Bibliotek
2: Utøv tro på Jesus Kristus


2:

Utøv tro på Jesus Kristus

Rapport:Del kort med gruppen hvordan du var mer selvhjulpen forrige uke.

Overvei:Hvordan påvirker min tro på Jesus Kristus min selvhjulpenhet?

Se på:“Exercise Faith in Jesus Christ” [Utøv tro på Jesus Kristus], tilgjengelig på srs.lds.org. (Ingen video? Les side 7.)

Utøv tro på Jesus Kristus

Hvis du ikke er i stand til å se videoen, kan du lese dette manuskriptet.

Bilde
Utøv tro på Jesus Kristus

Eldste David A. Bednar: Å handle er troens utøvelse. Israels barn bærer paktens ark. De kommer til elven Jordan. De har blitt lovet at de skal gå over på tørt land. Når deler vannet seg? Når føttene deres er våte. De går ut i elven – de handler. Kraft følger – vannet deler seg.

Vi tror ofte: “Jeg kommer til å få en fullkommen forståelse, og da skal jeg omgjøre den til handling.” Jeg vil hevde at vi har nok til å komme i gang. Vi har en følelse av riktig retning. Tro er et prinsipp – prinsippet – for handling og kraft. Sann tro fokuserer på Herren Jesus Kristus og fører alltid til handling.

Se “Seek Learning by Faith” [Søk lærdom ved tro] [tale til lærere i Kirkens skoleverk, 3. feb. 2006], lds.org/media-library)

Tilbake til side 6.

Drøft:Hvorfor fører sann tro alltid til handling? Hvorfor er tro nødvendig for at Gud skal hjelpe oss timelig og åndelig?

Les:Matteus 6:30 og sitatet fra Lectures on Faith (på høyre side)

Forplikt deg:Forplikt deg til å gjøre følgende i løpet av uken. Merk av i boksen for hver oppgave du fullfører.

  • Vis din tro denne søndagen ved å holde sabbatsdagen hellig og ærbødig ta del i nadverden.

  • Les i Mormons bok hver dag.

  • Les skriftstedene på side 7. Velg et og del det med familie eller venner.

    Skriftsteder om tro i handling

    Fordi Daniel ikke ville slutte å be, ble han kastet i en løvehule, men “Gud sendte sin engel og lukket løvenes gap … [og det] fantes … ingen skade på ham, fordi han hadde trodd på sin Gud.”Daniel 6:22–23; se også versene 16–21).

    Herren ga Lehi Liahona for å veilede familien hans, og “den tjente dem i forhold til deres tro på Gud … [Når] de var dovne og glemte å utøve sin tro og flid … [da hadde de] ingen fremgang på reisen.”(Alma 37:40–41).

    “Bær hele tienden inn i forrådshuset … Prøv meg på denne måten … om jeg ikke vil åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere i rikelig mål.” (Malakias 3:10).

    Under en hungersnød ba Elias en enke om å gi ham sitt siste måltid. Elias lovet at på grunn av hennes tro, ville Herren gi henne mat, og hun gikk aldri tom for mat. (Se 1 Kongebok 17.)

    “De elendige og fattige leter etter vann, men det er ikke noe. Deres tunge brenner av tørst. Jeg, Herren, jeg vil svare dem. Jeg, Israels Gud, jeg vil ikke forlate dem.” (Jesaja 41:17, se også vers 18).