löften som gäller Mormons bok:

”Vi ska alltså inte bara tala om Mormons bok, utan vi måste också handla efter den. Varför? Herren svarade: ’Så att de kan bära frukt som är värdig deras Faders rike. Annars återstår det att utgjuta ett gissel och en dom över Sions barn’ [L&F 84:58]. Vi har känt denna plåga och dom!

… Mormons bok har inte varit och är inte i centrum för våra personliga studier, vår undervisning i familjen, predikningar och missionsarbete. I detta måste vi omvända oss.”6

”Vi har inte använt Mormons bok som vi borde. Våra hem är inte starka om vi inte använder boken till att föra våra barn till Kristus. Våra familjer kan förföras av världsliga trender och lärdomar om vi inte vet hur vi ska använda denna bok till att avslöja och bekämpa falskhet. … Våra missionärer är inte så effektiva som de borde vara, om de inte [undervisar] med den. De som omvänder sig av sociala, moraliska, kulturella eller pedagogiska skäl, kommer inte att överleva dagens hetta, om deras pålrötter inte når ned till evangeliets fullhet, som Mormons bok innehåller. Våra klasser i kyrkan blir inte fyllda av Anden, om vi inte håller upp boken som en norm och ett standar.”7

”Jag välsignar er med större insikt i Mormons bok. Jag lovar er att ifrån detta ögonblick och allt framgent, om vi dagligen hämtar näring från dess sidor och åtlyder dess föreskrifter, så kommer Gud att utgjuta på vart och ett av Sions barn och kyrkan en välsignelse som hittills inte har skådats – och vi kommer att vädja till Herren att han skall börja borttaga fördömelsen – plågorna och domen. Om detta bär jag högtidligt vittne.”8

”Jag vet inte riktigt varför Gud har bevarat mitt liv så att jag kunnat nå denna ålder, men jag vet detta: Att han nu har uppenbarat för mig att tiden är inne, då det är absolut nödvändigt för oss att på de mest förunderliga sätt föra fram Mormons bok. Ni måste hjälpa till att bära denna börda och få del av denna välsignelse som han givit hela kyrkan, ja, alla Sions barn.

Mose fick aldrig komma till det utlovade landet. Joseph Smith såg aldrig Sion återlösas. Några av oss kanske inte får leva tillräckligt länge för att se den dag då Mormons bok kommer att översvämma jorden och när Herren lyfter bort sin förbannelse. (Se L&F 84:54–58.) Jag tänker emellertid, om Gud vill, använda återstoden av mina dagar åt denna strävan.”9

Bild
Portrait (full figure) of Joseph Smith, Jr. The Prophet is depicted standing on the grounds of the Kirtland Temple. He is holding a copy of the Book of Mormon. The Kirtland Temple is visible in the background. There are clouds in the sky.

Profeten Joseph Smith sade att Mormons bok är ”slutstenen i vår religion”.

Ezra Taft Bensons lärdomar

1

Mormons bok är slutstenen i vår religion.

Hur viktig är Mormons bok? Joseph Smith kallade den ”slutstenen i vår religion”. (History of the Church, 4:461.) ”Tag bort Mormons bok och uppenbarelserna”, sade han, ”och var är vår religion? Vi har ingen.” (History of the Church, 2:52.)10

En slutsten är mittenstenen i en valvbåge. Den håller alla de andra stenarna på plats, och om den tas bort faller valvbågen ihop.

… På samma sätt som valvbågen går sönder om slutstenen tas bort, så står och faller hela kyrkan med sanningen i Mormons bok. Kyrkans fiender förstår detta klart. Det är därför de gör så stora ansträngningar för att försöka vederlägga Mormons bok, för om den kan bringas i vanrykte, faller profeten Joseph Smith med den. Det gör också våra anspråk på prästadömets nycklar, uppenbarelse och att vara den återställda kyrkan. Men på samma sätt, om Mormons bok är sann – och miljoner vittnar nu om att de har ett vittnesbörd från Anden att den verkligen är sann – då måste man acceptera dess anspråk på återställelsen och allt som följer med den.11

Kanske det inte finns någonting som tydligare vittnar om vikten av denna nutida skrift, än vad Herren själv sade om den.

Genom sin egen mun har han burit vittne om att (1) den är sann (L&F 17:6), (2) att den innehåller sanningen och hans ord (L&F 19:26), (3) att den översattes genom kraft från höjden (L&F 20:8), (4) att den innehåller fullheten av Jesu Kristi evangelium (L&F 20:9; 42:12), (5) att den gavs genom inspiration och att den bekräftades genom änglabetjäning (L&F 20:10), (6) att den är ett bevis på att de heliga skrifterna är sanna (L&F 20:11), och (7) att de som mottar den i tro ska erhålla evigt liv (L&F 20:14).12

2

Mormons bok vittnar om Jesus Kristus och för oss närmare Gud.

