Seminarier och institut
Lektion 18: Att bereda sig för den slutliga domens dag


Lektion 18

Att bereda sig för den slutliga domens dag

Inledning

Jordelivet är tiden för oss att bereda oss att möta Gud. Mormons bok förklarar vad som händer med våra andar mellan döden och uppståndelsen. Efter att våra andar återställts till våra odödliga kroppar ska vi stå inför Guds domarsäte, och våra gärningar och våra hjärtans begär kommer att avgöra vilken som blir vår eviga belöning.

Bakgrundsmaterial

Lektionsförslag

Alma 34:32–34; 40:6–7, 11–14

Efter döden kommer de rättfärdiga till paradiset och de orättfärdiga kommer till andefängelset

Skriv följande fråga på tavlan före lektionen:

Hur kan människor som inte förstår meningen med sitt liv på jorden och inte tror på liv efter döden tänkas leva annorlunda än människor som förstår de här sakerna?

Be eleverna besvara den här frågan. Påminn dem sedan om att Mormons bok hjälper oss förstå jordelivets mening och lär oss att livet fortsätter efter döden.

Be en elev läsa Alma 34:32–34 för klassen medan de söker efter vad Amulek lärde folket i Ammonihah om livets mening.

  • Vilka viktiga lärosatser om jordelivets mening undervisade Amulek om? (Eleverna bör hitta flera lärosatser i de här verserna, bland andra följande: Det här livet är tiden för oss att bereda oss att möta Gud.)

  • På vilka sätt hjälper den här lärosatsen er förstå hur ni bör leva till vardags här i dödligheten?

För att hjälpa eleverna förstå den här lärosatsen bättre kan du gärna dela med dig av följande citat av president Thomas S. Monson:

Bild
President Thomas S. Monson

”Vi förstår att vi kommer till jorden för att lära, för att leva, för att gå framåt i vår eviga färd mot fullkomning. Några stannar endast ett ögonblick här på jorden, medan andra lever länge i landet. Det avgörande är inte hur länge vi lever, utan i stället hur väl vi lever” (”Han har uppstått”, Nordstjärnan, apr. 1982, s. 31).

  • Varför varnade Amulek oss för att skjuta upp vår omvändelses dag?

Visa följande citat av president Henry B. Eyring i första presidentskapet och be en elev läsa det för klassen medan de tittar efter vad som är faran med att skjuta upp vår omvändelse:

Bild
President Henry B. Eyring

”Det finns en fara med uttrycket en dag om vad som avses är ’inte i dag’. ’En dag ska jag omvända mig.’ ’En dag ska jag förlåta honom.’ ’En dag ska jag tala med min vän om kyrkan.’ ’En dag ska jag börja betala tionde.’ ’En dag ska jag börja gå till templet igen.’ ’En dag …’ Skrifterna klargör faran i att skjuta upp saker och ting [se Alma 34:33–34]. … Denna dag är en dyrbar gåva från Gud. Tanken ’en dag ska jag’ kan beröva oss de möjligheter som tiden ger och evighetens välsignelser” (”I dag”, Liahona, maj 2007, s. 89).

Be några elever att turas om att läsa Alma 40:6–7 för klassen. Be klassen följa med i texten och se vad Alma lärde sin son Corianton om vad som händer med våra andar när vi dör. (Det kan vara bra att påpeka att när Alma använde uttrycket ”yttersta mörkret” så syftade han inte på Satans och de fördömdas slutliga tillstånd. I stället talade han om de ogudaktigas tillstånd mellan döden och uppståndelsen. Vi kallar vanligtvis det här tillståndet andefängelset.)

  • Vad är skillnaden mellan de rättfärdigas tillstånd och de orättfärdigas tillstånd efter döden? (Även om eleverna kanske använder andra ord, bör de få fram följande lärosats: Mellan döden och uppståndelsen befinner sig de rättfärdigas andar i paradiset och de orättfärdigas andar befinner sig i andefängelset.)

  • Varför är det viktigt att förstå att våra gärningar på jorden påverkar vad vi upplever efter döden?

2 Nephi 9:12–13; Mosiah 15:21–26; 16:6–11; Alma 11:40–45; 40:4–5, 19–24

Våra andar kommer att återställas till våra kroppar i uppståndelsen

Påminn eleverna om att när Abinadi undervisade kung Noa och hans präster, beskrev han vad som händer med oss efter döden. De lärosatser han framlade beskriver vad som händer med oss efter vår tid i andevärlden, i antingen paradiset eller andefängelset. Be några elever turas om att läsa Mosiah 16:6–11 för klassen medan de söker efter vad Abinadi undervisade om.

  • Vilka lärosatser lärde Abinadi om vad som kommer att hända med oss efter vår tid i andevärlden? (Betona följande sanningar: Eftersom Jesus Kristus har brutit dödens band kommer vi alla att uppstå och få en odödlig kropp. De rättfärdiga kommer att ärva oändlig glädje och de orättfärdiga kommer att överlämnas till oändlig fördömelse.)

Tala om för eleverna att många profeter i Mormons bok vittnade om uppståndelsen och förklarade hur den kommer att vara. Skriv följande skriftställen på tavlan (utan tillhörande sammanfattningar) och ge varje elev i uppgift att läsa ett av skriftställena. Se till att alla skriftställen blir utdelade. Be eleverna tyst läsa sina skriftställen och söka efter ytterligare detaljer om uppståndelsen.

