Seminariet
1 Tessalonikerbrevet 1–3


1 Tessalonikerbrevet 1–3

Följa Jesus Kristus genom att tjäna i kärlek

Bild
Ung kvinna umgås med andra ungdomar

När har någons tjänande påmint dig om Jesus Kristus? Paulus och hans medarbetare tjänade de heliga i Tessalonike på kristuslika sätt och inspirerade dem att fortsätta leva efter evangeliet trots förföljelse. Den här lektionen kan hjälpa dig att välsigna och påverka andra när du strävar efter att tjäna så som vår Frälsare Jesus Kristus gjorde.

Jesu Kristi exempel

Titta på de här bilderna av Jesus Kristus eller tänk på andra berättelser i skrifterna om hans samröre med andra. Skriv i din studiedagbok ner ord och uttryck som beskriver vad Frälsaren gör för de personer han umgås med.

Bild
Jesus sitter med en ung pojke i knät. Utdragen har bland annat människor inne i ett hus i Kapernaum; Filippus, Jesus, Johannes, Petrus, Matteus; Jesus sitter vid ett bord tillsammans med några av de lärjungar som visas och Maria Magdalena.
Bild
Blind man får förmågan att se. Utdragen har bland annat när Jesus smorde hans ögon samt gick till dammen Siloam.
Bild
Jesus Kristus undervisar i templet och översteprästerna, äldsterna och de skriftlärda kommer och frågar honom om källan till hans myndighet. Kristus frågar dem om Johannes Döparens dop kom från himlen eller från människan. Utdragen har bland annat närbilder av personer i folkmassan och av Kaifas.
Bild
Skildring av Jesus och kvinnan som greps för äktenskapsbrott. Båda knäböjer och hon håller hans hand. Utdragen har bland annat de arga männen som tar med sig kvinnan och kastar henne till marken, kvinnan hopkrupen på marken, Frälsaren som knäböjer bredvid henne, Jesus som lyfter upp henne upp och Frälsaren som står med henne.
  • Om du hade varit en av dem som var med Frälsaren, vad tror du att du skulle ha känt på grund av Frälsarens handlingar? Varför?

  • När du tittar på listan du gjorde, vilka ord eller uttryck skulle du vilja tillämpa när du hjälper andra? (Markera gärna de ord som känns viktigast för dig.)

I kyrkan kallar vi ofta sådana handlingar för tjänande.

Broder David L. Beck, tidigare i Unga mäns generalpresident, har sagt:

Bild
Sista officiella porträttet av David L. Beck, Unga mäns generalpresident, april 2009. Avlöstes under generalkonferensen i april 2015.

Att tjäna är att älska och bry sig om andra. Det är att vara uppmärksam på deras fysiska och andliga behov. Enkelt uttryckt: Det är att göra vad Frälsaren skulle göra om han var här.

(David L. Beck, ”Din heliga plikt att tjäna”, Liahona, maj 2013, s. 56)

  • Vad i citatet av broder Beck lade du särskilt märke till?

  • Med tanke på broder Becks citat och orden du markerade i din lista, hur bra tycker du att du är på att tjäna andra?

Du kanske har frågor eller funderingar om att tjäna andra. Du kan skriva ner dem i din studiedagbok och leta efter svar när du studerar 1 Tessalonikerbrevet 1–3 i dag. Du kan också bjuda in Anden att hjälpa dig söka efter sätt att välsigna och påverka andra när du strävar efter att tjäna som vår Frälsare Jesus Kristus gjorde. Skriv ner dina tankar och intryck så att du under bön kan handla efter dem.

Paulus tjänar tessalonikerna

Under sin andra missionsresa hade aposteln Paulus och hans medarbetare framgång när de predikade för folket i Tessalonike, men de judiska ledarna tvingade dem ut ur staden (se Apg. 17:1–9). Paulus fick senare veta att de heliga i Tessalonike hade förblivit trogna och delade med sig av evangeliets budskap, trots att de förföljdes för det (se 1 Tess. 1:6–8). Med tacksamhet för tessalonikernas tro och hopp på Jesus Kristus skrev Paulus sitt första brev till dem (se 1 Tess. 1:2–3).

Läs noga 1 Tessalonikerbrevet 2:7–14 och 3:9–13. Markera gärna ord och uttryck du hittar som påminner dig om den kärlek och omsorg som Frälsaren skulle ha visat. Du kan lägga till dina insikter i din lista.

1. Svara på följande frågor i din studiedagbok:

  • Hur tjänade Paulus och andra som Frälsaren gjorde?

  • Hur skulle ditt liv välsignas av att tjäna andra så som Jesus Kristus gjorde? Hur skulle det välsigna dem du tjänar?

Tjänandets välsignelser

En sanning vi kan lära oss om tjänande i de här verserna är att när vi tjänar andra i kärlek kan vi hjälpa dem bli bättre efterföljare till Jesus Kristus (se 1 Tess. 2:10–14).

Bild
Fotografi av skådespelare som föreställer Jesus Kristus i bibelvideorna.

2. Svara på följande frågor i din studiedagbok:

Tänk på ett tillfälle när någon kärleksfullt tjänade dig.

  • Hur följde den här personen Jesu Kristi exempel när han eller hon tjänade dig?

  • Hur hjälpte den här personens ansträngningar dig att bli en bättre efterföljare till Jesus Kristus?