Mormons boks huvudsakliga uppgift är enligt titelbladet ”att övertyga jude och icke-jude om att Jesus är Kristus, den evige Guden, som uppenbarar sig för alla nationer.”

När den ärlige sanningssökaren i bön begrundar de inspirerade orden i Mormons bok kan han erhålla vittnesbördet att Jesus är Kristus.13

Kommer vi ihåg det nya förbundet, nämligen Mormons bok? I Bibeln har vi det Gamla och det Nya testamentet. Ordet testamente är en översättning av ett grekiskt ord som också kan översättas med förbund. Är detta vad Herren menade när han kallade Mormons bok för ”det nya förbundet”? Den är sannerligen ännu ett testamente eller vittne om Jesus. Detta är en av orsakerna till att vi nyligen tillagt orden ”Ännu ett Jesu Kristi testamente” till Mormons boks titel. …

Mormons bok är slutstenen i vårt vittnesbörd om Jesus Kristus, som själv är hörnstenen till allt vi gör. Den bär vittne om hans verklighet med klarhet och kraft. Till skillnad från Bibeln, som gått genom generationer av översättare, avskrivare och fördärvade religionslärare som gjorde ändringar i texten, kom Mormons bok från skrivare till läsare genom bara en enda inspirerad översättning. Därför är dess vittnesbörd om Mästaren klart, oförfalskat och fullt av kraft. Men den är mer än så. En stor del av den kristna världen förnekar idag Frälsarens gudomlighet. De ifrågasätter hans mirakulösa födelse, hans fullkomliga liv och att hans härliga uppståndelse verkligen ägde rum. Mormons bok talar på ett klart och omisskännligt sätt om sanningen i allt detta. Den ger också den mest fullständiga beskrivningen av läran om försoningen. Denna gudomligt inspirerade bok är verkligen en slutsten som bär vittne för världen att Jesus är Kristus.14

Bild
This is the right side of the painting, "The Bible and the Book of Mormon Testify of Christ" which displays Christ visiting the Nephites in the Americas. Christ is showing the wounds in His hands to the people.

I Mormons bok är vittnesbördet om Jesus Kristus ”klart, oförfalskat och fullt av kraft”.

Profeten Joseph sade: ”Jag talade om för bröderna att Mormons bok är den mest felfria av alla böcker på jorden och vår religions slutsten, och att en människa kommer närmare Gud genom att följa dess lärosatser än genom någon annan bok” [History of the Church, 4:461]. Finns det inte något djupt inne i vårt hjärta som längtar efter att komma närmare Gud, att bli mer lika honom på vår dagliga vandring, att ständigt känna hans närhet? I så fall kommer Mormons bok att hjälpa oss mer än någon annan bok. …

Vår älskade broder, president Marion G. Romney, … som själv är förtrogen med den kraft som finns i denna bok, vittnade om de välsignelser som kommer in i deras liv som studerar och läser Mormons bok. Han sade:

”Jag är säker på att om föräldrar i våra hem läser Mormons bok, i en anda av bön, regelbundet, både själva och tillsammans med sina barn, så kommer andan i denna underbara bok att genomsyra våra hem och alla som bor där. Vördnadens anda ökar liksom den ömsesidiga respekten och hänsynen. Missämjans anda försvinner. Föräldrar undervisar sina barn med större kärlek och visdom. Barnen blir och mer mottagliga för sina föräldrars råd och följer dem mer. Rättfärdigheten tillväxer. Tro, hopp och kärlek – Kristi rena kärlek – flödar då över i våra hem och liv och skänker oss frid, glädje och lycka” (Nordstjärnan, okt. 1980, s. 121).

Dessa löften – mer kärlek och harmoni i hemmet, större respekt mellan förälder och barn, tilltagande andlighet och rättfärdighet – är inte tomma löften, utan precis vad Joseph Smith menade när han sade att Mormons bok hjälper oss att komma närmare Gud.15

3

Mormons bok undervisar om sann lära, vederlägger falska läror och avslöjar fiender till Kristus.