2 Nephi 9:12–13 (Paradiset ska lämna ifrån sig rättfärdiga andar och andefängelset ska lämna ifrån sig orättfärdiga andar. Andarna kommer att återställas till sina kroppar och bli odödliga själar.)

Mosiah 15:21–26 (De rättfärdiga ska komma fram i den första uppståndelsen, liksom de som dött i okunnighet samt små barn. De orättfärdiga har ingen del i den första uppståndelsen.)

Alma 11:40–45 (Alla människor, orättfärdiga och rättfärdiga, ska få sina andar och kroppar återförenade i sin fullkomliga form och ska stå inför Gud för att dömas enligt sina gärningar.)

Alma 40:4–5, 19–24 (Det finns en tid mellan döden och uppståndelsen när andarna kommer till andevärlden. Efter det finns det en bestämd tid för när alla människors andar ska bli evigt återställda till sina fullkomliga kroppar och stå inför Gud för att dömas.)

Ge eleverna tid att förklara vad de lärde sig om uppståndelsen genom sina tilldelade verser. Skriv gärna några av deras insikter på tavlan intill motsvarande verser. Om det behövs kan du ställa en eller flera frågor som följande för att eleverna bättre ska förstå de här verserna:

  • Hur stärker de här sanningarna er tro på att uppståndelsen är verklig och är en viktig del av vår himmelske Faders plan?

Be en elev läsa följande uttalande för klassen av äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum. Be klassen uppmärksamma hur ett vittnesbörd om uppståndelsen kan vara till glädje för oss i dödligheten.

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Aposteln Petrus sa att Gud Fadern i sin stora barmhärtighet, ’genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda [har] fött oss på nytt till ett levande hopp’ (1 Pet. 1:3, se även 1 Tess. 4:13–18).

Det ’levande hopp’ som vi får genom uppståndelsen är vår förvissning om att döden inte är slutet på vår tillvaro som individer utan bara ett nödvändigt steg i den planenliga övergången från dödlighet till odödlighet. Detta hopp förändrar hela perspektivet på livet i dödligheten. …

Förvissningen om uppståndelse ger oss styrka och perspektiv att uthärda jordelivets svårigheter som vi alla och de som vi älskar möter, till exempel fysiska, mentala eller känslomässiga brister som vi har med oss vid födseln eller får under jordelivet. Tack vare uppståndelsen vet vi att dessa jordiska brister bara är tillfälliga!

Förvissningen om uppståndelse ger oss också en kraftig motivation att hålla Guds bud under jordelivet. …

Vår säkra vetskap om en uppståndelse till odödlighet ger oss också mod att möta vår egen död – även en död som kan tyckas vara förtidig. …

Förvissningen om uppståndelsen hjälper oss också att uthärda de jordiska avsked som våra näras och käras död medför. … Vi borde alla prisa Gud för förvissningen om odödlighet som gör att avskedet i jordelivet bara blir tillfälligt och ger oss hopp och styrka att fortsätta” (”Uppståndelsen”, Nordstjärnan, juli 2000, s. 18, 19).

  • När har förvissningen om uppståndelsen gett er styrka eller motiverat er att leva mer rättfärdigt?

Bär ditt eget vittnesbörd om att uppståndelsen är verklig.

Alma 5:15–21; 7:21–25; 41:2–6

Att bereda sig för domens dag

Förklara att Alma uppmuntrade kyrkans medlemmar i Zarahemla att bereda sig för domens dag genom att be dem föreställa sig själva stå inför Gud för att dömas. Be några elever turas om att läsa Alma 5:15–21 för klassen. Be klassen uppmärksamma vad Alma bad sina åhörare att fundera över.

  • Vilken av Almas frågor känns mest betydelsefull för er och varför?

  • Vilken princip kan vi lära oss av Almas vittnesbörd i vers 21 om vad vi måste göra för att bli frälsta? (Hjälp eleverna få fram följande princip: Vi kan inte bli frälsta om vi inte tvättats rena genom Jesu Kristi försonande blod.)

För att hjälpa eleverna förstå den här principen bättre, visar du följande citat av president Joseph Fielding Smith och ber en elev läsa det för klassen:

Bild
President Joseph Fielding Smith

”Jag vet inget som är viktigare eller mer nödvändigt i denna tid än att ropa omvändelse, även till de sista dagars heliga, och jag uppmanar dem såväl som dem som inte är medlemmar i kyrkan att hörsamma dessa vår Återlösares ord. Han har tydligt sagt att inget orent kan vistas i hans närhet. Endast de som bevisar sin trofasthet och har tvättat sina kläder i hans blod genom sin tro och omvändelse – ingen annan ska finna Guds rike” (Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Fielding Smith [2013], s. 90).

Be eleverna studera Alma 7:21–25 under tystnad, och be dem söka efter och markera egenskaper vi bör försöka utveckla så att våra kläder kan befinnas obefläckade.

  • Vilka egenskaper hittade ni i de här verserna som är nödvändiga för oss att utveckla när vi bereder oss för att dömas av Herren?

Uppmuntra eleverna att fundera över om deras handlingar och deras hjärtas begär förbereder dem för att möta Gud vid den yttersta domen. Uppmana dem göra de ändringar som behövs så att domens dag kan bli en glädjens dag.

Elevernas läsuppgift