Tjenestemisjonær
1. Din opplevelse som misjonær


“1. Din opplevelse som misjonær”, Misjonærnormer for Jesu Kristi disipler – tjenestemisjoner (2021)

“1. Din opplevelse som misjonær”, Misjonærnormer for Jesu Kristi disipler – tjenestemisjoner

Bilde
Christ and the Fishermen [Kristus og fiskerne], av J. Kirk Richards

1

Din opplevelse som misjonær

1.0

Innledning

Misjonen din begynte egentlig ikke den dagen du ble beskikket. Den tar ikke slutt den dagen du blir avløst. En tjenestemisjon er mer enn å ta på seg en uniform om morgenen for så å ta den av igjen når dagen er over.

Din tjenestemisjonsopplevelse viser din forpliktelse overfor Jesus Kristus og ditt ønske om å tjene andre i hans navn. Etter dåpen din har du vært på paktens sti som fører til evig lykke, glede og fred. Din misjonsopplevelse kan forandre deg, og du skulle ta disse endringene med deg resten av livet.

Sett i et evig perspektiv, er din misjon mer enn en avkryssingsboks som skal merkes av. Det er en måte å hjelpe deg på din søken etter å bli en livslang Jesu Kristi disippel. President Marion G. Romney sa: “Tjenestegjerning er ikke noe vi utholder her på jorden slik at vi kan fortjene retten til å bo i Det celestiale rike. Tjenestegjerning er selve hovedingrediensen som et opphøyet liv i Det celestiale rike er laget av (“Å kunne sørge for seg selv er en celestial egenskap” , Lys over Norge, apr. 1983, 175).

Herren sa: “Derfor, hvis dere har et ønske om å tjene Gud, da er dere kalt til arbeidet” (Lære og pakter 4:3). Enten du opprinnelig ble kalt som tjenestemisjonær, ble overført til å bli tjenestemisjonær eller ble gjeninntatt som tjenestemisjonær, har du det privilegium å vie denne perioden av ditt liv til å tjene Herren ved å tjene andre i hans navn. I dette kallet vil du få anledninger til å yte tjeneste som vil velsigne andre, ditt eget liv, din familie, Kirken og organisasjonene der du virker.

Vi blir alle sendt til jorden med forskjellige evner og talenter. Med dine unike talenter og evner kan du gi et meningsfylt bidrag til Guds verk på jorden. Din trofaste tjeneste som misjonær er et akseptabelt offer til Herren.

Gled deg over din misjonsopplevelse når du elsker Gud og elsker din neste. Dette er en tid til å fryde seg og til å oppleve varig glede og fred gjennom Jesus Kristus.

1.1

Lydighet

Sanne Jesu Kristi disipler er lydige. Frelseren underviste: “Dersom dere elsker meg, da holder dere mine bud” (Johannes 14:15). Å holde budene betyr at du villig og trofast gjør det Herren ber deg om fordi du elsker ham. Lydighet betyr også at du holder budene med “glede” (Kolosserne 1:12) og “fryd og hjertets oppriktighet” (Apostlenes gjerninger 2:46).

Jesus Kristus er eksempelet på fullkommen lydighet. Alt han gjorde var Faderens vilje. Følg ham ved å gjøre ditt beste for å holde alle hans bud og etterleve tjenestemisjonærnormene. Å være lydig og trofast betyr også at du prøver å lære, vokse og forbedre deg. Vær rask til å korrigere feiltrinn. Vis at du er trofast og lydig ved å ta personlig ansvar for dine handlinger.

Du vil bli velsignet når du følger budene og misjonærnormene og bruker god dømmekraft. Men forstå at selv når du holder budene, kan du oppleve problemer, sykdom eller utfordringer (se Johannes 16:33). Frelseren opplevde alle disse tingene (se Alma 7:11–12; Lære og pakter 122:8). Han lover: “Jeg skal ikke etterlate dere farløse, jeg kommer til dere” (Johannes 14:18).