Herren själv förkunnade att Mormons bok innehåller ”fullheten av Jesu Kristi evangelium” (L&F 20:9). Det innebär inte att den innehåller varje undervisning och varje lärdom som blivit uppenbarad. Snarare innebär det att i Mormons bok finner vi fullheten av de lärdomar som behövs för vår frälsning. Och de lärs ut så tydligt och enkelt att även små barn kan lära sig frälsningens och upphöjelsens vägar. Mormons bok erbjuder så mycket som vidgar vår förståelse för frälsningens lärdomar. Utan den är mycket av det som undervisas om i andra skrifter inte alls så tydligt och dyrbart.16

Vad gäller predikandet av evangeliet, innehåller Mormons bok de tydligaste, mest koncisa och fullständiga förklaringarna. Ingen annan uppteckning kan jämföras med den. Vilken annan uppteckning ger er en sådan fullständig förståelse av fallets natur, den fysiska och andliga dödens natur, läran om försoningen, läran om rättvisa och barmhärtighet i samband med försoningen, samt evangeliets principer och förrättningar? Mormons bok innehåller den mest omfattande redogörelsen för dessa grundläggande lärdomar.17

Mormons bok … bekräftar och förtydligar Bibeln. Den tar bort stötestenar och återställer många enkla och dyrbara sanningar. Vi vittnar om att när de används tillsammans, vederlägger Bibeln och Mormons bok falska läror, gör slut på tvister och befäster friden. (Se 2 Nephi 3:12.)18

Vi borde vara bättre förtrogna med Mormons bok än någon annan bok. Vi bör inte endast känna till historien och de trosstärkande berättelserna i boken, utan vi bör också förstå dess lärdomar. Om vi studerar Mormons boks lärdomar rätt kan vi upptäcka felen i många av människors falska teorier och filosofier och finna sanningar så att vi kan bekämpa dem.

Jag har i kyrkan lagt märke till en skillnad i urskillning, insikt, övertygelse och ande mellan dem som är kunniga i och älskar Mormons bok och dem som inte gör det. Den boken är en mycket bra sikt.19

Mormons bok blottställer Kristi fiender. Den vederlägger falska läror och gör slut på tvister. (Se 2 Nephi 3:12.) Den stärker Kristi ödmjuka efterföljare mot onda uppsåt, och djävulens anslag och läror i vår tid. Avfallet som finns i Mormons bok liknar det avfall vi har idag. Gud som har oändlig förkunskap utformade Mormons bok så att vi kan urskilja villfarelser och bekämpa falska politiska, religiösa och filosofiska föreställningar i vår tid.20

4

Läran och förbunden är den sammanbindande länken mellan Mormons bok och det pågående arbetet med återställelsen.

Jag skulle särskilt vilja tala om Mormons bok och Läran och förbunden. Dessa två stora nutida skrifter binds samman som uppenbarelser från Israels Gud i avsikt att insamla och förbereda hans folk inför Herrens andra ankomst. …

Herren sade till profeten Joseph Smith: ”Men detta släktled skall få mitt ord genom dig” (L&F 5:10). Mormons bok och Läran och förbunden är en del av uppfyllelsen av detta löfte. Tillsammans skänker dessa två storslagna skrifter stora välsignelser till den här generationen. …

Var och en av dessa två stora nutida skrifter vittnar kraftfullt och vältaligt om Herren Jesus Kristus. Så gott som varje sida i både Läran och förbunden och Mormons bok undervisar om Mästaren – hans stora kärlek till sina barn och hans försoningsoffer – och lär oss hur vi ska leva så att vi kan återvända till honom och vår himmelske Fader.

Var och en av dessa två stora nutida skrifter innehåller kunskap och kraft som hjälper oss att leva bättre liv i en tid av stor ogudaktighet och ondska. De som noggrant och under bön rannsakar sidorna i dessa böcker finner tröst, råd, vägledning och kraft att förbättra sitt liv.21

Läran och förbunden är den sammanbindande länken mellan Mormons bok och det pågående arbetet med återställelsen genom profeten Joseph Smith och hans efterträdare.

I Läran och förbunden får vi kunskap om tempelarbete, eviga familjer, härlighetsgraderna, kyrkans organisation och många andra stora sanningar som hör samman med återställelsen. …

Mormons bok är ”slutstenen” i vår religion, och Läran och förbunden är översta stenen, med fortsatt uppenbarelse i vår tid. Herren har satt sin godkännande stämpel på både slutstenen och översta stenen.22

Läran och förbunden är en härlig skrift som givits direkt till vår generation. Den innehåller Herrens vilja för oss i de sista dagarna som föregår Kristi andra ankomst. Den innehåller många sanningar och lärdomar som inte uppenbarats helt i andra skrifter. Liksom Mormons bok, stärker den dem som noggrant och andäktigt studerar dess sidor.

Värdesätter vi, som den allra högste Gudens heliga, de ord han har bevarat åt oss till ett så högt pris? Använder vi de här böckerna med nutida uppenbarelser till att välsigna våra liv och motstå den ondes makt? I detta syfte gavs de till oss. Kommer vi inte att bli fördömda inför Herren om vi tar lätt på dem genom att bara låta dem stå och samla damm på våra hyllor?

