Tiltrekning til samme kjønn
Vil Kirken noen gang endre sin lære og godkjenne ekteskap mellom personer av samme kjønn?


“Vil Kirken noen gang endre sin lære og godkjenne ekteskap mellom personer av samme kjønn?” Tiltrekning til samme kjønn: Ledere i Kirken (2020)

“Vil Kirken noen gang endre sin lære og godkjenne ekteskap mellom personer av samme kjønn?” Tiltrekning til samme kjønn: Ledere i Kirken

Vil Kirken noen gang endre sin lære og godkjenne ekteskap mellom personer av samme kjønn?

Læren om ekteskap er evig

Læren om ekteskap mellom en mann og kvinne står sentralt i Guds plan, og er en viktig læresetning i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, og den vil ikke bli forandret:

“Som et doktrinært prinsipp basert på Skriftene, erklærer Kirken at ekteskap mellom en mann og en kvinne er avgjørende for Skaperens plan for sine barns evige fremtid. Kirken bekrefter følgelig at Guds lov definerer ekteskap som en juridisk bindende forening av en mann og en kvinne.

Bare en mann og en kvinne som er lovlig viet som mann og hustru, skulle ha seksuell omgang. All annen seksuell omgang, også mellom personer av samme kjønn, er syndig og undergraver den guddommelig opprettede familieinstitusjonen” (“Ekteskap mellom personer av samme kjønn”, Generell håndbok: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, 38.6.13).

Formidle læren med kjærlighet

Det er ingen endring i Kirkens syn på hva som er moralsk riktig. Men det som forandrer seg – og som må forandre seg – er å hjelpe Kirkens medlemmer å reagere følsomt og omtenksomt når de blir oppmerksomme på tiltrekning til samme kjønn i sin egen familie, blant andre medlemmer av Kirken eller andre steder (se Dallin H. Oaks, “What Needs to Change” [Hva som må forandre seg], ChurchofJesusChrist.org).

Ekteskap er en viktig del av Guds plan for vår lykke. Evig ekteskap mellom en mann og en kvinne er avgjørende (på et eller annet tidspunkt) for vår fremgang for å nå opphøyelse, en tilstand definert som å leve det livet våre himmelske foreldre nå nyter.

“I den celestiale herlighet er det tre himler eller grader. Og for å oppnå den høyeste, må et menneske inngå i dette prestedømmes orden (som betyr den nye og evige ekteskapspakt), og hvis det ikke gjør dette, kan det ikke oppnå den. Et menneske kan gå inn i de andre, men dette er slutten på dets rike, det kan ikke få avkom” (Lære og pakter 131:1–4).