Seminariet
1 Korintierbrevet 6


1 Korintierbrevet 6

”Er kropp är ett tempel för den helige Ande”

Bild
Paraguay. En ung kvinna och två unga män vid Asuncions tempel i Paraguay.

Ibland kan det kännas som om omoral och sexuella synder är problem som är unika för vår tid. Men i Paulus brev som skrevs för nästan 2 000 år sedan varnade han för samma synder. Paulus kraftfulla lärdomar stärkte och tillrättavisade de heliga i Korint och ledde dem tillbaka till förbundsstigen. Den här lektionen är avsedd att hjälpa dig att bättre förstå vikten av din fysiska kropp och vikten av att hålla sig sexuellt ren.

Sexuell renhet

Läs följande påståenden om sexuell renhet. Betygsätt varje påstående på en skala från 1 till 5 (1=instämmer inte alls, 2=instämmer inte, 3=neutral, 4=instämmer, 5=instämmer helt).

  • Vi lever i en värld där människor har olika uppfattningar om vilka sexuella attityder och handlingar som är godtagbara.

  • Jag förstår Herrens normer för sexuell renhet (kallas även kyskhetslagen).

  • Jag vill leva efter Herrens normer för sexuell renhet.

  • Jag förstår att Herrens normer för sexuell renhet är till välsignelse i mitt liv.

  • Jag har frågor om Herrens normer för sexuell renhet.

Skriv gärna i din studiedagbok vad du känner till och tror om Herrens normer för sexuell renhet samt eventuella frågor du har om dem. När du studerar den här lektionen, be då din himmelske Fader om vägledning genom den Helige Anden. Sträva efter att känna igen och lära dig sanningar som hjälper dig att bättre förstå och vilja leva efter Herrens normer för sexuell renhet och som svarar på dina frågor och funderingar.

Paulus undervisar om Herrens kyskhetslag

Staden Korint var en stor, rik och multikulturell stad där sexuella synder var utbredda. Paulus angav hor (sexuella förhållanden utanför äktenskapet), äktenskapsbrott och homosexualitet som en del av de synder som var vanliga bland korintierna (se 1 Kor. 6:9–10).

Läs Paulus lärdomar i 1 Korintierbrevet 6:18–20 och markera gärna ord eller fraser som innehåller Guds lärdomar om sexuell renhet och den mänskliga kroppens heliga natur.

1 Korintierbrevet 6:19–20 är ett nyckelskriftställe. Markera gärna nyckelskriftställen på ett sådant sätt att de är lätta att hitta. Du får lära dig mer om det här nyckelskriftstället i nästa lektion.

  • Vilka sanningar tror du att Herren vill att du ska förstå i dessa verser? Varför tror du att Herren vill att du ska förstå dessa sanningar?

  • Hur kan dessa sanningar påverka din syn på Herrens kyskhetslag?

En sanning vi lär oss av dessa verser är att våra kroppar är Guds tempel där Anden kan bo.

1. Gör följande övning i din studiedagbok:

I mitten av en sida i din studiedagbok ritar du snabbt en person som står bredvid ett tempel. Runt teckningen skriver du likheter mellan en fysisk kropp och ett tempel. Identifiera orsaker till att den här jämförelsen kan hjälpa dig att förstå kyskhetslagen. Följande frågor kan hjälpa dig att göra den här jämförelsen:

  • Om vi tänker på kroppen som ett tempel, hur kan det då påverka vårt sätt att behandla kroppen?

  • Hur kan den här liknelsen om kroppen som tempel påverka våra tankar och handlingar vad gäller sexuell renhet?

  • Vilka sanningar om den Helige Anden är viktiga att förstå i det här stycket? Varför?

  • Nämn några skäl till varför du tycker det är värt ansträngningen att ständigt ha den Helige Anden hos dig.

Vad händer om någon inte följer kyskhetslagen? När Paulus undervisade korintierna nämnde han att vissa medlemmar hade begått sexuella synder tidigare (se 1 Kor. 6:9–11). Men när de omvände sig och döptes renades de genom Jesu Kristi försoning.

Läs 1 Korintierbrevet 6:11 och markera gärna ord eller fraser som Paulus använde för att hjälpa korintierna att förstå den renande kraften i Jesu Kristi försoning som är tillgänglig för alla.

  • Varför är det viktigt att veta att Jesus Kristus kan rena oss från sexuell synd?

Kom ihåg att ”offer för sexuella övergrepp har inte begått någon synd och behöver inte omvända sig. Om du fallit offer för ett sådant brott kan du vara säker på att du är oskyldig och att Gud älskar dig. Prata med dina föräldrar eller en annan vuxen som du litar på, och be genast din biskop om råd. De kan stödja dig andligen och hjälpa dig att få det skydd och den hjälp som du behöver” (”Sexuell renhet”, Vägledning för de unga [häfte 2011], s. 36).

Läs 1 Korintierbrevet 6:19–20 igen och se vad mer Paulus lärde om Jesus Kristus och hans försoning.

  • Vad tror du att Paulus menade när han sa ”ni tillhör inte er själva, ni är köpta till ett högt pris”?

  • Hur påverkar Frälsarens offer ditt sätt att tänka på och behandla din fysiska kropp?

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har betonat förhållandet mellan kyskhet och Jesu Kristi offer.

Bild
Officiellt porträtt av äldste Jeffrey R. Holland. Fotograferat i januari 2018.

