Seminariet
Filipperbrevet 4


Filipperbrevet 4

Finna glädje och frid i Jesus Kristus

Bild
Ung kvinna som funderar.

Vad ger dig frid och tröst i stunder av stress och prövningar? I sitt brev till filipperna talade Paulus flera gånger om glädje och frid. Som avslutning på brevet lärde Paulus att Jesus Kristus är källan till frid och glädje och betonade vad de heliga kunde göra för att känna glädje och ”Guds frid” (Fil. 4:7). När du studerar ska du söka efter sätt att få större glädje och frid genom Jesus Kristus i ditt eget liv.

Paulus prövningar

Granska följande bild som föreställer aposteln Paulus och några av hans svårigheter och möjliga bekymmer. Kom ihåg att Paulus dessutom satt i husarrest medan han skrev sitt brev till de heliga i Filippi. Fundera över hur dessa svårigheter kan ha hindrat Paulus från att känna frid och glädje.

Bild
New Testament Seminary Teacher Manaul - 2023

I din studiedagbok ritar du en cirkel med en streckfigur eller linjeteckning som representerar dig, som den med Paulus. Utanför cirkeln kan du lista några bekymmer eller problem som ibland gör det svårt för dig att känna frid och glädje.

  • Var söker människor efter frid och glädje i det här livet? Var söker du efter frid och glädje? Har du lyckats i dina ansträngningar?

Ett budskap om glädje och frid

Trots att Paulus satt i husarrest och mötte andra svårigheter talade han flera gånger om glädje och frid i sitt brev till filipperna. Även om Paulus sa till filipperna att han fann stor glädje i deras vänlighet och omsorg om honom (se Fil. 4:1, 10, 14–16), påminde han dem ständigt om den yttersta källan till glädje.

Läs Filipperbrevet 4:4, 10, 13 och markera gärna vem Paulus tillskrev sin glädje och styrka.

  • Varför tror du Paulus regelbundet talade om Jesus Kristus som källan till hans styrka, glädje och frid?

President Russell M. Nelson har undervisat om varför Jesus Kristus är källan till frid och glädje.

Bild
Officiellt porträtt av president Russell M. Nelson taget i januari 2018

Mina kära bröder och systrar, glädjen vi känner har väldigt lite att göra med våra omständigheter och allt att göra med vårt fokus.

När vårt fokus i livet är på Guds frälsningsplan … samt på Jesus Kristus och hans evangelium, kan vi känna glädje vad som än händer – eller inte händer – i livet. Glädje kommer från och tack vare honom. Han är källan till all glädje …

Liksom Frälsaren erbjuder frid ”som övergår allt förstånd” [Fil. 4:7], erbjuder han också glädje med en intensitet, ett djup och en bredd som trotsar mänsklig logik och jordiskt förstånd. Till exempel verkar det inte möjligt att känna glädje när ens barn lider av en obotlig sjukdom eller när man förlorar jobbet, eller när ens make bedrar en. Ändå är det precis den glädjen som Frälsaren erbjuder. Hans glädje är konstant och försäkrar oss om att våra lidanden endast ska vara ett ögonblick [se L&F 121:7] och ska helgas till vårt bästa [se 2 Nephi 2:2].

(Russell M. Nelson, ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82)

  • Vad var mest meningsfullt för dig av det som president Nelson undervisade om? Varför?

  • Hur tror du att ditt liv kan påverkas av att du verkligen förstår och tillämpar president Nelsons undervisning?

  • Hur har Jesus Kristus gett dig frid och glädje i livet?

Ta emot glädjen som Jesus Kristus erbjuder

Både president Nelson och aposteln Paulus ger specifika råd om vad vi kan göra för att få den frid och glädje som är möjlig genom Jesus Kristus.

Läs Filipperbrevet 4:6–9, 11 och följande citat av president Nelson och titta efter hur vi kan finna frid och glädje i Jesus Kristus. Markera gärna det du hittar i dina skrifter eller i listan i din studiedagbok. Lägg märke till att Joseph Smith hänvisade till Filipperbrevet 4:8 som ”Paulus uppmaning” och tog med den som en del av trettonde trosartikeln.

