Seminariet
Nyckelläror: Jakobs brev 2:17–18


Nyckelläror: Jakobs brev 2:17–18

”Tron i sig själv [är] död när den är utan gärningar”

Bild
två unga män som läser Mormons bok tillsammans

I en tidigare lektion lärde du dig att vi visar tro på Jesus Kristus genom rättfärdiga handlingar. Den här lektionen hjälper dig att memorera nyckelskriftställehänvisningen och nyckelfrasen för Jakobs brev 2:17–18, förklara lärosatsen och tillämpa principer för att förvärva andlig insikt på situationer i verkligheten.

Memorera och förklara

Skriv Jakobs brev 2:17–18: Tron i sig själv [är] död när den är utan gärningar på ett papper med lite utrymme mellan varje ord. Säg skriftställehänvisningen och nyckelfrasen högt. Klipp sedan ut varje ord och siffra för sig, blanda dem och lägg tillbaka dem i ordning. Säg skriftstället och hänvisningen igen. Upprepa processen tills du kan säga skriftställehänvisningen och nyckelfrasen ur minnet utan hjälp av papperslapparna.

När du läser Jakobs brev 2:17–18, tänk då på principen i förra lektionen att sann tro på Jesus Kristus kräver rättfärdiga gärningar.

  • Hur kan du förklara den här sanningen på ett sätt som kan motivera någon annan att handla enligt sin tro?

Öva på tillämpning

1. Gör följande i din studiedagbok:

Titta på följande tre principer för att förvärva andlig insikt. Skriv sedan med egna ord en mening för varje princip som sammanfattar innebörden. Om det är till hjälp kan du läsa stycke 5–12 i avsnittet ”Förvärva andlig insikt” i Grundmaterial om nyckelläror (2022).

  1. Handla i tro.

  2. Granska lärosatser och frågor utifrån ett evigt perspektiv.

  3. Sök ytterligare kunskap genom gudagivna källor.

Det kan vara svårt att handla enligt vår tro. Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt: ”Det vi vet visar sig inte alltid i det vi gör” (”Flitigare och mer omtänksamma hemma”, Liahona, nov. 2009, s. 17). När du läser följande scenarier, tänk då på olika anledningar till att vi kanske inte alltid handlar efter de evangelieprinciper vi känner till.

  • En ung kvinna vill läsa skrifterna varje dag. Ibland tappar hon motivationen när hon inte förstår eller ser någon mening i det hon läser.

  • En ung kvinna betalade trofast tionde som barn. Nu när hon är äldre och har ett fast jobb är det tionde som förväntas av henne mer än hon någonsin har gett och det är svårare att betala.

  • En ung man har fått lära sig om Jesus Kristus och hans försoning i åratal. Han tror på att Jesus led för människornas synder och att hans synder kan bli förlåtna. Han har tidigare haft en meningsfull upplevelse av att omvända sig. Men han märker att det är långt mellan gångerna som han tänker på omvändelse.

2. Gör följande övning i din studiedagbok:

Välj en av ovanstående situationer eller tänk på en annan evangelieprincip som du tror på men har svårt att leva efter. Skriv ner hur du eller personen i din valda situation kan använda de tre principerna för att förvärva andlig insikt för att hantera situationen.

Om du vill ha hjälp med att tillämpa principerna på den situation du valde kan du besvara några eller samtliga av följande frågor.

Princip 1: Handla i tro

  • Vilken evangelieprincip har du tidigare handlat efter i tro?

  • Vad lärde du dig om Jesus Kristus av den upplevelsen som kan hjälpa dig med den här situationen?

Princip 2: Granska lärosatser och frågor utifrån ett evigt perspektiv

  • Hur tror du att vår himmelske Fader ser på den här situationen? På vilka sätt kan han hjälpa dig?

  • Hur kan du få välsignelser nu och för evigt genom att leva efter den här principen?

Princip 3: Sök ytterligare kunskap genom gudagivna källor

  • Hur kan Jakobs brev 2:17–18 vara till hjälp i den här situationen? Vilka andra skriftställen eller generalkonferenstal kan hjälpa dig att bättre förstå och känna dig motiverad att leva efter den här principen? (Se till exempel Alma 32:27–28.)

  • Det kan ofta vara bra att prata om frågor som dessa med en betrodd vän, familjemedlem eller ledare i kyrkan. Vem kan Herren vilja att du pratar med om den här situationen?

Ta dig tid att begrunda vad du har lärt dig under den här lektionen. Om du identifierade en evangeliesanning som du personligen har svårt att leva efter, utvärdera då ärligt om du planerar att leva efter den nu. Om du inte planerar att leva efter den just nu, fundera på vad som hindrar dig och hur Herren kan hjälpa dig.