Tjäna i tro och kärlek

Ibland får du formella möjligheter att tjäna genom uppdrag i kyrkan. Men det är vanligare att du får möjlighet att tjäna i vardagligt umgänge med familjemedlemmar, vänner och andra.

President Jean B. Bingham, Hjälpföreningens generalpresident, har gett några förslag på hur man kan tjäna som Jesus Kristus gjorde. Titta på videon ”Stödja på Frälsarens sätt” från tidskod 0:45 till 1:54 eller läs president Binghams citat. Lägg gärna till några av hennes förslag till din lista över tjänande.

Bild
Officiellt porträtt av syster Jean B. Bingham. Fotograferat 2017.

Ibland tror vi att vi måste göra något storslaget och heroiskt för att det ska ”räknas” när vi tjänar vår nästa. Men enkla gärningar kan ha en djup inverkan på andra – och på oss själva. Vad gjorde Frälsaren? På grund av hans försonings och uppståndelses gudomliga gåvor ”[har] ingen annan … haft ett så djupgående inflytande på alla som har levt och som kommer att leva på jorden” [”Den levande Kristus”, ChurchofJesusChrist.org]. Men han log också åt, pratade med, vandrade med, lyssnade på, tog sig tid till, uppmuntrade, undervisade, mättade och förlät. Han betjänade både familj och vänner, både grannar och främlingar, och han uppmanade bekanta och närstående att glädjas åt hans evangeliums rika välsignelser. Sådana ”enkla” gärningar i tjänande och kärlek är ett mönster för vår stödverksamhet i dag.

(Jean B. Bingham, ”Stödja på Frälsarens sätt”, Liahona, maj 2018, s. 104)

  • Vad lär du dig av syster Binghams ord om att tjäna som Jesus Kristus gjorde?

  • Varför är det viktigt att komma ihåg att tjänande kan göras genom enkla handlingar?

Gå igenom din lista över vad det innebär att tjäna och lägg till fler insikter du fått under dina studier i dag. Hitta två eller tre ord som kan hjälpa dig bli mer som Jesus Kristus när du tjänar.

Sök under bön vår himmelske Faders hjälp för att få veta vem han vill att du ska tjäna i dag och hur du kan göra det. Du kanske redan har fått maningar från Anden som du kan handla efter just nu.

Om du inte kan komma på en specifik person kan du be om vår himmelske Faders hjälp att hitta en möjlighet att tjäna och handla när den kommer. Lita på att han vägleder dig när du strävar efter att tjäna som Frälsaren gjorde.

Valfritt: Vill du veta mer?

Vad gör jag om jag inte vet hur jag ska tjäna andra?

Äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum påpekade:

Bild
Officiellt porträtt av äldste Neil L. Andersen i de tolv apostlarnas kvorum, augusti 2010.

En person med ett gott hjärta kan hjälpa någon att byta däck, ta en rumskamrat till läkaren, äta lunch med någon som är ledsen, eller le och säga hej för att förgylla någons dag.

Men för den som följer det första budet [som älskar Gud av hela sitt hjärta] blir det naturligt att förutom de här viktiga tjänandegärningarna också uppmuntra den som håller buden och ge kloka råd för att stärka tron hos någon som vacklar eller som behöver hjälp med att komma tillbaka på den väg som han eller hon en gång vandrat på.

(Neil L. Andersen, ”A Holier Approach to Ministering” [andakt vid Brigham Young University, 10 apr. 2018], s. 3, speeches.byu.edu)

Biskop W. Christopher Waddell i presiderande biskopsrådet har sagt:

Bild
Biskop W. Christopher Waddell, andre rådgivare i presiderande biskopsrådet, officiellt porträtt 2017

Vi kanske undrar hur vi bäst ska tjäna men Herren vet, och genom hans Ande blir vi vägledda … i vår strävan att bli verktyg i Herrens händer för att välsigna hans barn. Allteftersom vi söker vägledning av Anden och litar på Herren blir vi placerade i situationer och omständigheter där vi kan agera och välsigna – med andra ord tjäna.

(W. Christopher Waddell, ”Precis som han gjorde”, Liahona, maj 2019, s. 21)

Broder David L. Beck, tidigare Unga mäns generalpresident, har påmint oss:

Bild
Sista officiella porträttet av David L. Beck, Unga mäns generalpresident, april 2009. Avlöstes under generalkonferensen i april 2015.

Tjänande är inte bara något vi gör – det förklarar vilka vi är.

Tjäna dagligen. Det finns tillfällen överallt att tjäna. Leta efter dem. Be Herren hjälpa dig att känna igen dem. Du kommer att upptäcka att de flesta av dem består av små, uppriktiga gärningar som hjälper andra att bli Kristi efterföljare.

(David L. Beck, ”Din heliga plikt att tjäna”, Liahona, maj 2013, s. 57)

För fler förslag eller exempel på tjänande kan du läsa de här två artiklarna i kyrkans tidskrifter:

  • De ändamål som förändrar vårt tjänande”, Liahona, jan. 2019, s. 8–11

  • Eric B. Murdock, ”Tjäna som Frälsaren tjänade”, Liahona, dec. 2018, s. 52–55

Du kan också läsa sidan ”Detta är stödverksamheten” på ChurchofJesusChrist.org.