Mina kära bröder och systrar, jag bär mitt högtidliga vittnesbörd om att dessa böcker innehåller Herrens avsikter och vilja för oss i denna tid av prövningar och vedermödor. Tillsammans med Bibeln vittnar de om Herren och hans verk. Dessa böcker innehåller Herrens röst för oss i dessa sista dagar. Må vi vända oss till dem med hjärtats fulla uppsåt och använda dem på det sätt som Herren vill att de ska användas.23

Förslag till studier och diskussion

Frågor

  • När du läser det president Benson lär om att Mormons bok är slutstenen i vår religion (se avsnitt 1), fundera då över vilken plats den har i ditt liv. Vad kan vi göra för att fokusera mer på Mormons bok i våra ansträngningar att leva efter evangeliet?

  • President Benson sade att Mormons bok vittnar om Jesus Kristus och för oss närmar Gud (se avsnitt 2). Kan du ge exempel på vad du har lärt dig om Frälsaren när du har studerat Mormons bok? Hur har Mormons bok fört dig och din familj närmare Gud?

  • Varför bör vi ”vara bättre förtrogna med Mormons bok än någon annan bok”? Hur har lärdomarna i Mormons bok skyddat dig mot ”djävulens … läror i vår tid”? (Se avsnitt 3.)

  • På vilka sätt samverkar Mormons bok och Läran och förbunden för att stärka oss? (Se avsnitt 4.)

Skriftställen som hör till detta ämne:

Jes. 29:9–18; 1 Nephi 13:35–41; 2 Nephi 25:23, 26; 29:6–9; L&F 1:17–29

Undervisningstips

”De flesta lektionsböcker tillhandahåller frågor för att uppmuntra till samtal. Du kan använda dessa frågor eller förbereda egna. Ställ frågor som uppmuntrar till eftertanke och hjälp dem att själva verkligen begrunda evangeliet.” (Undervisning: Den högsta kallelsen [2000], s. 63).

Slutnoter

  1. Sheri L. Dew, Ezra Taft Benson: A Biography (1987), s. 489.

  2. Se till exempel ”Mormons bok är Guds ord”, Nordstjärnan, maj 1988, s. 2–7; ”Ett nytt vittne om Kristus”, Nordstjärnan, jan 1985, s. 5–6; se även Ezra Taft Benson: A Biography, s. 491–493.

  3. Se ”Ett heligt ansvar”, Nordstjärnan, nr 6 1986, s. 80; se även Kyrkans presidenters lärdomar: Lorenzo Snow (2012), s. 158–161.

  4. Se Ezra Taft Benson: A Biography, s. 495.

  5. Se ”Att rena oss själva”, Nordstjärnan, nr 6 1986, s. 3.

  6. Se ”Att rena oss själva”, s. 3.

  7. Se ”Mormons bok är Guds ord”, Nordstjärnan, maj 1988, s. 6.

  8. Se ”Ett heligt ansvar”, Nordstjärnan, nr 6 1986, s. 80; kursivering borttagen från originalet.

  9. Se ”Låt jorden översvämmas av Mormons bok”, Nordstjärnan, jan. 1989, s. 4.

  10. Se ”Ett nytt vittne om Kristus”, s. 4.

  11. Se ”Mormons bok – slutstenen i vår religion”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 4.

  12. Se ”Mormons bok – slutstenen i vår religion”, s. 3.

  13. ”Come unto Christ”, Ensign, nov. 1987, s. 83.

  14. Se ”Mormons bok – slutstenen i vår religion”, s. 3–4.

  15. Se ”Mormons bok – slutstenen i vår religion”, s. 4–5. President Marion G. Romney verkade som rådgivare i första presidentskapet från juli 1972 till november 1985.

  16. Se ”Mormons bok – slutstenen i vår religion”, s. 4.

  17. The Teachings of Ezra Taft Benson (1988), s. 56.

  18. Se ”Ett nytt vittne om Kristus”, s. 6.

  19. Se ”Jesus Kristus – gåvor och förväntningar”, Nordstjärnan, dec. 1987, s. 3.

  20. Se ”Mormons bok är Guds ord”, Nordstjärnan, maj 1988. s. 3.

  21. ”Gåvan av nutida uppenbarelse”, Ensign, jan. 1987, s. 67–68.

  22. Se ”Mormons bok och Läran och förbunden”, Nordstjärnan, juli 1987, s. 77.

  23. Se ”Gåvan av nutida uppenbarelse”, s. 69.