Seminariet
Nyckelläror: Kunskapsutvärdering 1


Nyckelläror: Kunskapsutvärdering 1

Matteus 5:14–16 till och med Johannes 17:3

Under första halvan av den här kursen studerade eleverna elva nyckelskriftställen som finns i Matteus, Lukas och Johannes. Den här utvärderingen har utformats för att bedöma elevernas förmåga att hitta de här skriftställena och tillämpa dem på situationer i verkliga livet. Den bedömer också deras förståelse av principerna för att förvärva andlig insikt.

Nyckelläror i Nya testamentet: Kunskapsutvärdering 1

Skriftställehänvisningar till nyckelläror

För fråga 1–3 skriver du bokstaven för motsvarande hänvisning på den tomma raden intill varje fras. Använd inte skrifterna under den här delen av utvärderingen.

1. ____ ”Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike.”

a. Matteus 11:28–30

2. ____ Jesus Kristus befallde att vi ska ta del av sakramentet för att minnas honom.

b. Lukas 2:10–12

3. ___ ”Kom till mig, alla ni som arbetar och är tyngda av bördor, så ska jag ge er vila.”

c. Lukas 22:19–20 .

d. Johannes 3:5

e. Johannes 3:16

Nyckelfraser

För frågorna 4–6 ska du fylla i orden som saknas i nyckelfraserna. Använd inte skrifterna under den här delen av utvärderingen.

4. Jesus sa: ”Jag ska __________ dig __________ __________” ( Matt. 16:15–19).5. ”I dag har en __________ __________ åt er i Davids stad. Han är Messias, __________” ( Luk. 2:10–12).6. ”En __________ har inte __________ och __________ som ni ser att jag har” ( Luk. 24:36–39).

Du kan använda skrifterna under resten av den här utvärderingen.

För frågorna 7–9 ska du hitta ett eller flera nyckelskriftställen som kan hjälpa någon i följande situationer.

7. Du är med missionärerna när någon frågar om man verkligen behöver döpas eller om man helt enkelt kan ta emot Jesus Kristus i sitt hjärta.

8. I söndagsskolan frågar en medlem i din församling hur man kan veta att läran som undervisas i kyrkan kommer från Gud.

9. Någon förbereder en hemaftonslektion om hur vi kan bli bättre lärjungar till Jesus Kristus.

Visa i fråga 10–11 dina kunskaper om och din förmåga att använda principerna för att förvärva andlig insikt.

10. Hur skulle du förklara följande tre principer för att förvärva andlig insikt för någon som inte känner till dem?

  • Handla i tro.

  • Granska lärosatser och frågor utifrån ett evigt perspektiv.

  • Sök ytterligare kunskap genom gudagivna källor.

11. Du har en vän som har haft svårt att tro att vår himmelske Fader och Jesus Kristus älskar henne och vill ha en relation med henne. Besvara följande frågor:

  • Vilka specifika saker skulle du uppmana henne att göra för att handla i tro?

  • Hur kan du hjälpa henne att betrakta sin situation utifrån ett evigt perspektiv?

  • Nyckelskriftställen är exempel på gudagivna källor. Vilket eller vilka nyckelskriftställe(n) kan du dela med henne? Varför?

12. Vilket nyckelskriftställe av de elva som du hittills studerat har gjort störst intryck på dig och varför? Vad lär du dig av det här skriftstället om vår himmelske Fader och Jesus Kristus?