Seminariet
Romarbrevet 7–12


Romarbrevet 7–12

”Frälsaren [ska] komma och ta bort ogudaktighet”

Bild
A young man is in his home. He is reading and studying scriptures. This is in Fiji.

Ibland kan vi under livets resa känna oss missmodiga eller frustrerade när vi inte lever upp till bilden av den vi borde vara. Med liknande känslor av frustration utropade aposteln Paulus: ”Jag arma människa!” (Rom. 7:24). Trots de svagheter vi upplever i jordelivet kan vi uppleva hopp och frid genom att förlita oss på Jesus Kristus. Den här lektionen hjälper dig att utöva större tillit till att Jesus Kristus kan övervinna dina svagheter. 

Att hantera jordelivet svagheter

Tim är medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Han vill följa Jesus Kristus men känner att han inte gör så bra ifrån sig som han borde för det mesta. Han känner sig ofta skuldtyngd på grund av sina svagheter och oroar sig över att inte duga.

Fundera på hur du ibland kan känna dig som Tim.

  • Hur kan dessa känslor påverka din relation med vår himmelske Fader och Jesus Kristus, såväl som med andra människor?

  • Varför är det viktigt att be sin himmelske Fader och Jesus Kristus om hjälp med att övervinna svagheter och brister?

President Russell M. Nelson har sagt att ”Herren förstår vår jordiska svaghet. Vi vacklar alla ibland. Men han känner också till vår stora potential” (”Kristus har uppstått – tro på honom förflyttar berg”, Liahona, maj 2021, s. 102). Studera den här lektionen med tanke på president Nelsons ord och titta efter sanningar som kan hjälpa dig när du urskiljer jordiska svagheter. Fundera över hur dessa sanningar kan stärka din tro på att Jesus Kristus kan hjälpa dig.

Aposteln Paulus upplevde också känslor av svaghet och kampen mellan ”köttet” (se Rom. 7:18), eller fysiska drifter, och sin ”inre människa” ( v. 22), eller andlighet.

Läs Romarbrevet 7:14, 18–19, 24–25 och Joseph Smiths översättning av dessa verser i Handledning för skriftstudier. Titta efter ord och fraser som beskriver Paulus tankar och känslor. Markera gärna det du hittar. Observera att i vers 24 avser ”denna dödens kropp” den andliga döden eller separationen från Gud som sker genom synd.

  • Hur liknar Paulus tankar och känslor sådana som du kanske har haft?

  • Vilka sanningar undervisade Paulus om?

En sanning som du kanske identifierat i dessa verser är att Jesus Kristus kan befria oss från syndens fångenskap. Skriv gärna den här sanningen nära Romarbrevet 7:24–25 .

  • Hur kan du, likt Paulus, få hjälp att känna mer hopp genom att komma ihåg den här sanningen när du kämpar med egna svagheter?

Mormons bok är ett kraftfullt verktyg som vi kan använda för att stärka vår förståelse av sanningar som lärs ut i Bibeln (se 1 Ne. 13:40 ; 2 Ne. 3:12).

I 2 Nephi 4 delgav Nephi lärdomar som liknar dem du precis studerade från Paulus i Romarbrevet 7 .

Läs 2 Nephi 4:17–20, 26–32 och se hur Nephi beskrev känslor som liknar de som Paulus hade.

1. Svara på följande frågor i din studiedagbok:

  • Vilka av Nephis ord eller uttryck var mest meningsfulla för dig? Varför?

  • Hur kan Nephis lärdomar hjälpa dig att känna dig närmare vår himmelske Fader och Jesus Kristus när du kämpar med svagheter eller tvivlar på dig själv?

Att använda Mormons bok för att förstå sanningen bättre

Precis som 2 Nephi 4 förhöjde dina studier av Paulus lärdomar i Romarbrevet 7 kan många andra ställen i Mormons bok hjälpa dig att bättre förstå och uppskatta Paulus lärdomar.

Öva på att använda Mormons bok för att berika din förståelse av Paulus lärdomar genom att välja två eller flera av följande skriftställen att läsa i Romarbrevet. Jämför dem sedan med tillhörande ställen i Mormons bok (eller hitta egna relevanta skriftställen i Mormons bok med hjälp av Handledning för skriftstudier). Se hur skriftställena i Mormons bok bekräftar eller klargör sanningarna som lärs ut i Romarbrevet.

