Zendingsroepingen
Tips voor het omgaan met geestelijke eisen


Tips voor het omgaan met geestelijke eisen

Vaak trekken gestreste zendelingen hun getuigenis of de waarachtigheid van het evangelie in twijfel. Meestal is de oorzaak een gebrek aan hulpmiddelen om met stress om te gaan en niet een gebrek aan een getuigenis. Als je hiermee kampt, kun je de suggesties waar je je goed bij voelt, uitproberen. Aanvullende suggesties vind je in de afdeling ‘Algemene beginselen voor het omgaan met stress’ op pp. 17–22.

Afbeelding
An elder missionary sitting at a desk or table with his hands clasped and eyes closed. There are scriptures laying on the desk.

A

Mijn getuigenis versterken

  • Begrijp dat het goed is om vragen te stellen. Joseph Smith ontving veel openbaringen als antwoord op oprechte vragen. De Schriften, leerkrachten en je verstand kunnen je helpen met sommige vragen, maar enkel de Geest kan bevestigen dat God bestaat, dat Jezus de Christus is en dat de kerk waar is.

  • Begrijp wat geloof betekent. Geloof is vertrouwen op Gods volmaakte goedheid, liefde, wijsheid en eerlijkheid, hoewel we het niet helemaal begrijpen. Alma leerde: ‘Geloof is niet volmaakte kennis van dingen hebben; indien gij dus geloof hebt, hoopt gij op dingen die niet worden gezien, maar die waar zijn’ (Alma 32:21). Je hoeft geen ‘volmaakte kennis’ te hebben om te geloven. Bestudeer Alma 32 om je geloof te versterken. (Zie Predik mijn evangelie, pp. 126–127.)

  • Wees geduldig. Na verloop van tijd zullen verwarrende zaken duidelijker worden. Denk aan deze woorden van Nephi: ‘Ik weet dat [God] zijn kinderen liefheeft, toch ken ik niet de betekenis van alle dingen’ (1 Nephi 11:17). Bouw op de waarheden over God die de Geest je heeft bekendgemaakt. (Zie Predik mijn evangelie, p. 130.)

  • Onderhoud de geboden. Door ervaring leren we de waarde van zijn leringen en neemt ons vertrouwen in de Heer toe. “Indien iemand diens wil doen wil, zal hij van deze leer weten, of zij van God komt, dan of Ik uit Mijzelf spreek” (Johannes 7:17).

B

Zich leren bekeren

  • Wees eerlijk tegenover je zendingspresident. Praat open en eerlijk met je zendingspresident als je jezelf dient te bekeren van ernstige niet-afgehandelde zonden. Hij zal je helpen bij je bekering.

  • Vergeef jezelf na je bekering. Als je je bekeerd hebt en je voelt nog steeds wroeging en schaamte, weet dan dat we allen spijt hebben van begane zonden en fouten. Vertrouw erop dat de verzoening van Christus voldoende is, ook voor jou. Weet dat bekering geen reserveplan is. Bekering is het plan van geluk voor iedereen. Maak je geen zorgen over zaken die met je eigen trots te maken hebben (zoals hoe anderen over je denken), maar wel over de belangrijke kwesties (zoals de vooruitgang van je onderzoekers).

    Afbeelding
    An elder missionary kneelining at his bed praying.
  • Begrijp de bedoeling van schuldbelijdenis. Als je minder ernstige zonden wil belijden of ze steeds opnieuw wil belijden, zelfs nadat een priesterschapsleider je heeft verzekerd dat je belijdenis voldoende was, ga je waarschijnlijk te ver. Gevoelens van spijt en verdriet over begane zonden zijn normaal. Je moet ze daarom niet opnieuw belijden. Zoek afleiding in andere activiteiten en beslis om in de vergeving van de Heer te geloven. Weersta de verleiding om onrustig te worden of je te generen.

  • Praat met je zendingspresident als je ermee blijft worstelen.

C

Leren zinvol bidden

  • Probeer hardop of al fluisterend te bidden Bereid je voor op het gebed door je vragen en zorgen te noteren. Beeld je in dat de Heer dichtbij is. Vraag God wat je vandaag voor Hem kan doen; voer de ideeën die je daarna krijgt uit. Bid af en toe enkel om God te danken voor de vele zegeningen die je van Hem hebt ontvangen.

  • Bestudeer ‘In geloof bidden’ in Predik mijn evangelie. Deze afdeling op pagina’s 100–102 biedt suggesties voor gebed.

D

Leren houden van de Schriften

  • Bid in het bijzonder om de Schriften te begrijpen en ervan te genieten. Noteer tijdens je studie welke gevoelens en gedachten je krijgt, wat je leert of welke geestelijke influisteringen je ontvangt.

  • Bestudeer ‘Ideeën en suggesties voor de studie’ in Predik mijn evangelie. Deze afdeling op pp. 22–25 biedt suggesties voor een fijnere Schriftstudie .

E

Leren vertrouwen op de Geest

  • Oefen met geduld. Het leren herkennen van de Geest is zoals het aanleren van een nieuwe taal. Het vergt oefening, geduld, nederigheid en de bereidheid om te leren van je fouten zonder op te geven.

  • Leer uit de algemene conferenties. Je vindt ideeën over het ontwikkelen van persoonlijke openbaring in conferentietoespraken over dit onderwerp.

  • Bestudeer Predik mijn evangelie. Pagina’s 102–106 bevatten aanvullende suggesties en inzichten over het herkennen van en vertrouwen op de Geest.