Seminariet
Apostlagärningarna 16


Apostlagärningarna 16

”Gud hade kallat oss att förkunna evangeliet”

Bild
I en syn döper Petrus en icke-jude.

I avskedsorden till sina apostlar gav Frälsaren dem befallningen: ”Gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn” (Matt. 28:19). Paulus och hans kamrater gjorde anmärkningsvärda framsteg i att uppfylla den här befallningen. Avsikten med den här lektionen är att hjälpa dig att inse vilken hjälp Frälsaren vill ge dig i din strävan att sprida hans evangelium till andra.

Berätta om evangeliet för andra

Du kanske minns att efter Frälsarens uppståndelse samlade han sina apostlar och gav dem följande befallning: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn” (Matt. 28:19).

Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har delat med sig av följande tankar om Frälsarens befallning att predika evangeliet. Du kan titta på videon ””Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat” från tidskod 2:46 till 3:30, eller läsa citatet nedan.

Bild
Officiellt porträtt av äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum, 2006. Kallades som andre rådgivare i första presidentskapet den 3 februari 2008. Lät framställa ett officiellt porträtt 2008 som ersatte porträttet från 2004.

Jag har ofta funderat och bett om Frälsarens stora uppdrag till sina lärjungar: ”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn” [Matt. 28:19].

Jag kämpade med frågan: ”Hur kan vi som medlemmar och lärjungar till Kristus bäst utföra detta stora uppdrag i vårt dagliga liv?”

I dag uppmanar jag er att begrunda samma fråga i hjärta och sinne.

(Dieter F. Uchtdorf, ”Missionsarbete: Säg det du har på hjärtat”, Liahona, maj 2019, s. 15)

Förutom frågan som äldste Uchtdorf uppmanade dig att begrunda, tänk på dina svar på följande frågor. Skriv gärna ner dina svar i din studiedagbok.

  • På en skala från 1–5, hur stor önskan har du att dela med dig av evangeliet till andra? Varför svarade du på det sättet?

  • Vilka hinder står du inför när det gäller att dela med dig av evangeliet till andra?

Aposteln Paulus var en mäktig missionär som förde många själar till Jesus Kristus genom sin predikan. Under den här veckan får du lära dig om några av de händelser som ägde rum under Paulus andra och tredje missionsresa (se Apg. 15:36–41; 16; 17; 18:1–22 och Apg. 18:23–28; 19; 20; 21:1–15). Följande karta illustrerar Paulus resväg under de här resorna:

Bild
Biblisk karta. Aposteln Paulus missionsresor.

När du studerar några av Paulus upplevelser under hans andra mission den här lektionen får du se exempel på följande sanning: Herren kan leda oss till dem som han har förberett för att ta emot hans evangelium. Var uppmärksam på Andens maningar som kan hjälpa dig i dina ansträngningar att sprida evangeliet till andra.

Paulus och hans kamrater predikar i Makedonien

Bild
Avbildning av Lydia, ”som handlade med purpurtyger”, i Nya testamentet.

Läs Apostlagärningarna 16:6–15 och titta efter vad Paulus och hans kamrater upplevde tidigt under Paulus andra missionsresa.

  • Vad kan den här berättelsen lära dig om vår himmelske Fader som kan vara till hjälp för dig i dina ansträngningar att hitta dem som Herren har förberett för att ta emot hans evangelium?

  • Hur har du sett Herren förbereda andra för att ta emot hans evangelium? Hur har han förberett eller hur kan han förbereda dig för att hitta personer som söker efter honom?

För ett exempel på hur Herren förbereder människor för att ta emot och sprida hans evangelium kan du titta på videon ”Bön” [Prayer] (4:12) som finns på ChurchofJesusChrist.org.

Paulus och Silas fängslas och fortsätter att predika

Bild
Paulus och Silas piskas och sätts i fängelse. - kap.61-4

När Paulus och hans kamrater hade undervisat och döpt Lydia, drev Paulus ut en ond ande från en ung kvinnlig tjänare (se Apg. 16:16–18). Han och hans kamrat Silas blev sedan slagna och fängslade (se Apg. 16:19–24). Att bli kastad i fängelse för att ha predikat evangeliet kan verka som ett förståeligt skäl till att ge upp. Men för Paulus och Silas blev det ett tillfälle att hjälpa andra att komma till Kristus.

Läs Apostlagärningarna 16:25–36 för att ta reda på hur Herren gjorde Paulus och Silas fångenskap till ett tillfälle för dem att predika evangeliet.

  • Vilka kristuslika egenskaper uppvisade Paulus och Silas i den här redogörelsen?

  • Hur gjorde de här egenskaperna det möjligt för dem att sprida evangeliet mer effektivt?

  • Vad lärde du dig av den här redogörelsen som kan hjälpa dig i dina ansträngningar att hitta dem som Herren har förberett för att ta emot hans evangelium?