Romarbrevet

Mormons bok

Romarbrevet 8:5–7

2 Nephi 9:39 ; Mosiah 3:19

Romarbrevet 8:28

Alma 36:3

Romarbrevet 11:26

2 Nephi 9:19–21

Romarbrevet 12:1

Omni 1:26

Romarbrevet 12:2

Alma 5:57

Romarbrevet 12:21

Alma 37:33–35

2. Besvara följande fråga i din studiedagbok:

  • Hur stärkte skriftställena i Mormons bok din förståelse av Paulus lärdomar i Romarbrevet?

Begrunda din upplevelse av att se hur Mormons bok kan hjälpa dig att studera Bibeln. Försök använda Mormons bok som hjälp i dina fortsatta studier av Nya testamentet.

Valfritt: Vill du veta mer?

Hur kan Jesus Kristus hjälpa mig att övervinna mina svagheter i jordelivet?

När president Dieter F. Uchtdorf verkade i första presidentskapet sa han:

Bild
Official portrait of Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles, 2006. Called as Second Counselor in the First Presidency, 3 February 2008. Made official portrait in 2008 replacing portrait taken in 2004.

Många känner sig nedslagna av sina ständiga tillkortakommanden. De vet av egen erfarenhet att ”anden är villig, men köttet är svagt” [ Matt. 26:41 ]. De höjer sina röster med Nephi och utropar: ”Min själ bedrövas för min ondskas skull” [ 2 Ne. 4:17 ]. …

När jag tänker på vad Frälsaren gjorde för oss under tiden som ledde fram till den första påsksöndagen, vill jag höja min röst och prisa Gud den Högste och hans Son Jesus Kristus!

Himlens portar har låsts upp!

Himlens fönster är öppna!

I dag och i all tid är Guds nåd tillgänglig för alla som har ett förkrossat hjärta och en botfärdig ande [se 3 Ne. 9:19–20 ]. Jesus Kristus har banat vägen för oss så att vi kan nå höjder som våra jordiska sinnen inte kan föreställa sig [se 1 Kor. 2:9 ].

(Dieter F. Uchtdorf, ”Nådens gåva”, Liahona, maj 2015, s. 110)

Är vi kristna om vi använder andra böcker utöver Bibeln?

I videon ”Är vi kristna?” [Are We Christians?] (tidskod 0:00 till 2:15) berättar äldste Gary J. Coleman, dåvarande medlem i de sjuttios kvorum, hur Mormons bok hjälpte honom att bättre förstå och bekräfta sin kristna tro. Videon finns på JesuKristiKyrka.org.

Hur fungerar Bibeln och Mormons bok tillsammans och visar Guds kärlek till oss?

President Harold B. Lee (1899–1973) förklarade:

Bild
Head and shoulders portrait of LDS Church President Harold B. Lee.

Vår evige himmelske Fader, som alltid är mån om sina barns andliga välfärd, har gett oss en kompletterande helig skrift, känd som Mormons bok, som ett försvar av de sanningar som nedtecknades i Bibeln och som uttalades av profeterna i enlighet med Herrens anvisningar. …

Genom detta andra vittne kan vi med större visshet förstå innebörden av de forntida profeternas undervisning och, förvisso, Mästarens och hans lärjungars undervisning medan de levde och verkade bland människor. Detta bör inspirera alla ärliga sanningssökare att föra dessa två heliga skrifter samman och studera dem som en bok, med insikt, som vi har, om deras sanna relation.

(Harold B. Lee, Ye Are the Light of the World [1974], s. 89, 91)

Varför sa Paulus att vi bara behöver bekänna Jesu namn för att bli frälsta?

Romarbrevet 10:1–13 används ofta för att försvara uppfattningen att vi bara behöver åkalla Jesu Kristi namn för att bli frälsta. Men Frälsaren motsatte sig den läran när han sa: ”Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja” ( Matt. 7:21).

Paulus betonade dessutom vikten av dopets förrättning tidigare i brevet till romarna (se Rom. 6:1–6) och undervisade också om vikten av goda gärningar och ett förändrat hjärta (se Rom. 2:1, 3, 6–13, 25–29).

Dessutom kan ordet ”bekänner” i Romarbrevet 10:9 översättas till ”förbund” och ordet ”åkallar” i Romarbrevet 10:13 kan översättas till att ”ge namn åt” (se James Strong, The New Strong’s Exhaustive Concordance of the Bible som finns på http://lexiconcordance.com/greek/3670.html; http://lexiconcordance.com/greek/1941.html). Dessa ord kan avse att ingå förbund och att anta namnet Kristus vilket motsvarar Paulus andra lärdomar (se Gal. 3:27 ; Rom. 6:14–22) samt tillhörande stycken i Mormons bok, till exempel Mosiah 5:1–9 .