Gud elsker deg. Velg å holde budene fordi du elsker Gud. Ikke prøv å inngå avtaler med Herren eller behandle din lydighet som en transaksjon for å oppnå konkrete velsignelser.

1.2

Handlefrihet

Handlefrihet, eller evnen til å velge og handle selv, er en av Guds største gaver til sine barn. Vår evige fremgang avhenger av hvordan vi bruker denne gaven. Vi må velge om vi vil følge Jesus Kristus og hans læresetninger. Handlefrihet lar deg lære, ha fremgang og følge Frelseren. Med dette er du “fri til å velge frihet og evig liv gjennom alle menneskers store Mellommann” (2 Nephi 2:27).

Du står selv ansvarlig for de avgjørelsene du tar. Du er et Guds barn og har stor styrke. Du har evne til å velge rettferdighet og lykke, uavhengig av hvordan dine omstendigheter er.

Du står også ansvarlig for å utvikle de evner og talenter som Gud har gitt deg. Din misjon er en tid for å lære å være ansvarlig overfor ham for hva du gjør med dine evner og hvordan du bruker tiden din. Kast ikke bort tiden ved å være doven. Vær villig til å arbeide hardt. Velg å være konsekvent og pålitelig, og gjør mange gode ting av egen fri vilje.

1.3

Tjenestemisjonærenes formål

Frelserens tjenestegjerning eksemplifiserer de to store bud: “Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din forstand” og “du skal elske din neste som deg selv” (Matteus 22:37, 39). Vi uttrykker vår kjærlighet til vår neste når vi tjener dem. Når vi tjener andre, viser vi også vår kjærlighet til Gud: “Når dere er i deres medmenneskers tjeneste, er dere jo i deres Guds tjeneste” (Mosiah 2:17).

Det første presidentskap ga deg et formål som tjenestemisjonær for å veilede deg i ditt hellige kall til å tjene:

“Vårt formål er å hjelpe andre å komme til Kristus ved å tjene dem slik Frelseren ville ha gjort. Vi tjener frivillig i veldedige organisasjoner, Kirkens oppgaver og i samfunnet. Vi vil tjene den ene i hans navn, akkurat slik han gjorde, idet vi gir uttrykk for hans kjærlige vennlighet.”

Husk at hvordan du tjener Frelseren er viktigere enn hvor du tjener eller hva du gjør. President Russell M. Nelson erklærte: “Gjennom et liv med tjeneste i denne Kirken, har jeg lært at det har ingen betydning hvor man tjener. Det Herren bryr seg om, er hvordan man tjener (Omsorgstjeneste med kraft og myndighet fra Gud”, Liahona, mai 2018, 68). Din tjeneste er for Mesteren, og du er innbudt til å tjene som ham!

1.4

Misjonærmål

Det første presidentskap ga også følgende mål for tjenestemisjonærer:

  • Gi alle unge kvinner og unge menn som er villige til det anledning til å tjene Herren og vokse i vitnesbyrdet om ham.

  • Hjelpe hver tjenestemisjonær å forberede seg til et helt liv med tjeneste.

  • Yte nødvendig og verdifull tjeneste for Herren gjennom tjeneste i Kirkens og samfunnets organisasjoner.

Når du trofast tjener Frelseren i hans navn og på hans måte både under og etter din misjon, vil du utvikle Kristus-lignende egenskaper. Disse trekkene, eller egenskapene, vil hjelpe deg å nå dine misjonærmål.

Du har anledning til å bygge nye åndelige, sosiale, fysiske og intellektuelle ferdigheter som vil velsigne og påvirke deg på alle områder av livet.

1.5

Normer for livet

Gud innbyr deg til å vie deg selv til ham gjennom hele ditt liv. Misjonsnormer som for eksempel personlig studium, målsetting og rettskaffen bruk av teknologi, vil velsigne deg på din misjon og resten av livet.

La budene i Skriftene og disse misjonærnormene bli veiledende prinsipper for livet. Når du følger Guds bud og normer, vil han rettlede, velsigne og veilede deg gjennom hele ditt liv.