Kroppen är en högst väsentlig del av själen. Denna särskiljande och mycket viktiga lära bland sista dagars heliga visar tydligt varför sexuella synder är så allvarliga … Den som utnyttjar en annan människas kropp – vilket betyder att utnyttja hans eller hennes själ – vanhelgar Kristi försoning som räddat denna själ och som möjliggör det eviga livets gåva …

Snälla ni, säg aldrig: ”Det skadar väl ingen! Lite frihet måste man väl ha? Jag kan synda nu och omvända mig sen.” Snälla ni, var inte så dåraktiga och så grymma. Ni kan inte ostraffat ”korsfästa Guds Son på nytt” [se Hebr. 6:6]. ”Fly sexuell omoral!” [1 Kor. 6:18] säger Paulus, och fly allt ”som är detta likt” [L&F 59:6; betoning tillagd], tillägger Läran och förbunden. Varför? En av anledningarna är det omätliga lidande till både kropp och ande som världens Frälsare utstod för att vi skulle kunna fly [se särskilt L&F 19:15–20]. Vi är skyldiga honom något för detta. Ja, vi är skyldiga honom allt för detta.

(Jeffrey R. Holland, ”Personlig renhet”, Liahona, jan. 1999, s. 90)

2. Svara på följande frågor i din studiedagbok:

  • Vad förstår du om Frälsaren när du vet att han led för dig genom att utgjuta sitt blod? Hur kan det stärka din önskan och förmåga att följa honom?

Precis som Paulus talade till de heliga i Korint, har Herrens tjänare i vår tid gett råd om Herrens normer för sexuell renhet och den kraft som Frälsaren har att förlåta och rena oss. Läs ”Sexuell renhet”, Vägledning för de unga (häfte 2011), s. 35–37 på ChurchofJesusChrist.org eller i appen Evangeliebiblioteket och titta efter sanningar som kan stärka dig och svara på dina frågor.

Om du vill ha mer information om kyskhetslagen och se nutida exempel på hur ungdomar följer den kan du titta på videon ”Jag väljer att vara ren” (4:19) eller ”Kyskhet: Var går gränsen” (3:59) på ChurchofJesusChrist.org.

3. Svara på följande frågor i din studiedagbok:

  • Vilka principer lärde du dig i 1 Korintierbrevet 6 och av de nutida profeternas ord som hjälper dig att bättre förstå Herrens normer för sexuell renhet?

  • Vart kan du vända dig om du har frågor om sexuell renhet som inte besvarades i den här lektionen?

Ägna en stund åt att fundera över eventuella maningar från den Helige Anden om vilka åtgärder Herren vill att du vidtar på grund av det du lärt dig i dag.

Valfritt: Vill du veta mer?

1 Korintierbrevet 6:19. Varför är det viktigt att jag ser på min kropp som ”ett tempel för den helige Ande”?

President Russell M. Nelson har undervisat om hur livet kan påverkas när kroppen ses som ett Guds tempel.

Bild
Officiellt porträtt av president Russell M. Nelson taget i januari 2018

Eftersom din kropp är en sådan avgörande del i Guds eviga plan, är det inte att undra på att aposteln Paulus beskrev den som ett ”Guds tempel” [1 Kor. 3:16; se även 6:19]. Varje gång du ser dig i spegeln, se då på din kropp som ditt tempel. Den sanningen – förnyad med tacksamhet varje dag – kan positivt påverka dina beslut om hur du tar hand om din kropp och hur du använder den.

(Russell M. Nelson, ”Beslut för evigheten”, Liahona, nov. 2013, s. 107)

Hur kan Satan fresta oss att missbruka kroppen?

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har lärt följande om Satans förvrängningar och vikten av våra kroppar.

Bild
Officiellt porträtt av äldste David A. Bednar, de tolv apostlarnas kvorum, 2020.

Eftersom en fysisk kropp är så grundläggande för Faderns lycksalighetsplan och vår andliga utveckling, försöker Lucifer hindra vår utveckling genom att fresta oss att missbruka vår kropp …

Att bryta kyskhetslagen är en allvarlig synd och ett missbruk av våra fysiska tabernakel. För dem som känner till och förstår frälsningsplanen är det ett uttryck för uppror att vanhelga kroppen (se Mosiah 2:36–37; L&F 64:34–35) och förneka vår sanna identitet som söner och döttrar till Gud. När vi ser bortom dödligheten och in i evigheten är det lätt att se att de förfalskade förbindelser som motståndaren förespråkar är flyktiga och innehållslösa.

(David A. Bednar, ”Vi tror på att vara kyska”, Liahona, maj 2013, s. 43)

Susan W. Tanner, tidigare Unga kvinnors generalpresident, har tagit upp några av motståndarens sätt att fresta oss att missbruka vår fysiska kropp.

Bild
Tidigare officiellt porträtt av Susan W. Tanner, Unga kvinnors generalpresident, 2003. Avlöst i april 2008.

[Satan] frestar många att befläcka kroppens stora gåva genom okyskhet, oanständighet, njutningslystnad och missbruk. Han förleder somliga att förakta sina kroppar, andra frestar han att dyrka sina kroppar. I vart fall lockar han världen att endast betrakta kroppen som ett objekt. Med tanke på alla dessa sataniska lögner om kroppen, vill jag i dag höja min röst för kroppens helighet. Jag vittnar om att kroppen är en gåva som bör behandlas med tacksamhet och respekt.

(Susan W. Tanner, ”Kroppens helighet”, Liahona, nov. 2005, s. 13)