Seminarie en instituut
Onderwijs over Jezus Christus, wat u ook onderwijst


‘Onderwijs over Jezus Christus, wat u ook onderwijst’, Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland: voor iedereen die thuis en in de kerk onderwijst (2022)

‘Onderwijs over Jezus Christus, wat u ook onderwijst’, Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland

Afbeelding
Jezus Christus en zijn apostelen aan het laatste avondmaal

Vrede laat Ik u, Walter Rane

Onderwijs over Jezus Christus, wat u ook onderwijst

Het herstelde evangelie van Jezus Christus omvat veel potentiële lesonderwerpen: beginselen, geboden, profetieën en verhalen uit de Schriften. Maar dit zijn allemaal takken van dezelfde boom, want ze hebben allemaal één doel: alle mensen helpen om tot Christus te komen en in Hem vervolmaakt te worden (zie Jarom 1:11; Moroni 10:32). Dus wat u ook onderwijst, bedenk dat u werkelijk onderwijst over Jezus Christus en hoe we zoals Hij kunnen worden. De Heilige Geest kan u helpen om in elk evangeliebeginsel, elk gebod en elke profetische lering, waarheden over de Heiland en zijn verlossende macht te herkennen (zie Jakob 7:10–11).

Gaat uw les over offers? Dan kunt u met de leerlingen bespreken hoe de offers die wij maken onze ziel op het ‘[grote] en laatste offer’ van de Heiland richten (Alma 34:10). Gaat uw les over eenheid? Dan kunt u de eenheid van Jezus Christus en zijn Vader bespreken, en zijn uitnodiging aan ons om één met Hen te zijn (zie Johannes 17). Beschouw elk evangelieonderwerp als een kans om over Jezus Christus te onderwijzen en over Hem te leren.

Elk gebod biedt die gelegenheid ook. Concentreer u niet alleen op de wetten van het evangelie – leer ook over de Wetgever. Als u het woord van wijsheid bespreekt en alleen spreekt over de dingen die we wel en niet moeten doen om gezond te leven, mist u de kans om te overwegen dat Jezus Christus wel erg veel om ons moet geven – zowel om ons geestelijk als lichamelijk welzijn – om ons deze wet te geven. Besteed aandacht aan de bereidheid en ijver van de Heiland om ons te zegenen met zijn macht om ons te helpen zijn wetten na te leven. Elk gebod dat Hij ons geeft, openbaart iets over zijn geest, wil en hart – vind vreugde door dit samen te ontdekken!

Benadruk het voorbeeld van Jezus Christus

We kunnen Jezus Christus centraal stellen in ons onderwijs en onze studie door te herkennen en te benadrukken dat Hij het volmaakte voorbeeld van alle evangeliebeginselen is. Als discipelen volgen we niet alleen beginselen: we volgen Jezus Christus. Als we ons op het volmaakte voorbeeld van de Heiland richten, zal de Heilige Geest van Hem getuigen en ons inspireren om Hem te volgen.

Stelt u zich eens voor dat u het beginsel van volharden tot het einde onderwijst. Een bespreking van de Heiland als voorbeeld van iemand die tot het einde toe volhardde, kan gevoelens van diepe eerbied voor Hem teweegbrengen. Wat kunnen uw leerlingen door zijn voorbeeld leren en voelen?

Afbeelding
De Heiland geneest een man die op de grond ligt

De Heiland heeft ons allemaal het volmaakte voorbeeld gegeven. Hij genas hen allen, Michael Malm

Onderwijs de titels, rollen en eigenschappen van Jezus Christus

Jezus Christus heeft veel titels in de Schriften. Elke titel weerspiegelt een van zijn rollen in Gods plan en leert ons over zijn goddelijke eigenschappen. U kunt met de leerlingen bespreken wat titels zoals Lam van God, Voorspraak, Voleinder van ons geloof en Licht van de wereld ons over Jezus Christus leren. Wanneer u de leerlingen helpt om meer over de Heiland te weten te komen, ga dan verder dan alleen wat Hij zei en deed, en bespreek ook wie Hij is en welke rol Hij in ons leven wil spelen. Als u samen over het karakter en de eigenschappen van de Heiland leert, zal de Heilige Geest uw begrip van en liefde voor Hem vergroten.

Let op symbolen die van Jezus Christus getuigen

De Heer heeft gezegd: ‘Alle dingen worden geschapen en gemaakt om van Mij te getuigen’ (Mozes 6:63; zie ook 2 Nephi 11:4). Met die waarheid in gedachten kunnen we leren een veelvoud aan symbolen in de Schriften te zien die van de Heiland getuigen. Die symbolen zijn bijvoorbeeld brood, water en licht. Als we eenmaal begrijpen wat deze voorwerpen met de Heiland te maken hebben, kunnen ze ons over zijn macht en eigenschappen leren. U kunt zelfs overeenkomsten vinden tussen het leven van de Heiland en dat van profeten en andere getrouwe mannen en vrouwen in de Schriften. Zoeken naar symbolen openbaart waarheden over de Heiland op plekken waar u ze anders over het hoofd zou kunnen zien.