Aikaisemmat julkaisut
Resursseja


Resursseja

Hengellisesti valmistautuneita

Lukekaa vuorotellen seuraava teksti.

JULIE B. BECK

Kyky tulla kelvolliseksi saamaan henkilökohtaista ilmoitusta, saada sitä ja toimia sen mukaan on tärkein yksittäinen taito, minkä tässä elämässä voi saavuttaa. Tuleminen kelvolliseksi Herran Hengelle alkaa halusta saada tämä Henki ja edellyttää määrättyä kelvollisuuden tasoa.

Käskyjen pitäminen, parannus ja kasteessa tekemiemme liittojen uudistaminen johtavat siihen siunaukseen, että Herran Henki on aina kanssamme [ks. OL 20:77]. Myös temppeliliittojen solmiminen ja pitäminen lisää hengellistä vahvuutta ja voimaa. – –

Monia vastauksia vaikeisiin kysymyksiin löytyy pyhiä kirjoituksia lukemalla, sillä pyhät kirjoitukset ovat ilmoituksen saamisen apukeino [ks. 2. Nefi 32:3]. Pyhistä kirjoituksista saadut oivallukset karttuvat ajan myötä, joten on tärkeää viettää hieman aikaa pyhien kirjoitusten parissa joka päivä.

Myös päivittäinen rukous on välttämätön, jotta Herran Henki on kanssamme (ks. 3. Nefi 19:24–33). Niillä, jotka vilpittömästi etsivät apua rukoilemalla ja tutkimalla pyhiä kirjoituksia, on usein kynä ja paperia lähettyvillä kysymysten kirjoittamista sekä vaikutelmien ja ajatusten muistiin merkitsemistä varten.

Ilmoitusta voi tulla tunti tunnilta ja hetki hetkeltä, kun teemme oikeita asioita. – – Henkilökohtainen ilmoitus antaa meille ymmärryksen siitä, mitä voimme tehdä päivittäin kasvattaaksemme uskoa ja henkilökohtaista vanhurskautta, vahvistaaksemme perheitä ja koteja sekä etsiäksemme niitä, jotka tarvitsevat apuamme. Koska henkilökohtainen ilmoitus on lakkaamatta uusiutuva voimanlähde, on mahdollista tuntea olevansa avun ympäröimä jopa levottomina aikoina.

Meitä on neuvottu turvaamaan siihen Henkeen, joka johdattaa meitä ”tekemään sitä, mikä on oikein, vaeltamaan nöyrästi, tuomitsemaan vanhurskaasti” (OL 11:12). Meille kerrotaan myös, että tämä Henki valaisee mielemme, täyttää sielumme ilolla ja auttaa meitä tietämään kaikki asiat, jotka meidän tulisi tehdä (ks. OL 11:13–14).

Luvattu henkilökohtainen ilmoitus tulee, kun me pyydämme sitä, valmistaudumme vastaanottamaan sitä ja kuljemme eteenpäin uskossa luottaen, että sitä vuodatetaan meille. (Ks. ”Ja myös – – palvelijattarien päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni”, Liahona, toukokuu 2010, s. 11.)

Takaisin sivulle 101

Etsikää oppimista uskon kautta

Lue tämä sanoma itseksesi tai yhdessä jonkun toisen ryhmään kuuluvan jäsenen kanssa. Lue se ja tee siihen merkintöjä sivulla 104 olevan esimerkin mukaisesti. Kertaa se myöhemmin tänään, viikon kuluttua ja kuukauden kuluttua. Jos teet niin, muistat lähes kaiken oppimastasi!

DAVID A. BEDNAR

Ja mitä tarkoittaa se, että etsii oppimista uskon kautta?

– – Meitä taivaallisen Isämme poikia ja tyttäriä on siunattu tahdonvapauden lahjalla – –. Oppijoina teidän ja minun tulee toimia ja olla sanan tekijöitä – –. Olemmeko me – te ja minä – itsenäisiä toimijoita, jotka toimivat ja etsivät oppimista uskon kautta, vai odotammeko me, että meitä opetetaan ja olemme toiminnan kohteena? – – Meidän kaikkien tulee innokkaasti pyytää, etsiä ja kolkuttaa [ks. 3. Nefi 14:7].