Tillämpa det du har lärt dig

Sök inspiration från vår himmelske Fader genom den Helige Anden för att fastställa något du kan göra för att dela med dig av Jesu Kristi evangelium till andra. Välj en av följande uppmaningar som du känner skulle vara till störst nytta för dig:

  • Be varje dag om att Herren ska leda dig till någon som han har förberett för att ta emot evangeliet.

  • Skriv gärna upp två namn på vänner eller klasskamrater i skolan som kan vara mottagliga för att höra Jesu Kristi evangelium. Be sedan vår himmelske Fader hjälpa dig att få veta hur du kan vara ett redskap i hans händer för att föra dem till Frälsaren.

  • Arbeta tillsammans med ett par missionärer i ett par timmar, med tillstånd från dina föräldrar och ledare. Berätta om din upplevelse för klassen vid ett senare tillfälle.

  • Tänk på något du själv kan göra för att dela med dig av evangeliet till andra.

1. Besvara följande frågor i din studiedagbok:

  • Vilken uppmaning valde du? Om du kom på en egen idé, vad bestämde du dig för att göra?

  • Vad tror du kan göra det svårt för dig att fullfölja ditt åtagande?

  • Vad lärde du dig i dag som kan hjälpa dig att lita på att du kan övervinna alla hinder du möter?

Valfritt: Vill du veta mer?

Hur kan sociala medier hjälpa mig att dela med mig av evangeliet?

I videon ”Att svepa över jorden som med en flod” [To Sweep the Earth as with a Flood] (2:56) talar äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum om att använda sociala medier för att sprida evangeliet. Den här videon finns på ChurchofJesusChrist.org.

Vad gör jag om andra förkastar min inbjudan att få veta mer just nu?

Äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Officiellt porträtt av äldste Dieter F. Uchtdorf i de tolv apostlarnas kvorum, 2006. Kallades som andre rådgivare i första presidentskapet den 3 februari 2008. Lät framställa ett officiellt porträtt 2008 som ersatte porträttet från 2004.

Gud har inte något behov av att du ”säljer” det återställda evangeliet eller Jesu Kristi kyrka. Han förväntar sig bara att du inte döljer det under en skäppa. Och om andra anser att kyrkan inte är något för dem så är det deras beslut. Det betyder inte att du har misslyckats. Du fortsätter att vara vänlig mot dem. Inte heller betyder det att du låter bli att inbjuda dem igen. Skillnaden mellan flyktiga sociala kontakter och medkännande, modigt lärjungeskap är – inbjudan!

(Se Dieter F. Uchtdorf, ”Ditt stora äventyr”, Liahona, nov. 2019, s. 88–89)

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum har sagt:

Bild
Officiellt porträtt av äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum, augusti 2010.

Även om ni har en stark önskan att berätta om evangeliet känner ni er kanske inte nöjda med resultaten av era tidigare ansträngningar. Ni kanske känner er som min vän, som sa: ”Jag har pratat med vår familj och våra vänner om kyrkan, men få har visat intresse och efter varje avvisande har jag tvekat mer och mer. Jag vet att jag borde göra mer, men jag har fastnat och allt jag känner är enorma skuldkänslor …

Jag föreslår att ni slutar känna skuld över den otillräcklighet ni känner när det gäller att sprida evangeliet. Be hellre, som Alma lärde, om tillfällen att ”stå som vittnen om Gud alltid och i allting och överallt … så att [andra] kan återlösas av Gud och räknas bland dem som hör till den första uppståndelsen [och] få evigt liv” [Mosiah 18:9]. Det ger en mycket starkare motivation än skuldkänslor.

(Neil L. Andersen, ”Ett vittne om Gud”, Liahona, nov. 2016, s. 36–37)

Hur hittar jag människor att undervisa?

President Dallin H. Oaks i första presidentskapet har sagt:

Bild
Officiellt porträtt av president Dallin H. Oaks taget i mars 2018

Vi måste be om Herrens hjälp och ledning så att vi kan vara redskap i hans händer för någon som är redo nu – någon som han vill att vi ska hjälpa i dag. Sedan måste vi vara beredda att lyssna till och följa hans Andes maningar om hur vi ska fortsätta.

Dessa maningar kommer. Vi vet genom otaliga personliga vittnesbörd att Herren på sitt eget sätt och i sin egen tid förbereder människor att ta emot hans evangelium. Sådana personer söker, och när vi försöker fastställa vilka de är, kommer Herren att besvara deras böner genom att besvara våra. Han kommer att mana och leda dem som önskar det och som uppriktigt söker vägledning om hur, var, när och för vem de kan dela med sig av hans evangelium.

(Dallin H. Oaks, ”Dela med oss av evangeliet”, Liahona, jan. 2002, s. 8–9)