Bild
Officiellt porträtt av president Russell M. Nelson taget i januari 2018

Hur kan vi då få den glädjen? Vi kan börja med att ”ha blicken fäst på Jesus, trons upphovsman och fullkomnare” [Hebr. 12:2] ”i varje tanke” [L&F 6:36]. Vi kan tacka för honom i våra böner och genom att hålla de förbund vi ingått med honom och med vår himmelske Fader. När vår Frälsare blir mer och mer verklig för oss och när vi vädjar om att få hans glädje, ökar vår glädje.

(Russell M. Nelson, ”Glädje och andlig överlevnad”, Liahona, nov. 2016, s. 82)

1. Gör följande övning i din studiedagbok:

Gå igenom listan eller anteckningarna från dina studier av Filipperbrevet och president Nelsons ord och fundera över vad som gör störst intryck på dig och varför. Identifiera en princip och skriv ner den i din studiedagbok tillsammans med skriftställehänvisningen som den kommer från. Sanningen kan börja så här:

  • Jag kan glädjas och få mer av Guds frid när jag …

Sök inspiration från Anden för att fördjupa din förståelse av sanningen du hittade när du studerade. Här är några sätt att göra det på:

  • Hitta korshänvisningar till relaterade skriftställen. Det kan vara nyckelskriftställen eller skriftställen i fotnoterna. Du kan skriva skriftställehänvisningarna i närheten av versen där du hittade principen.

  • Gå igenom Vägledning för de unga (häfte, 2011) och fokusera på ”Tacksamhet”, ”Ärlighet och redbarhet” eller andra normer som har att göra med principen du hittade.

Berätta vad du har lärt dig, bland annat

  • principen du hittade och skriftställehänvisningen som undervisar om den

  • det du hittade (korshänvisningar, studiehjälpmedel och så vidare) som fördjupade din förståelse och eventuella andra insikter du fick genom resursen

  • hur du kan finna större glädje och frid i Gud genom att tillämpa principen.

Valfritt: Vill du veta mer?

Vad kan jag göra när det är svårt att finna frid och hopp?

Hur kan jag finna frid i Jesus Kristus?

Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Äldste Ulisses Soares i de tolv apostlarnas kvorum, officiellt porträtt.

För att söka Kristus i varje tanke och följa honom av hela vårt hjärta krävs det att vi låter våra sinnen och vår vilja vara samstämmiga med hans. I skrifterna kallas den här samstämmigheten att ”stå … [fast] i Herren” [Fil. 4:1]. Det här handlingssättet innebär att vi ständigt lever i harmoni med Kristi evangelium och dagligen fokuserar på allt som är gott. Endast då kan vi uppnå ”Guds frid, som övergår allt förstånd” och som ska ”bevara [våra] hjärtan och … tankar i Kristus Jesus” [Fil. 4:7].

(Ulisses Soares, ”Sök Kristus i varje tanke”, Liahona, nov. 2020, s. 82–83)

Syster Jean B. Bingham, Hjälpföreningens generalpresident, har sagt:

Bild
Officiellt porträtt av syster Jean B. Bingham. Fotograferat 2017.

Jesus Kristus är även källan till frid. Han ber oss att ”vila på hans stora arm” [”Lean on My Ample Arm”, Hymns, nr 120] och utlovar den ”frid som övergår allt förstånd” [Fil. 4:7], en känsla som kommer när hans Ande ”talar frid till våra själar” [se Alma 58:11] vilka utmaningar vi än omges av. Vare sig de består av personliga svårigheter, familjeproblem eller kriser i samhället känner vi frid när vi litar på att Guds enfödde Son har kraft att lugna vår värkande själ.

(Jean B. Bingham, ”För att er glädje skall bli fullkomlig”, Liahona, nov. 2017, s. 86)

Vilka välsignelser kommer när jag söker frid i Jesus Kristus?

President Russell M. Nelson har sagt:

Bild
Officiellt porträtt av president Russell M. Nelson taget i januari 2018

Nu, mina kära bröder och systrar, välsignar jag er med att fyllas av Herren Jesu Kristi frid. Hans frid övergår allt jordiskt förstånd. Jag välsignar er med en ökad önskan och kapacitet att lyda Guds lagar. Jag lovar att när ni gör det blir ni överösta med välsignelser, bland annat större mod, ökad personlig uppenbarelse, ljuvare harmoni i era hem, och glädje även mitt i osäkerheten.

(Russell M. Nelson, ”Det nya normala”, Liahona, nov. 2020, s. 119)