Oberoende
Min grund: Oberoende är en frälsningens princip


Min grund: Oberoende är en frälsningens princip – maximal tid: 20 minuter

Begrunda:Johannes 10:10 (till höger)

Diskutera:Vad menas med ett liv i överflöd?

Titta på:”Han polerade min tå”, finns på srs.lds.org/videos. (Ingen video? Läs sidan 5.)

Han polerade min tå

Läs det här manuset om ni inte kan titta på videon.

Bild
stillbild från Han polerade min tå

Äldste Enrique R. Falabella: Vi hade inte mycket när jag växte upp. Jag minns en dag när jag gick till min far och sa: ”Pappa, jag behöver nya skor. De här är redan utslitna.” Han stannade upp och tittade på mina skor och såg att de verkligen var utslitna. Han sa: ”Jag tror att vi kan fixa till dem.” Han tog lite svart skokräm och polerade mina skor så att de blev blanka och fina. Han sa till mig: ”Nu har jag fixat till dem, min son.” Jag svarade: ”Nej, inte än. Man kan fortfarande se min tå sticka upp ur skon.” Han sa: ”Tja, vi kan fixa det också!” Han tog lite till skokräm och polerade min tå!

Den dagen lärde jag mig att det finns en lösning på varje problem. Jag är övertygad om att principen om oberoende och det här initiativet är ett sätt att påskynda Herrens arbete. Det är en del av frälsningsarbetet. Vi kan alla bli bättre än den vi är i dag. Man måste släppa taget om likgiltigheten. Vi blir många gånger tillfreds och det hindrar vår utveckling. Varje dag är en dag då jag kan utvecklas om jag bestämmer mig för att göra något annorlunda för att förbättra det jag misslyckats med tidigare. Om du gör det i tro, utövar tro på och hopp om att Kristus kommer att hjälpa dig, så ser du hur du kan utvecklas på timliga och andliga sätt. Det beror på att Gud lever och att du är hans son eller dotter.

Tillbaka till sidan 4.

Diskutera:Tror ni att det finns lösningar på era problem? Hur kan vi kvalificera oss för att få hjälp av Herrens kraft?

Läs:Utdraget från Handbok 2 och citatet av äldste Dallin H. Oaks (till höger). Att vara oberoende innebär inte att man kan göra eller uppnå allt man vill. Snarare är det att tro på att vi genom Jesus Kristus nåd, eller möjliggörande kraft, kan möta alla andliga och timliga behov vi och våra familjer har. Oberoende är ett bevis på vår tillit till eller tro på Guds förmåga att förflytta berg i våra liv och ge oss styrka att övervinna prövningar och lidanden.

Diskutera:Hur har Kristus nåd hjälpt er möta era andliga och timliga behov?

Diskutera:Läs citatet från president Marion G. Romney (till höger). Hur vet man om man håller på att bli mer oberoende?

Åtagande:Åta dig att göra följande under den kommande veckan. Kryssa för rutorna allt eftersom du genomför åtagandena.

  • Läs brevet från första presidentskapet på omslagets insida och stryk under de utlovade välsignelserna. Vad måste du göra för att få dem? Skriv ner dina tankar nedan.

  • Berätta vad du har lärt dig i dag om oberoende för familj eller vänner.