– – Oppiminen uskon kautta edellyttää hengellistä, henkistä ja fyysistä vaivannäköä eikä vain passiivista vastaanottamista. – – Oppiminen uskon kautta vaatii sekä sydäntä että altista mieltä (ks. OL 64:34). Oppiminen uskon kautta tulee sen seurauksena, että Pyhä Henki vie Jumalan sanan voiman sydämeen ja vaikuttaa siellä. Uskon kautta oppimista ei voi siirtää opettajalta oppilaalle – –, vaan oppilaan täytyy osoittaa uskoa ja toimia saadakseen omakohtaisen tiedon.

Nuori poika Joseph Smith ymmärsi – –, mitä merkitsi etsiä oppimista uskon kautta. – – Hän oli selvästikin valmistautunut pyytämään uskossa (ks. Jaak. 1:6) ja toimimaan. – – Huomatkaa, etteivät Josephin kysymykset kohdistuneet ainoastaan siihen, mitä hänen piti tietää, vaan myös siihen, mitä hänen piti tehdä. – – Hänen rukouksensa ei ollut vain: Mikä kirkko on oikea? Hän kysyi, mihin kirkkoon hänen piti liittyä. Joseph meni lehtoon oppiakseen uskon kautta. Hän oli päättänyt toimia. – –

Yksi kuolevaisuuden suurista haasteista on todellakin etsiä oppimista uskon kautta. – – Joseph opetti: ”Paras tapa hankkia totuutta ja viisautta ei ole etsiä sitä kirjoista, vaan lähestyä Jumalaa rukouksessa ja saada jumalallista opetusta” [Profeetta Joseph Smithin opetuksia, toim. Joseph Fielding Smith, 1985, s. 189–190]. – –

Kokemus on auttanut minua ymmärtämään, ettei toisen ihmisen antamaa vastausta yleensä muisteta kovin pitkään, jos muistetaan lainkaan. – – Mutta sen vastauksen, jonka löydämme tai saamme osoittamalla uskoa, muistamme tavallisesti koko elämän ajan. – –

Vastuu oppimisen etsimisestä uskon kautta on meillä jokaisella henkilökohtaisesti – –. Oppiminen uskon kautta on tärkeää meidän henkilökohtaiselle, hengelliselle kehityksellemme ja kirkon kasvulle näinä myöhempinä aikoina. Olkoon meillä jokaisella todellinen vanhurskauden nälkä ja jano, ja tulkaamme täytetyiksi Pyhällä Hengellä [ks. 3. Nefi 12:6] – jotta etsisimme oppimista uskon kautta. (Ks. ”Etsikää oppimista uskon kautta”, Liahona, syyskuu 2007, s. 19–24.)

Takaisin sivulle 106

Kotitehtävä: Olenko valmistautunut menestymään opinnoissa?

Meidän pitää valmistautua menestymään opinnoissamme tai koulutuksessamme. Suorita tämä tehtävä itseksesi. Voit kysyä muilta heidän ajatuksiaan tehtävään liittyen.

Laita jokaisen lausuman eteen numero 1, 2 tai 3. 1 = tarvitsee harjoitusta 2 = sujuu kohtalaisesti 3 = onnistuu erinomaisesti

Kirjoita ajatuksia siitä, kuinka voit kehittyä kyseisellä osa-alueella.

  • Itsensä motivointi. Ryhdyn tekemään vaikeitakin asioita. Työskentelen joka päivä muiden patistelematta minua siihen.

  • Tapoja kehittyä:

  • Ammattiurasta päättäminen. Minulla on selkeä tavoite ja olen sitoutunut saattamaan opintoni päätökseen.

  • Tapoja kehittyä:

  • Halu oppia. Olen innokas oppimaan, enkä anna vaikeuksien estää minua.

  • Tapoja kehittyä:

  • Suunnittelu. Otan vastuun elämästäni. Suunnittelen päiväni ja viikkoni ja annan Hengen ohjata minua.

  • Tapoja kehittyä:

  • Tuki. Ympärilläni on ihmisiä, jotka tukevat, ohjaavat ja rakastavat minua. Jos näin ei ole, etsin ihmisiä, jotka tarjoavat tukea.

  • Tapoja kehittyä:

  • Rahankäyttö. Osaan ansaita rahaa ja panna säästöön. Maksan laskuni ajallaan, mukaan lukien jatkuvan koulutusrahaston lainanmaksuni. Elän varojeni mukaan.

  • Tapoja kehittyä:

Mitä opit tästä kokemuksesta? Kerro lyhyesti ideoistasi perheellesi tai ystäville.